KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Glukózo-fruktózový sirup – Potravina, po které ztloustnete

Glukózo-fruktózový sirup je hojně používané moderní sladidlo. Je také nazýván „přírodním cukrem“, což mnohé lidi vede k domněnce o jeho neškodnosti. Nemají však ani tušení, že toto sladidlo patří k potravinám, po kterých se nejvíce tloustne.

...

Glukóza a fruktóza

Glukóza, nazývaná také hroznový cukr, je základní monosacharid, který se může podílet na složení jiných sacharidů, např. sacharózy (řepný cukr), laktózy (mléčný cukr) nebo škrobů. Tělo spotřebuje glukózu jako palivo nebo ji uloží v podobě glykogenu jako zásobu energie. Nadbytek glukózy se ukládá v podobě tělesných tuků.

Glukóza ovlivňuje vylučování inzulínu, na stoupající hladinu glukózy v krvi slinivka břišní reaguje zvýšeným vylučováním inzulínu. Vyšší množství inzulínu v těle vyvolává pocit hladu a potřebu cukru.

Fruktóza, nazývaná také ovocný cukr, patří rovněž mezi monosacharidy. Je obsažena v ovoci, některé zelenině a v medu. Fruktóza se vstřebává až ve střevech a zpracovává se v játrech. Fruktóza nevyvolává vylučování inzulínu slinivkou břišní, proto bývá doporučována diabetikům jako náhradní sladidlo. Játra jsou jediným orgánem, schopným zpracovat fruktózu. Fruktóza se metabolizuje v játrech na tuk, který se ukládá zejména v oblasti břicha.

Co je glukózo-fruktózový sirup?

Základem glukózo-fruktózového sirupu je obilný škrob, nejčastěji kukuřičný. V naší republice se k výrobě glukózo-fruktózového sirupu používá pšeničný, rýžový či bramborový škrob. Při výrobě se zrno nejprve rozemele, oddělí se škrob a přidají se enzymy, které přemění část glukózy na fruktózu. Výsledkem je glukózo-fruktózový sirup, ve kterém je obsah glukózy a fruktózy v poměru 40:60.

Glukózo-fruktózový sirup jako jistá cesta k obezitě

Fruktóza, významná složka glukózo-fruktózového sirupu, se metabolizuje pouze v játrech na tuk, který se ukládá hlavně v oblasti břicha jako útrobní tuk. Následně vzniká obezita břišního typu, která výrazně zvyšuje riziko vzniku metabolických onemocnění včetně diabetu 2. typu. Při nadměrné konzumaci fruktózy dochází ke ztučnění jater i ke zvýšení hladiny kyseliny močové v krvi.

Látková výměna fruktózy neprobíhá ve svalech, kde by pokryla jejich energetickou potřebu. Probíhá v játrech, kde podporuje tvorbu tuku. To je jeden z důvodů, proč fruktóza patří mezi potraviny, po kterých se nejvíce tloustne. Fruktóza se v našem těle mění ze 40 % na tuk, zatímco glukóza pouze z 5 %.

Tuk z fruktózy se ukládá zejména v oblasti břicha jako útrobní tuk, který obaluje břišní orgány. Výsledkem je nejen velké břicho, ale také výrazné riziko vzniku diabetu mellitu 2. typu, nemocí srdce, cév a dalších onemocnění.

Některé vědecké studie objasnily vliv fruktózy na přejídání se. Fruktóza snižuje citlivost leptinu, hormonu sytosti, čímž působí větší pocit hladu. Další nevýhodou fruktózy je nedostatečná stimulace mozkových center, ovládajících plnost žaludku. Výsledkem je přejídání se, následné tloustnutí a vyšší riziko všech nemocí způsobených obezitou.

Další složkou glukózo-fruktózového sirupu je glukóza. I glukóza je viníkem obezity díky velkému množství kalorií a vysokému glykemickému indexu. Hodnota glykemického indexu glukózy je 100. Fruktóza sice snižuje glykemický index, přesto však patří glukózo-fruktózový sirup k potravinám s vyšším glykemickým indexem. Potraviny s vyšším glykemickým indexem vyvolávají pocit hladu, působí následné přejídání se a obezitu.

Pro koho je glukózo-fruktózový sirup výhodný?    

Přes svůj negativní vliv na vznik obezity a onemocnění, která obezita způsobuje, je glukózo-fruktózový sirup mezi výrobci potravin velmi oblíbený. Jedním z důvodů je cena, glukózo-fruktózový sirup je mnohem levnější než bílý řepný cukr. Další výhodou je vyšší sladivost, glukózo-fruktózový sirup má až dvaapůlkrát vyšší sladivost než řepný cukr.

Výrobci potravin si pochvalují také jeho snadnou rozpustnost, glukózo-fruktózový sirup je tekutý. Glukózo-fruktózový sirup je pro svou schopnost zajistit větší vláčnost a delší čerstvost pečiva velmi oblíbený u pekařů a cukrářů.

Škodí fruktóza v ovoci?

Mnozí lidé nevěří škodlivosti fruktózy. Fruktóza je přece ovocný cukr, obsažený v ovoci a ovoce je přece zdravé. Proč by neměla být zdraví prospěšná fruktóza? V ovoci je sice obsažena stejná fruktóza, která má ničivý vliv na naší tělesnou hmotnost i na naše zdraví, avšak je zde rovněž obsažené velké množství vlákniny a enzymy, které eliminují škodlivý vliv fruktózy.

Vláknina zpomaluje vstřebávání všech látek, tím i fruktózy. Vláknina dále vyvolává pocit sytosti, proto jsou přírodní doplňky stravy s vysokým obsahem vlákniny pomocníky při hubnutí. Enzymy obsažené v ovoci se podílejí na štěpení sacharidů. Vlákninu ani enzymy v glukózo-fruktózovém sirupu nenajdeme. Proto účinky fruktózy obsažené v ovoci nejsou stejné jako účinky fruktózy obsažené v glukózo-fruktózovém sirupu.

Kde můžeme najít glukózo-fruktózový sirup

Glukózo-fruktózový sirup se označuje názvy „přírodní cukr“, fruktózový sirup, glukózový sirup. S tímto sladidlem se setkáme v mnoha potravinách, kde funguje jako náhražka cukru. Setkáme se s ním v trvanlivém pečivu, některém sladkém pečivu, cukrovinkách, džusech, jogurtech, jogurtových nápojích, omáčkách, dresincích, příchutích k jiným potravinám, slaných pochutinách, sportovních nápojích, slazených nealkoholických nápojích, šunce a dokonce i v masných výrobcích.

Je-li na etiketě napsáno maso, musí výrobek obsahovat 100 % masa, což skutečně obsahuje, je to dáno legislativou. U masných výrobků je situace jiná. Podle zákona nemusí masný výrobek obsahovat 100 % masa, a také ho obvykle neobsahuje. To je důvod, proč často obsahuje glukózo-fruktózový sirup.

Jak se můžeme vyhnout glukózo-fruktózovému sirupu?

Glukózo-fruktózový sirup je přidáván do mnoha potravin a je tím pádem obtížné se mu zcela vyhnout. Není to však nemožné. Pokud se mu chcete vyhnout, čtěte pozorně složení potravinových výrobků na zadní straně obalu.

Vyřazením slazených limonád, trvanlivého pečiva, sladkých mléčných nápojů, cukrovinek a dalších kalorických pochutin z vašeho jídelníčku výrazně omezíte příjem glukózo-fruktózového sirupu, čímž zásadním způsobem ulevíte i svému metabolismu.

A tím také nemálo snížíte riziko vzniku obezity a jejích zdravotních následků.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (1 příspěvků)

Komentáře (1)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek
Od té doby, co Coca Cola přešla z cukru na glukózo-fruktózový sirup, už ji nepiju. Nejenom proto, že vím, co je to za hnus, ale taky proto, že chuť je horší. Co bych k tomuhle sladidlu ještě dodala, je fakt, že si na něj (stejně jako na cukr obecně) není problém vypěstovat závislost, protože i když třeba člověk zrovna nejí sladké a nepije sladké perlivé limonády, narazí na něj třeba v těch masných výrobcích, ale i jinde. Rozhodně doporučuju číst ty složení, občas se člověk pěkně podiví, co jeho oblíbený výrobek všechno obsahuje.