KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Alkalická dieta – jen další dieta, nebo nový životní styl?

Většina redukčních diet se zaměřuje primárně na počítání kalorií a tedy na příjem a výdej energie. Alkalická dieta, nazývaná také pH dieta, má však zcela jiné kritérium – zásadotvorné či kyselinotvorné působení potravin na naše tělo. Nejedná se však pouze o potraviny, jedná se i o způsob myšlení a způsob života. 

...

Princip alkalické diety

Propagátoři této diety tvrdí, že viníkem obezity a různých zdravotních problémů je nadbytek kyselinotvorných látek v těle. Tyto látky přijímáme nejen potravou, ale také negativními emocemi a nezdravým způsobem života.

Alkalická dieta je ve skutečnosti detoxikační metoda, která má za cíl zbavit tělo nadbytku škodlivých odpadních látek vzniklých během biochemických reakcí a odlehčit trávicímu systému.

Rozhodnete-li se držet alkalickou dietu, nečeká vás žádné počítání kalorií. Druh a množství potravin, které se objeví na vašem jídelníčku, bude určováno podle jejich kyselinotvorného či zásadotvorného působení na naše tělo.

Podstatou alkalické diety je zařadit do svého jídelníčku co nejvíce zásadotvorných potravin a nápojů. Nedílnou součástí této diety je také způsob myšlení a způsob života, který má na naše tělo zásadotvorné účinky.

Co jíst při alkalické dietě a čemu se naopak vyhnout?

Jestliže si zvolíte alkalickou dietu jako prostředek ke štíhlé linii i ke zdraví, váš jídelníček bude tvořen zeleninou, nepříliš sladkým ovocem, bylinkami, zelenými natěmi, rostlinnými oleji, oříšky, semínky, rybami, luštěninami, celozrnnými obilovinami a výrobky z nich a v neposlední řadě fermentovanou sójou.

Naopak se budete muset rozloučit s průmyslově zpracovaným masem, bílou pšeničnou mouku a výrobky z ní (včetně chleba), smaženými a tučnými jídly, masem (kromě ryb), máslem, mlékem a mléčnými výrobky, vejci i sladkostmi.

Podle propagátorů alkalické diety jsou tyto potraviny kyselinotvorné a tudíž škodlivé. Zastánci této diety totiž tvrdí, že všechny bílkoviny živočišného původu s výjimkou ryb mají na naše tělo silné kyselinotvorné účinky.

Zapomeňte také na kávu, černý čaj, alkohol (včetně piva, vína) a slazené nápoje, tyto nápoje mají totiž na naše tělo rovněž kyselinotvorné účinky. Místo nich je doporučováno pít vodu (zejména alkalickou), zelený čaj, bylinkové čaje, ovocné a zeleninové šťávy.


Základní pravidla alkalické diety

Podle zastánců alkalické diety má být naše strava alespoň ze tří čtvrtin tvořena zásadotvornými potravinami. K tomu má pomoci nejen zvýšená konzumace zeleniny a vyhýbání se potravinám živočišného původu kromě ryb.

Je také doporučováno vypít každou hodinu sklenici alkalické vody. Alkalickou vodu připravíme prolitím obyčejné vody filtrační konvicí a následným přidáním jedlé sody. Do jedné sklenice vody přidáme půl čajové lžičky jedlé sody.

Součástí základních pravidel alkalické diety je také dostatečná pravidelná pohybová aktivita a pozitivní myšlení.

Jak může vypadat váš jídelníček při alkalické dietě

Rozhodnete-li se držet alkalickou dietu, váš jídelníček bude velice podobný jídelníčku vegana. Rozdíl bude spočívat pouze v konzumaci ryb a naopak ve vynechání příliš sladkého ovoce.

Vaše snídaně může být tvořena banánem a pšeničnými otruby, ke svačině si můžete dopřát strouhanou mrkev s jablkem a skořicí. Oběd může být tvořen pečenou rybou, brambory a zeleninovým salátem.

K odpolední svačině si můžete dát jahody a čerstvý ananas a k večeři šťouchané brambory se salátem z červené řepy, přičemž si nekoupíte hotový salát, ale připravíte si jej sami.

Alkalická dieta jako druh redukční diety?

Alkalická dieta ve skutečnosti není žádnou redukční dietou, ale životním stylem. Zahrnuje nejen převážnou konzumaci zásadotvorných potravin a nápojů. Její součástí je také způsob života a myšlení.

Kyselinotvorné jsou totiž nejen některé potraviny, jako je například maso, cukr či tuky. Na naše tělo působí kyselinotvorně také sedavý způsob života, stres a negativní emoce, jako je například závist, vztek, smutek a strach.

Rozhodnete-li držet alkalickou dietu, budete nejen sledovat, zda má daná potravina a nápoj na vaše tělo zásadotvorné, či kyselinotvorné účinky. Počítejte také s tím (a nejen s tím), že se sport nebo jiná pohybová aktivita stane každodenní součástí vašeho života.

Alkalická dieta vyžaduje na rozdíl od mnoha jiných redukčních diet také změnu vašeho myšlení postojů. Tato dieta bude na vás vyžadovat učit se správnému dýchání, pozitivnímu myšlení a správnému zvládání stresu.

K tomu vám mají kromě pohybových aktivit pomoci různá cvičení, která neslouží pouze k protažení kostry. Příkladem je jóga, která  v sobě zahrnuje meditační techniky, práci s dechem, filosofii i způsob myšlení.


Klady a zápory alkalické diety

Mezi výhody, které vám alkalická dieta nabízí, patří hojná konzumace zeleniny, dostatek pohybu, zbavení se nadbytečných kil a pozitivní přístup k okolnostem i k celému životu.

Překážky, které vám život postaví do cesty, budete brát jako výzvu, nikoli jako balvan, který vám má zatarasit cestu. Naučíte se také brát věci s nadhledem, nehrabat se v minulosti a umět se radovat ze života.

To sice není málo, nicméně alkalická dieta má díky složení stravy spoustu nevýhod. Jestliže si zvolíte alkalickou dietu, počítejte s tím, že vaše strava nebude pestrá. Většina potravin totiž působí na naše tělo kyselinotvorně.

Nejenže vám brzy díky nedostatku pestrosti stravy nebude jídlo chutnat. Rovněž bude velice obtížné sestavit jídelníček tak, aby vaše tělo dostalo všechny potřebné látky, které mu bez problémů zajišťuje pestrá strava.

Další velkou nevýhodou je její dlouhodobost, propagátoři této diety doporučují ji dodržovat celý život.

Dokážete si představit, že celý život budete sledovat, zda daná potravina či nápoj působí na vaše tělo kyselinotvorně nebo zásadotvorně a dbát na to, aby alespoň tři čtvrtiny potravin a nápojů byly zásadotvorné?


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek