KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Je možné grilovat zdravě?

Grilování neodmyslitelně patří k létu. Ke grilování vždy patří posezení s přáteli, pohodová atmosféra a samozřejmě výborné jídlo. Lékaři a odborníci na výživu nás však varují před karcinogenními látkami, které během něho vznikají. Stejně jako vy se ale kvůli tomu nechceme letního grilování vzdát. Proto jsme si položili otázku – dá se grilovat zdravě?

...

Jaké škodlivé látky vznikají při grilování?

Běhen grilování vznikají některé karcinogenní látky, zejména polycyklické uhlovodíky (PAU) a heterocyklické aminy (HCA).  PAU vznikají chemickým rozkladem tuku, který odkapává na rozžhavené uhlí.

Tyto spaliny jsou následně teplým vzduchem opět vyneseny na grilovanou potravinu. Grilujeme-li maso s vyšším obsahem tuku při vysokých teplotách, vznikají karcinogenní heterocyklické aminy (HCA).

Jednoduché pravidlo tedy říká: Čím více tuku obsahuje grilovaná potravina, tím více karcinogenních látek z ní vzniká.

Jak grilovat zdravě?

Grilování nemusí našemu zdraví uškodit, pokud budeme dodržovat několik jednoduchých pravidel. Pravidlem číslo jedna je výběr potravin, které budeme grilovat. V každém případě se vždy musí jednat o kvalitní potraviny.

Ideální je grilovat zeleninu a ovoce. Při grilování ovoce a zeleniny totiž nevznikají žádné karcinogenní látky. Tyto látky vznikají pouze z bílkovin živočišného původu. Kromě toho se v ovoci a zelenině skrývá spousta zdraví prospěšných látek.

Ke grilování se hodí keříková cherry rajčata, cibule, papriky, lilek, cuketa, ananas, jablka, hrušky, mango. Grilovat můžeme také houby, například žampiony.


Budete-li grilovat cuketu nebo lilek, nechte je po nakrájení asi 15 minut vypotit a potom je otřete ubrouskem. Tímto způsobem z nich dostanete hořkou chuť.

Zelenina a ovoce, které nelze grilovat, nám poslouží ve formě různých salátů jako příloha ke grilovaným potravinám.Neměli bychom zapomínat ani na bylinky, ty můžeme bez problémů použít jako ingredience na přípravu dresinku.

Dresinky je nejlépe připravit doma, jsou méně kalorické a navíc zdravé. Jejich příprava navíc není nijak náročná, stačí například rozmixovat méně tučnou zakysanou smetanu nebo bílý jogurt či sýr cottage s bylinkami nebo česnekem.

Dalším, neméně důležitým pravidlem, je, na čem budeme grilovat. Při grilování hraje velmi důležitou roli, čím topíme, ideálním palivem je kvalitní dřevěné uhlí, které hoří beze zbytku.

Budeme-li grilovat maso, je nezbytné dbát na to, aby se grilovalo na sálavém ohni, nikoli přímo v plamenech. To zajistíme používáním alobalu nebo tácků, které zabrání přímému stékání tuku do ohně.


Grilujte vždy na sálavém ohni z kvalitního uhlí, nikdy nedávejte maso do přímého ohně.

Rychlejší a zdravější příprava je také na elektrických či plynových grilech. Výborný je rovněž lávový či vodní gril. Vodní gril sice funguje jako horkovzdušná trouba, přesto grilovaným potravinám nechybí jejich typická příchuť.

Nezapomeňte ani na čistotu, gril i příslušenství před použitím i po něm vždy důkladně umyjte.Nemusíte grilovat jen zeleninu a ovoce

Našemu zdraví prospívá nejen grilovaná zelenina a ovoce. Můžeme si bez obav pochutnávat také na kvalitním grilovaném mase a rybách. Nemusíme se vzdávat ani oblíbeného vepřového masa, pouze je třeba vybírat libové maso, jako je například kotleta, kýta nebo vepřová panenka.

Vepřové maso nám kromě velkého množství kvalitních plnohodnotných bílkovin (bílkoviny obsahující všechny esenciální aminokyseliny ve správném poměru) dodá také velké množství vitamínů skupiny B.

Velice oblíbené je grilování steaků, i zde je třeba vybírat libové maso a také zralejší hovězí maso. Nemáme-li ho k dispozici, nemusíme se zříci steaků, stačí je před grilováním pokapat  šťávou z citronu.


Drůbeží maso je dietní, pokud ho nebudeme jíst s kůží, ta je totiž naopak velice tučná. Jelikož je kůže nositelkou chuti, je doporučováno grilovat maso i s ní a před konzumací ji odstranit. Drůbeží ale zase negrilujte zcela bez kůže, může být vysušené a jeho chuť nebude nic moc.

Z grilované ryby a čerstvé zeleniny či dresinku z bylinek a bílého jogurtu můžeme připravit zdravou a chutnou večeři. Grilovat můžeme sladkovodní ryby, například pstruha, sumce, cejna, lína, štiku, i mořské ryby, jako je makrela, treska, losos a další.

Grilujte správným způsobem

Při grilování je důležitá teplota, která by měla být minimálně 70 °Celsia. Maso by se mělo nejprve zatáhnout při vyšší teplotě, načež bychom měli teplotu snížit a maso pozvolna dopékat. Maso by nikdy nemělo být připálené ani uvnitř syrové.


Grilované maso musí mít barvu, s připálením to však nepřehánějte.

Při obracení masa používejte vždy kleště, nikoli vidličku. Vidličkou byste totiž maso propíchali a jeho šťáva by vytekla do ohně. Budete-li grilovat menší kousky masa nebo špízy, maso bude dříve hotové a eliminujete prostor pro vznik škodlivých látek.

Nepodceňujme výběr marinády

Nevyhýbejte se marinování, marinované maso je vždy křehčí a chutnější. V hypermarketech sice najdeme i marinované maso, tomu bychom se však měli vyhnout obloukem. Nemusí totiž být čerstvé a především ani neznáte jeho kvalitu.

Kromě toho jeho marináda obsahuje nemalé množství soli i přídatných chemických látek, aby v obchodě vydržela.To není pro naše zdraví nic moc, proto je dobré si raději připravit vlastní marinádu. Výhodou je, že si jí připravíte podle své chuti a také víte, jaké suroviny jste do ní dali.

Pro grilování jsou vhodné marinády s nízkým obsahem tuku a kvalitními ingrediencemi. Šťáva z citronu, víno, med, česnek, koření, bylinky, malé množství kvalitního (zejména olivového) oleje – to jsou příklady ingrediencí vhodných pro přípravu marinád.

Připravíte-li si marinády s cukrem, potřete jimi maso až v úplném závěru grilování. Cukr totiž na povrchu karamelizujte a snadno se připálí.

Jaké suroviny nepatří ke zdravému grilování?

Kromě tučného masa jsou na grilování nevhodná uzená masa, špekáčky, párky, klobásy, měkké salámy a další uzeniny. Důvodem jejich nevhodnosti ke grilování je vysoký obsah tuku, soli a přídatných chemických látek, jako jsou například konzervanty.


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek