KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Jak nepřibrat o Vánocích

Vánoce přestávají být svátky klidu a pohody a stávají se svátky přejídání se. Hory jídla a hodiny strávené před televizní obrazovkou se staly jedním ze symbolů novodobých Vánoc. Výzkumy ukazují, že během Vánoc ženy v průměru přiberou 3 kg a muži až 5 kg. Není divu, že si po Novém roce dáváme předsevzetí, že zhubneme. Lepší je ale si říci krátce před Vánocemi a během nich „O letošních Vánocích nepřiberu!“

...

Časté chyby, které děláme o vánocích

Spousta sacharidů i tuků a k tomu nedostatek pohybu nás vedou k tomu, že se hned po Novém roce děsíme nabraných kil a vrháme se na nejrůznější jednorázové diety s cílem se jich co nejrychleji se zbavit.

Tradiční rybí štědrovečerní polévka patří v mnoha domácnostech k zahájení štědrovečerní hostiny. Polévka se obvykle zahušťuje jíškou a přidává se pečivo, což na první pohled obyčejnému vývaru rázem přidá o 2000kJ navíc.

Smažený kapr obalený v trojobalu a k němu hora bramborového salátu je tradičním štědrovečerním jídlem zásluhou známé kuchařky Rettigové. Jídla této kuchařky jsou doslova nabitá sacharidy a tuky, a tím i kaloriemi. Jedna porce smaženého kapra obaleného v trojobalu, což je 150 gb dodá našemu tělu 1750 kJ.

Smažený vepřový řízek obalený v trojobalu, který si mnozí z nás dopřáváme na Boží hod, našemu tělu dodá přibližně stejné množství kalorií jako tradiční smažený kapr. Velké množství kalorií skrývá také hora bramborového salátu s majonézou a často i s měkkým salámem. 400 g tradičního bramborového salátu obsahuje 3100 kJ.

To není vše. Na štědrovečerním stole nechybějí chlebíčky, obložené mísy, pomazánky a mísy cukroví. Všechny tyto věci jsou navíc na stole až do Nového roku. K tomu se podávají kaloricky bohatá jídla typu pečené kachny nebo husy se zelím a houskovými knedlíky, různých omáček s knedlíky, klobásek a nechybějí ani vydatné polévky.

Jednou z nejzáludnějších kalorických bomb jsou vánočky a cukroví. Obojí obsahuje kombinaci velkého množství sacharidů i tuků. Mlsáme vánočku i cukroví a vůbec si přitom neuvědomíme, kolik kalorií navíc jsme dodali svému tělu. Konzumací 100 g vanilkových rohlíčků dodáme tělu 2 437 kJ, konzumací 100 g lineckých koleček s marmeládou 2 148 kJ.

Avšak nejzrádnější jsou různé likéry, tvrdý alkohol a slazené nápoje. Tyto nápoje nás sice nezasytí, zato nám dodají spoustu kalorií. 100 ml sladkého sektu nám dodá 451 kJ, 100 ml vaječného likéru 1190 kJ, 100 ml whisky 1020 kJ, 100 ml vaječného koňaku 1350 kJ. Stejným množstvím kalorií nás zásobuje popíjení slazených limonád.

Dalším prohřeškem je nedostatek pohybu. Mnozí lidé tráví o Vánocích spoustu času u televizních obrazovek. Není třeba dodávat, že nadměrný příjem energie a současně její velmi omezený výdej vedou k poměrně rychlému tloustnutí.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Vep%C5%99ov%C3%BD_%C5%99%C3%ADzek,_bramborov%C3%BD_sal%C3%A1t.jpg

Foto: Wikimedia

Jak se o Vánocích stravovat zdravě a pochutnat si

Dobré jídlo k Vánocům neodmyslitelně patří. To však neznamená, že bychom se měli přejídat jídly bohatými na kalorie. Mezi nejdůležitější zásady, jak nepřibrat o Vánocích, je plánovat si jídlo dopředu, nepřejídat se, jíst často menší porce a nezapomínat na pohyb.

Osvědčený způsob je používat dezertní talířek. Na dezertním talířku vypadá běžná porce jako nadměrná, náš mozek ji považuje za nadměrnou a dá našemu tělu signál, že už jsme nasyceni.

Mezi další důležité zásady patří dopřát si dostatek bílkovin i dostatek zeleniny. Pitný režim je důležitý i o Vánocích, nápoje by měly být tvořeny zejména vodou, vodou se šťávou z citronu, neslazenými čaji či stolními a minerálními vodami bez příchuti.

Nahraďte tradiční kalorická jídla chutnými a méně kalorickými jídly

Nemusíte se zříci své oblíbené štědrovečerní rybí polévky z kapřích hlav. To však neznamená, že musí být zahuštěná a doplněná spoustou pečiva. Nechte raději polévku nezahuštěnou a přidejte do ní kapku olivového oleje a nezapomeňte na větší množství kořenové zeleniny.

Kapr nemusí být zrovna smažený ani obalený v trojobalu. Zkuste méně kalorickou úpravu kapra načerno nebo pečeného kapra na másle a bylinkách. Pokud si chcete dopřát smaženého kapra, poprašte ho lehce moukou a osmažte na malém množství oleje. Můžete přidat i tymián. Takto připravený kapr na přírodní způsob obsahuje o polovinu méně kalorií než klasický obalený a smažený kapr.

Můžete si dopřát také zdravější a méně kaloričtější variantu bramborového salátu, stačí vyřadit měkký salám a majonézu nahradit 8% či 12% zakysanou smetanou nebo běžným, kvalitním bílým jogurtem. Klasické smažené řízky obalené v trojobalu můžete nahradit kuřecími, případně vepřovými řízky upravenými na přírodní způsob.

Vydatné polévky je dobré nahradit zeleninovými vývary a vydatná, kaloricky bohatá jídla nahradit zdravými, méně kalorickými variantami. Na svátečním stole nemá chybět zejména tepelně upravená zelenina. Své místo na svátečním stole má rozhodně mít také zelenina ve formě příloh nebo menších salátů.

Alkohol je sice zdrojem kalorií, to však neznamená, že by na vašem svátečním stole neměl být žádný alkohol. Nejméně kalorické je kvalitní víno a k němu dostatek vody. Milovníci piva si mohou dopřát pivo. Kvalitní vino nebo pivo nahradí větší množství tvrdého alkoholu i přeslazené likéry typu vaječného koňaku.

Mnozí lidé si nedokáží představit Vánoce bez cukroví. Není třeba se vzdát cukroví, malé množství cukroví patří k Vánocům. Mezi zdravější varianty cukroví patří zázvorové, anýzové, mrkvové cukroví, cukroví ze špaldy či pohankové mouky.

Klasický bílý cukr je možné nahradit hnědým cukrem nebo různými přírodními sirupy, případně medem. Co se týká tuků, nejzdravější je máslo. Pokud musíte ochutnávat, ochutnávejte co nejméně, i ochutnávání jídla dodává tělu kalorie.


Na svátečním stole by nemělo chybět ovoce a menší množství vlašských ořechů, lískových a dalších oříšků a mandlí. Zkuste konzumovat hodně ovoce a cukroví brát jako ozdobu, které si dopřáváte pouze velmi malé množství. Ovoce vám na rozdíl od cukroví dodá vlákninu a další zdraví prospěšné látky a také mnohem méně kalorií. Konzumace 100 g mandarinek vám dodá 197 kJ, 100 g jablek 255 kJ a 100 g pomerančů 200 kJ. Můžete si dopřát také malé množství kvalitní hořké čokolády.

Důležitý je dostatek pohybu

Pohyb patří ke zdraví i ke štíhlé linii. Dostatek pravidelného pohybu by měl být součástí vašeho dne i o Vánocích. Můžete zajít do posilovny, fitness centra nebo si zabruslit, případně zaběhat. Není však nutné sportovat, dobrou službu vám prokáže také svižná chůze. Každodenní svižná hodinová procházka vás zbaví nadbytečných kalorií, okysličí vaše tělo a pročistí vaši hlavu.

Při chůzi 4 km/hod spálíte za hodinu 800 až 1000 kJ, pokud zrychlíte na 8 km/hod, spálíte za hodinu 1500 až 1900 kJ. Při nordic walkingu spálíte mnohem více, neboť při tomto typu chůze zapojíte téměř všechny svaly.

Návštěvy nemusejí znamenat přejídání se

Rodinné a přátelské návštěvy o Vánocích, ať už k vám přijdou hosté, nebo jste sami v roli hostů, většinou bývají nepřítelem štíhlé linie. Pokud k vám přijdou hosté, nabídněte jim zdravé a chutné občerstvení. Pokud jste v roli hostů a vidíte, jak se ostatní cpou chlebíčky, cukrovím a dalšími kalorickými pochoutkami, neznamená to, že i vy se musíte přejídat. Dopřejte si menší množství těchto pochoutek a raději si je vychutnejte.

Stejně tak nemusíte pít velké množství slazených limonád či jiných slazených nápojů. Kávu či čaj pijte neslazené. Místo slazených limonád a přeslazených likérů požádejte o běžnou vodu či stolní nebo minerální vodu bez příchuti. Každému nemusejí chutnat sladké limonády ani přeslazené likéry.

Pokud jste selhali, vykompenzujte své prohřešky

Pokud jste podlehli pokušení, což se může velmi snadno stát každému, nevzdávejte to. Neříkejte věty typu „Dnes jsem selhala a už je to jedno, tak se pořádně najím, ale od zítřka budu jíst zdravě.“ Tento způsob myšlení a jednání vás bude stát nějaké to kilo navíc. Místo toho vykompenzujte zvýšený příjem energie jejím zvýšeným výdejem, tedy pohybem.

Nestresujte se ani si nevyčítejte větší množství jídla. Místo toho si raději dopřejte více pohybu než obvykle. Nezapomeňte o vánočních svátcích ani na dostatek spánku. Spánkový deficit a následná únava vedou k přejídání, k nechuti k pohybu a tím i k tloustnutí.

 

Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek