KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Asijská dieta - štíhlá linie nejen díky rýži

Když se řekne asijská dieta, vybaví se nám rýže. Bez této obiloviny si opravdu nelze představit mnohé asijské kuchyně. Asijská dieta však není pouze konzumace rýže. Asijské kuchyně jsou doslova přehlídkou umění, pestrosti chutí a zdraví. A navíc, vaše tukové zásoby se budou ztenčovat.

...

Odhalte tajemství asijské štíhlosti

Všimli jste si štíhlosti Japonců, Číňanů a Vietnamců? Pro Asiaty je totiž vaření umění, nikoliv pouhou potřebou nasycení či dokonce prostředkem pro zvládání stresu.

Asijská jídla jsou přehlídkou pestrosti, chuti i zdraví. Asiaté dokáží jídla vychutnávat a navíc je u nich pravidelný pohyb naprosto běžnou součástí dne.

Co je asijská dieta

Asijská dieta není dieta, nýbrž životní styl  a to velice zdravý životní styl. Rozhodnete-li se jí vyzkoušet, na vašem talíři se budou většinou objevovat vařená, dušená jídla nebo jídla krátce osmažená na minimálním množství tuku. 

Asijskou dietu tvoří jídla z japonské, čínské, vietnamské, indické a thajské kuchyně. Tyto kuchyně jsou sice rozdílné, mají však společný základ. Tím je malé množství libového masa, rýže, ryby a spousta zeleniny, nechybí ani koření a bylinky.

Asijská dieta zahrnuje také dostatek pravidelného pohybu. Asiaté na rozdíl od mnohých z nás nevedou sedavý způsob života.

Co vás čeká při vyzkoušení asijské diety

Budete-li držet asijskou dietu, ochutnáte různé druhy rýže a zjistíte, že rýže slouží nejen jako příloha k masu, k přípravě rizota a případně rýžového nákypu a rýžové kaše. Asiaté dokáží z rýže vykouzlit spoustu chutných jídel.

Rýže je základem jejich kuchyní, podobně jako u nás pšenice. Rýži nejen vaří, z rýže melou mouku a připravují z ní například nudle, placky, zeleninové závitky, v Japonsku jsou oblíbené tradiční sladké rýžové koláčky. Rýže není jen bílá, v asijských kuchyních je velice oblíbená hnědá a červená rýže.

Na vašem stole se kromě rýže objeví další obiloviny, kterými je známé indická kuchyně. Nebude chybět ani koření jednotlivých asijských zemí, rovněž si můžete pochutnat na plodech moře. A samozřejmě i na polévkách. Ne na těch „čínských“ ze sáčku, ale na domácích polévkách se spoustou zeleniny, ve kterých často nechybí maso.


Naopak bude chybět kravské mléko, které nahradí různá rostlinná „mléka“.

Přepadne-li vás chuť na sladké, uspokojíte ji menším množstvím čerstvého ovoce. Ovoce může být samozřejmě i mražené nebo sušené, nesmí být však přislazované.

Mezi důležité zásady asijské diety patří jíst menší porce, jíst pomalu, v klidu a jídlo si vychutnávat. Zapomeňte na to, že rychle do sebe naházíte jídlo nebo že dokonce budete jíst během chůze. Mějte na paměti, že i rychlost jídla má vliv na vaší tělesnou hmotnost.

Asijská dieta klade důraz na pitný režim. Nelze však pít cokoliv. Slazené limonády, pivo nemají v asijské dietě místo. Budete, podobně jako Asiaté popíjet neslazený vlažný zelený, bílý, jasmínový a další čaje a samozřejmě nebude chybět ani vlažná voda a minerální vody.

Zapomeňte na popíjení během jídla. Tekutiny, zejména studené, které se do vašeho trávicího traktu dostávají současně s potravou, brzdí činnost trávicích enzymů, čímž zpomalují metabolismus.

Naopak šálek vlažného čaje zhruba půl hodiny před hlavním jídlem nastartuje metabolismus a vy budete rychleji spalovat kalorie.

Nedílnou součástí dne je pro Asiaty pohyb a bude i pro váš, pokud se rozhodnete vyzkoušet asijskou dietu. Dostatek pravidelného pohybu je totiž jedním z tajemství štíhlosti Japonců,. Vietnamců i Číňanů.


Některé typické potraviny asijské diety

Pro asijskou dietu je charakteristická rýže, zejména hnědá a červená. Tyto druhy rýže mají totiž nižší glykemický index než bílá rýže. Díky tomu se vyhnete výkyvům hladiny glukózy v krvi, následné únavě, podrážděnosti, hladu a tím i tloustnutí a riziku vzniku diabetu mellitu 2. typu. Asijská dieta zná i bílou rýži, nikoliv však předvařenou rýži, má totiž vysoký glykemický index.

Mezi další typické potraviny patří ryby, plody moře, libové maso, mandlové, kokosové, rýžové mléko, sójové klíčky a výrobky z fermentované sóje. Sójového „masa“, které najdeme v regálech supermarketů, se Asiaté ani nedotknou.

Sójové klíčky, které se jedí s různými omáčkami, slouží jako zdroj bílkovin. Navíc jsou velice chutné. Dalšími zdroji bílkovin i vitamínů jsou asijské hříbky.

Nedílnou součástí asijské diety je zelenina, zejména čínské zelí, česnek, ředkvičky, ředkev a mladý pórek. Tato zelenina v sobě obsahuje látky, které podpoří vaše hubnutí.

Látky, obsažené v mladém pórku brzdí chuť na sladké, čínské zelí má dokonce „mínusové“ kalorie. Obsahuje sice zanedbatelné množství kalorií, naše tělo však na jeho strávení musí vynaložit více energie, než která je obsažena v samotném zelí.

Česnek disponuje silnými detoxikačními účinky, což je při hubnutí důležité. Ředkvičky a ředkve (bílá, černá, červená) jsou dobrými požírači tuků.

Jako koření slouží nejen kurkuma, kari (směs koření), velice oblíbený je zázvor a mořské řasy. Zázvor je typický pro Japonskou kuchyni,. Japonci jím ochucují zeleninu, ryby, maso i aromatické polévky.


 Zázvor se používá čerstvý nebo vařený. Kromě silných detoxikačních schopností, posílí imunitní systém a podpoří odbourávání tuků.

Mezi méně známé koření patří galangal a tamarind. Galangal je příbuzný zázvoru, na rozdíl od něho má lehce citrusovou chuť, zatímco tamarind je jedlá dužina plodů stromu. Sladkokyselá a lehce nahořklá chuť tamarindu se hodí do čatní i do různých omáček

Příklad jídelníčku asijské diety

Ráno vás může nastartovat miso polévka s mořskou řasou wakame. K obědu si můžete dopřát lehce orestované kousky kuřete se zázvorem a mladým pórkem. Večeře může být tvořena sushi s marinovanými ředkvičkami. Máte-li pocit, že se bez svačin neobejdete, můžete dopoledne i odpoledne chroupat čerstvou zeleninu. Jako nápoje vám poslouží například vlažný zelený, bílý a jasmínový čaj.

Asijská dieta jako cesta ke štíhlé linii

Asijská dieta vás nejen dovede ke štíhlé linii. Jako jedna z mála diet vás naučí, jak máte zdravě jíst i zdravě žít. Jedině tak si lze totiž udržet získanou tělesnou hmotnost. Vaše tělo bude denně dostávat spoustu vlákniny, vitamínů, minerálů, enzymů, kvalitních tuků, zejména omega-3 mastných nenasycených kyselin, kterých máme většinou nedostatek.

Menší množství libového masa, hojnost ryb a mořských plodů bude pro vás hlavním zdrojem bílkovin. Jediné, čeho budete svému tělu dodávat méně, jsou sacharidy a tuky, tedy zdroje kalorií.

Základem asijských kuchyní a tím i asijské diety je sice rýže, to však neznamená, že denně spořádáte kopce rýže. Opak je pravdou. Rýže se sice denně na vašem stole objeví, bude se však jednat o menší porce. Jediné, s čím asijská dieta nešetří, je zelenina, bylinky a koření.

Asijská dieta zrychlí váš metabolismus, nasytí vás na delší dobu, podpoří vaše zdraví a kromě štíhlé linie vám dodá dobrou náladu.

Rozhodnete-li se vyzkoušet asijskou dietu, budete hubnout příjemně a navíc si pochutnáte.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek