KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Hrozba jménem diabetes a jak mu předejít

Diabetes patří mezi vůbec nejčastější onemocnění. Počet diabetiků v naší republice je aktuálně odhadován na více než 800 000. Toto číslo však neustále roste, za dvacet let diabetes postihne zhruba každého desátého člověka v naší republice. Onemocnění zasahuje výrazným způsobem do života nemocného a současně s sebou přináší riziko vážných zdravotních komplikací. Jak lze diabetu efektivně předejít, abychom se do konce života nemuseli potýkat s jeho následky?

...

Co je diabetes?

Diabetes patří mezi metabolická onemocnění. Vzniká jako následek nedostatečné tvorby inzulínu nebo neschopnosti těla na něho reagovat. Jasným průkazem diabetu je hladina glukózy v krvi na lačno 7 mmol/l a vyšší.

Existuje několik typu diabetu, nejčastějšími typy diabetu jsou diabetes mellitus 1. typu a diabetes mellitus 2. typu.

Diabetes mellitus 1. typu vzniká jako následek neschopnosti slinivky břišní tvořit inzulín. Vždy se jedná o autoimunitní onemocnění, kdy náš vlastní imunitní systém napadne a zničí B-buňky Langerhansových ostrůvků ve slinivce, které produkují hormon inzulín. Tento typ diabetu je odhalen v dětství.

Hovoří-li se o epidemii diabetu, řeč je o diabetu mellitu 2. typu. Při tomto typu diabetu produkuje slinivka břišní dostatek či dokonce nadbytek inzulínu. Tělo nemocného však na inzulín reaguje nedostatečně, nebo nereaguje vůbec.

Na rozdíl od diabetu mellitu 1. typu můžeme tomuto typu diabetu předejít.

Proč vzniká diabetes mellitus 2. typu?

Diabetes mellitus 2. typu je následkem našeho nezdravého způsobu života – konzumace nadbytku jídla bohatého na kalorie, nadměrné konzumace cukru, nedostatku pohybu a častého či dlouhodobého stresu.

Příčinou vzniku tohoto onemocnění jsou dlouhodobé časté výkyvy hladiny glukózy v krvi v důsledku časté konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem. Po konzumaci potravin s vyšším glykemickým indexem prudce stoupne hladina glukózy v krvi.


Jako reakce na tuto situaci je ze slinivky břišní vyloučeno vyšší množství inzulínu. Následuje prudký pokles hladiny glukózy v krvi. Dostaví se únava, podrážděnost, nezvladatelný hlad a naléhavá potřeba co nejrychleji doplnit energii.

Rychle sáhneme po něčem sladkém, hladina glukózy v krvi se prudce zvýší, spolu s ní na chvíli zmizí únava a situace se opakuje. Vlivem častého kolísání hladiny glukózy v krvi se postupně snižuje citlivost receptorů tkání na inzulín. Schopnost těla reagovat na inzulín je tak stále nižší.

Vzniká diabetes mellitus 2 typu. Jeho věrnou společnicí je obezita, způsobená přejídáním se a konzumací nadbytku cukru. S přibývajícími kily stoupá nechuť k pohybu a my tloustneme.

Diabetes mellitus 2. typu nebolí ani se nijak zvlášť neprojevuje. To je důvod, proč často bývá odhalen zcela náhodou. V tom rovněž spočívá jeho zákeřnost.

Nepoznaný a tím i neléčený diabetes mellitus 2. typu způsobuje poškození srdce, mozku, cév, dolních končetin a malých cév. Následkem je odumření dolních končetin, ztráta zraku, selhání ledvin a další vážné zdravotní komplikace.

Velkou část prevence diabetu tvoří rozumný jídelníček

Nutnost sledovat obsah sacharidů v jednotlivých potravinách a jejich glykemický index, jíst pravidelně pouze určité množství sacharidů, sledování hodnot glukózy v krvi, časté pravidelné návštěvy lékaře, zvýšená péče o dolní končetiny, případné užívání léků nebo aplikace inzulínu – to vše nás čeká, pokud onemocníme diabetem mellitem 2. typu.

A tomu všemu se vyhneme, budeme-li dbát na prevenci. Prevence spočívá ve zdravém životním stylu, jehož součástí je zdravá strava a dostatek pravidelného pohybu.

Jedním ze základních kamenů prevence je udržovat si normální tělesnou hmotnost a dbát na rovnováhu mezi příjmem a výdejem energie. Velký vliv na to, zda nás postihne diabetes mellitus 2. typu, nebo nikoli, má skladba a množství stravy.


Pokud se chceme vyhnout této nemoci, měli bychom jíst pravidelně, neměli bychom se přejídat ani jíst nadbytek cukru. Na našem jídelníčku by měly být hojně zastoupeny potraviny s nižším glykemickým indexem.

Přílohy mají své místo v našem jídelníčku, avšak pouze tehdy, pokud jich nejíme nadbytek. Neměli bychom rovněž zapomenout na zdravé tuky, na zeleninu a na dostatek bílkovin.

Zelenina by měla tvořit 1/3 porce, další třetina by se měla skládat z kvalitní bílkoviny, jako je například ryba či libové maso. Poslední třetinu (nikoliv více) by měla tvořit příloha.

Jíst zdravě znamená především jíst kvalitně. Potraviny nabité chemickými přídatnými látkami, potraviny obsahující levné nezdravé tuky, nadbytek cukru, bílé pšeničné mouky a výrobků z ní nepatří do zdravé výživy.

Naopak její nedílnou součástí jsou potraviny bohaté na vitamíny, minerály, antioxidanty, vlákninu a další zdraví prospěšné látky. Ke zdravé výživě patří neodmyslitelně také dostatek vhodných tekutin.

Příroda nám nabízí mnohé účinné prostředky proti této zákeřné nemoci. Mezi top osvědčené prostředky, které pomáhají diabetikům, patří kurkuma, zázvor, skořice, černucha setá a spirulína

Pohyb, pohyb a zase pohyb

Dostatek pohybu prospívá nejen našim svalům, kloubům, srdci, cévám a kostem. Pohyb důkladně okysličí naše tělo včetně mozku, zlepší naši náladu vyplavením endorfinů a výrazně sníží riziko vzniku diabetu mellitu 2. typu.

Dostatek vhodného pravidelného pohybu nás ochrání také před obezitou. Pohybem není myšleno pouze aktivní sportování. Před diabetem mellitem 2. typu (a nejen před ním) nás může ochránit i obyčejná pravidelná svižná chůze.


Chůze je nejpřirozenější lidský pohyb. Věty typu „nemám čas chodit hodně pěšky“ jsou výmluvou. Je zajímavé, že mnozí lidé nemají čas na to, aby hodně chodili pěšky, zato si najdou dostatek času na sledování televize či na jiné sedavé aktivity.

Budeme-li se chtít dostatečně hýbat, pohyb se stane přirozenou součástí našeho každodenního života. Místo výtahu použijeme schody, část cesty do práce a z práce jdeme pěšky, do obchodu nejedeme jednou týdně automobilem pro velký nákup, ale každý den pěšky pro menší nákup.

Nemalou vinu na vzniku diabetu mellitu 2. typu má také dlouhodobý stres, který je příčinou mnoha dalších nemocí a není radno jej přehlížet. Chceme-li předejít (nejen) diabetu mellitu 2. typu, měli bychom se ho naučit správně zvládat, dopřávat si kvalitní odpočinek, spánek a nezanedbávat sociální život.


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek