KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Adventní půst – Očista těla i mysli

Současný advent je obdobím shánění dárků, pečení cukroví a dalších hektických příprav na Vánoce. Advent má však být obdobím půstu, obdobím očisty těla i mysli, jako tomu bylo dříve. Advent začíná v neděli mezi 30. listopadem a 3. prosincem a končí západem slunce na Štědrý večer. Jak využít toto předvánoční období k očistě těla i mysli?

...

Adventní půst našich předků

Adventní půst byl jedním ze dvou hlavních ročních půstů, naši předci se postili 40 dní před velikonocemi a měsíc před vánocemi. Hlavní součástí postního jídelníčku našich předků byly luštěniny, obiloviny, ovoce a zelenina. Maso i alkohol byly po dobu adventu zakázány.

Adventní půst našich předků se však netýkal pouze jídla. Advent byl pro naše předky rovněž obdobím přemýšlení, dávání do pořádku svých vztahů k Bohu, k druhým lidem i k sobě.

Není na škodu si vzít příklad našich předků. Advent může být obdobím meditace, osobního rozvoje i rozvoje vztahů s druhými lidmi pro každého z nás. Advent je možné využít také k poslechu hudby, četbě kvalitních knih i k zamyšlení se nad sebou, nad svým životem. Prospěje to našemu duchovnímu růstu i naší psychické kondici a kromě toho budeme schopni užít si Vánoce.

Jak se postit v době adventní

Advent nás vede k zamyšlení také nad našimi stravovacími návyky. Mnozí lidé jedí ve spěchu, aniž si uvědomují, co jedí, kolik toho snědí, jaká je jejich skladba jídelníčku. Není divu, že po čase na sebe zdravotní problémy a obezita nedají dlouho čekat. Počet obézních lidí stále roste, dokonce se hovoří o epidemii obezity.

Advent je dobou chřipek a nachlazení, je proto třeba vyhnout se či omezit potraviny, které nás vnitřně ochlazují a naopak do jídelníčku zařadit potraviny, které nás vnitřně zahřejí. Mezi potraviny, které nás vnitřně zahřejí a které jsou zároveň vhodné pro držení půstu, patří pohanka, luštěniny, tepelně upravená zelenina, zejména vařená, dušená, zázvor, česnek, skořice, chilli.

Vynechání masa v období půstu má své důvody. Trávení masa stojí naše tělo spoustu energie, kterou by mohlo využít jiným způsobem. Vynechání masa výrazně přispívá k očistě těla. Pokud si neumíte představit bytí bez masa až do Vánoc, dopřejte si jednou týdně rybu. Sladkosti, bílé pečivo, průmyslově zpracované potraviny, smažená jídla či slazené nápoje jsou dalšími položkami v našem jídelníčku, bez kterých bychom se měli během půstu obejít.

V období půstu je třeba se obejít i bez alkoholu - vynechání alkoholu přispívá k očistě těla i k očistě mysli. Pokud jste zváni na setkání, které se těžko odmítá, jako je firemní večírek, je možné pít víno či pivo pouze v malém množství. Ne každý je schopen strávit firemní večírek či jiné oslavy a společenská setkání bez kapky alkoholu.

Co jíst v době adventního půstu?

Jídelníček by měl být v tomto období tvořen zejména tepelně upravenou a kvašenou zeleninou, kysaným zelím, různými druhy vařených obilovin, jako je pohanka, jáhly, rýže, oves, zejména bezpluchý, špalda, žito, quinoa, amarant, ječné kroupy, bulgur, kuskus.

Základem postního adventního jídelníčku mají být také luštěniny a fermentovaná sója.

Zpestřením jídelníčku mohou být zeleninové vývary, menší množství ořechů a semínek, občas si lze dopřát menší množství vajec, mléka a mléčných výrobků s nižším obsahem tuků. Lze také používat olej a máslo. Součástí postního jídelníčku má být také dostatek vhodných tekutin, jako je voda, neslazené ovocné čaje, čaje, bylinkové čaje i šťáva z čerstvé zeleniny.


Během adventu je možné zařadit jeden až tři dny přísného půstu, během něhož pouze popíjíte neslazené teplé nápoje. Pokud bude pro vás jednodenní až třídenní hladovka příliš náročná, dejte si malou porci vařené rýže, pohanky či jáhel, k tomu můžete přidat zeleninu. Další možností je zařadit jednodenní až třídenní půst, kdy budete pít pouze šťávu z čerstvé zeleniny a teplé neslazené nápoje.

Ve dnech hladovky či pouhého pití zeleninové šťávy je nutné pozorovat reakce svého těla a také sledovat barvu moči. Pokud vám nebude ve dnech přísného půstu dobře či pokud bude vaše moč výrazně tmavší, znamená to, že vaše tělo je příliš zanesené škodlivinami.

Nepokračujte dále v přísném půstu, abyste si nepoškodili zdraví. Pokud je vaše tělo příliš zanesené škodlivinami, přísný půst je zatěžkávací zkouškou pro játra i ledviny. Vraťte se zpět k postnímu jídelníčku a zvyšte příjem nápojů.

Půst je prospěšný nejen v období adventu

Půst má smysl nejen v době adventní na konci zimy a na jaře. Ájurvéda, tradiční indická medicína, doporučuje provádění půstu jako prostředku k detoxikaci těla několikrát během roku. Častěji prováděná detoxikace posiluje imunitní systém, dodává nám energii i větší schopnost zvládat stres a bojovat proti nemocem. Detoxikace obnovuje v našem těle rovnováhu. Porušení této rovnováhy znamená oslabení našeho tělesného i duševního zdraví.

Blahodárné účinky půstu na naše zdraví

Půst očišťuje tělo, posiluje funkce ledvin, jater, imunitního systému. Půst pomáhá odstranit zažívací potíže, akné a další kožní problémy. Přispívá také ke zlepšení paměti a koncentrace i k celkovému pozitivnímu naladění. Půst pomáhá odstraňovat z těla odpadní produkty látkové výměny, zvyšuje vyměšovací schopnost plic, jater, ledvin, kůže a sliznic.

Držením půstu dopřejeme svému tělu, zejména trávicímu systému, odpočinek, očistu i regeneraci. Naše tělo disponuje velmi účinným samočistícím mechanismem. Tento mechanismus je však schopen pracovat pouze, pokud naše tělo není zaneseno toxickými odpadními látkami. Půst podporuje tento samočistící mechanismus těla. Kromě toho pravidelný půst zvyšuje celkovou odolnost těla a usnadňuje hubnutí.

Vliv půstu na hubnutí

Půst pomáhá při hubnutí. Pokud ho však někdo používá místo redukční diety, obvykle se dočká nepříjemného překvapení. Půst neznamená zatnout zuby, krátkodobě „něco vydržet“ a počítat klesající čísla na váze. Kdo takto nesprávně používá půst, dočká se nepříjemného překvapení v podobě jo-jo efektu.

Půst nás má vést k zamyšlení nad našimi stravovacími, pohybovými, myšlenkovými a dalšími návyky i k jejich případné změně. Zamysleli jste se nad tím, jak zvládáte stres? Mnozí lidé při stresu sáhnou po sacharidovém jídle, bohatém na kalorie jako po kompenzaci za psychickou nepohodu. Výsledek je zvyšující se tělesná hmotnost i tukové zásoby.

Jednodenní hladovka nám může prospět, delší hladovění nám naopak uškodí, při déle trvajícím hladovění dojde ke zpomalení metabolismu. Naše tělo totiž nijak nerozlišuje mezi půstem a hladověním. Po ukončení hladovění si bude vyhladovělé tělo ukládat co nejvíce kalorií do tukových zásob na horší časy. Následně dochází k nárůstu tělesné hmotnosti i tukové tkáně a úbytku svalové hmoty.


Půst jako očista mysli

Půst očišťuje také naši mysl, zvyšuje duševní vědomí, pomáhá nám odpoutat se od každodenních problémů a starostí, pomáhá nám vypořádat se se stresem. Kdo se pravidelně postí, najde si jiné způsoby zvládání stresu než se pořádně nacpat něčeho sladkého.

Půst není pouze omezení druhů a velikosti porcí jídla. Půst nás má vést k meditaci, k zamyšlení se nad sebou, ke střídmosti. Půst nás učí umění získání kontroly nad svými myšlenkami a emocemi, posílení sebekázně a povznesení mysli. Půst zbystřuje naši intuici i naše smysly a pomáhá nám naslouchat potřebám našeho těla i naší duše.

Naši předci velmi dobře znali příznivé účinky půstu, a proto neměli žádný problém dobrovolně jej rok co rok podstupovat.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek