KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Chcete hubnout bez jo-jo efektu? Vyzkoušejte celozrnnou dietu!

Existuje spousta diet, které je lépe raději nezkoušet, pokud se nechcete dočkat jo-jo efektu, rozhozeného metabolismu a poškozeného zdraví. Naopak celozrnná dieta patří mezi ty, které je naopak dobré vyzkoušet

...

Celozrnná dieta není ve skutečnosti dietou

Celozrnná dieta ve skutečnosti není žádnou dietou, nýbrž zdravým způsobem stravování. Její podstatou je upřednostňování celozrnných potravin.

Rozhodnete-li se vyzkoušet tuto dietu, nemusíte mít obavy, že budete celé dny jíst pouze celozrnné pečivo a občas si zpestříte jídelníček amarantem a quinoou.

Vaše strava bude naopak pestrá, nebude v ní chybět nic, co má své místo ve zdravé výživě. Naopak v ní bude chybět, bude bílá rýže, bílá pšeničná mouka a výrobky z ní.

S celozrnnou dietou nebudete mít nedostatek vlákniny

Vyzkoušíte-li celozrnnou dietu, rozhodně si nebudete moci stěžovat na nedostatek vlákniny. S celozrnnou dietou hravě dosáhnete na doporučený příjem vlákniny, který je 30 g denně. Denně budete konzumovat bohaté zdroje vlákniny, jimiž jsou celozrnné obiloviny a výrobky z nich, luštěniny, zelenina a ovoce.

Na vašem talíři se budou denně objevovat zdroje rozpustné i nerozpustné vlákniny. Rozpustná vláknina je skvělá při hubnutí. Ve vašem trávicím traktu nabobtná, čímž vám dodá dříve pocit sytosti, který udrží po delší dobu.

Rozpustná vláknina udrží také stálou hladinu glukózy ve vaší krvi.

Nerozpustná vláknina podpoří střevní peristaltiku a pročistí vám střeva. Její dostatek vás zaručeně uchrání před zácpou.


Zásady celozrnné diety

Zásady celozrnné diety se velice podobají zásadám zdravé výživy. Pravidelná strava, dostatek vhodného pohybu, dostatečné množství neslazených tekutin, dostatek celozrnných obilovin a výrobků z nich, luštěnin, bílkovin, ovoce a hojné množství zeleniny – to jsou základní pravidla celozrnné diety.

Bílkoviny jsou hrazeny nejen z rostlinných zdrojů. Při celozrnné dietě je doporučováno zařadit do svého jídelníčku také dostatek zdrojů živočišných bílkovin, jako jsou vejce, mléčné výrobky, libové maso a ryby.

V celozrnné dietě nechybí ani bylinky, zelené natě, oříšky a semínka, zkrátka nic, co patří do zdravé výživy.

Celozrnná dieta a hubnutí

Celozrnná dieta nepatří mezi jednorázové diety, které vám slibují rychlé hubnutí. S touto dietou budete hubnout pomalu, na rozdíl od různých krátkodobých diet vás nebude čekat jo-jo efekt.

Celozrnná dieta vás jako jedna z mála diet vede ke změně ve vašich stravovacích návycích. K hubnutí rovněž přispívá dostatek vlákniny.

Tuto úlohu však splňuje pouze v případě, že je správně sestavená. Pokud váš jídelníček bude z většiny tvořen celozrnnými obilovinami, celozrnným pečivem a dalšími celozrnnými výrobky, naopak přiberete, zejména, bude-li vaše strava bohatá na tuky a na cukr.

Celozrnné obiloviny a výrobky z nich jsou sice zdravé, nelze je však konzumovat v libovolném množství. Jsou totiž bohaté na sacharidy a tím i na kalorie.


Bonusy a rizika celozrnné diety

Celozrnná dieta nepatří mezi jednostranné diety. Její další výhoda spočívá v dostatečném denním příjmu vlákniny, což prospěje vašemu zdraví i vaší postavě. Dostatek vlákniny je velice důležitý při hubnutí).

Celozrnná dieta vás naučí jíst i žít zdravě, což se o mnohých dietách nedá říci.

Naneštěstí lze jídelníček u celozrnné diety sestavit nesprávně. Pokud bude na vašem talíři nadbytek celozrnných obilovin\ a výrobků z nich, budete přijímat nadbytek kalorií a následně naopak tloustnout.

Během držení celozrnné diety je třeba dodávat tělu více vody. Vláknina totiž na sebe váže vodu a odvádí jí z těla ven.

V celozrnné dietě je velké riziko nadbytečného příjmu vlákniny. Vláknina je pro nás velice prospěšná, její nadbytek, více než 50 g denně nám naopak škodí. Nadbytek vlákniny i náhlé její výrazné zvýšení se projeví nadýmáním, bolestmi břicha a zácpou.

Příliš mnoho vlákniny vede k menšímu vstřebávání minerálů a vitamínů a tím i k jejich menšímu využití. Rovněž brzdí vstřebávání léků.

Příklad jídelníčku při celozrnné dietě

Chcete-li, aby celozrnná dieta dobře posloužila vaší štíhlé linii i vašemu zdraví, je třeba správně sestavit jídelníček. Nemá v něm být nadbytek vlákniny ani nadbytek celozrnných obilovin a výrobků z nich a tím i kalorií.

Rozhodnete-li se vyzkoušet celozrnnou dietu, můžete posnídat například žitný chléb s vařeným vejcem a zeleninou a k tomu zelený čaj. Dopoledne si můžete dát ke svačině kousek ovoce, samotné nebo s bílým jogurtem.

Oběd může být tvořen například pečenou rybou s pohankou či s vařenou neloupanou rýží nebo vařenými brambory a zeleninou, ať už ve formě obložení nebo ve formě salátu. Odpoledne si můžete dopřát ke svačině šlehaný tvaroh s ovocem. K večeři můžete mít například kuskus se zeleninou a kuřecím masem.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek