KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

K čemu potřebujeme vitamín E?

Vitamín E bývá obvykle spojován s plodností, rovněž je známý jako velice silný antioxidant. Jeho úloha v našem těle je však mnohem pestřejší. Proč se neobejdeme bez tohoto vitamínu?

...

Co je vitamín E

Vitamín E známe také pod názvem tokoferol. Ve skutečnosti se však jedná o sloučeninu, tokoferolů a tokotrienolů. Každá sloučenina je složená ze čtyř složek s rozdílnými molekulárními strukturami.

Jelikož vitamín E patří mezi vitamíny rozpustné v tucích, naše tělo ho ukládá do zásoby. Tělo ho skladuje zejména v tukové tkáni, játrech a svalech.

Základní funkce vitamínu E

Vitamín E je nezastupitelný v metabolismu bílkovin, tuků i sacharidů. Mezi jeho další základní funkce patří regulace tělesných tekutin, regenerace buněk a ochrana buněčných membrán. Rovněž je důležitý pro náš nervový systém, bez dostatku tohoto vitamínu by nemohl správně fungovat.

Vitamín E patří mezi vynikající antioxidanty, čímž nás chrání před poškozením buněk volnými radikály. Jeho síla jako antioxidantu je znásobená podporou využití dalšího antioxidantu, minerálu selenu.

Za zmínku stojí jeho schopnost posilovat náš imunitní systém, regulovat hladinu glukózy v krvi, příznivě působit na metabolismus prostaty, podporovat hojení ran a detoxikovat játra tím, že z nich odbourává škodliviny.

Vitamín E nás dokonce může ochránit před obávanou rakovinou.

Vitamín E pro zdravé srdce a cévy

Schopnost vitamínu E eliminovat škodlivé účinky LDL cholesterolu, redukovat zánětlivé procesy a bránit tvorbě krevních sraženin, snižuje riziko vzniku nemocí srdce a cév o 25 až 50 %.

Pokud si dopřáváte tučná jídla, neměli byste zapomínat na dostatečný přísun vitamínu E a vitamínu C. Oba vitamíny totiž neutralizují některé škodlivé účinky nadbytečného příjmu tuků.


Vitamín E pro krásu

Chcete mít pružnou, dostatečně hydratovanou pokožku a mladistvý vzhled? Dopřejte svému tělu dostatek vitamínu E.

Tento vitamín totiž dokáže zpomalovat proces stárnutí (nejen pokožky), podpořit regeneraci buněk pokožky.  Navíc podporuje její pružnost, vlhkost a hebkost. Dokáže si poradit s akné, jizvami, vráskami.

Zachování přirozené vlhkosti pokožky je příznivé i pro kvalitu vlasů.

Vitamín E udržuje vaše hormony v rovnováze

Vitamín E je klíčový pro rovnováhu nervového i endokrinního systému. Jeho dostatek vám zaručí hormonální rovnováhu. Nerovnováha hormonů dá o sobě vědět v podobě přírůstku tělesné hmotnosti, alergií, infekcí močových cest, zhoršené kvality pokožky, úzkosti, únavě.

Díky schopnosti udržovat hormony v rovnováze dodá vašemu tělu lepší schopnost vyrovnat se se stresem.

Vitamín E pro zdravé oči

Pozitivní účinky vitamínu A na náš zrak jsou známé. Víte, že i vitamín E příznivě působí na vaše oči? A nejen to, dokonce dokáže výrazně snížit riziko vzniku makulární degenerace, jedné z častých příčin slepoty.

Vitamín E může prospět vašemu zraku pouze tehdy, bude-li konzumován s dostatkem zinku, beta-karotenu a vitamínu C.

Vitamín E proti demenci Protizánětlivé účinky vitamínu E mohou posloužit jako prevence i léčba Alzheimerovy choroby. Vitamín E zpomaluje zhoršení ztráty paměti a dalších funkcí mozku, čímž udrží nemocného déle soběstačným. V kombinaci s vitamínem C snižuje riziko vzniku dalších příčin demence. 

Vitamín E pro lepší fyzickou kondici

Vitamín E zlepší vaši fyzickou kondici zvýšením vytrvalosti. Kromě toho vám tento vitamín pomůže odstranit únavu, snížit oxidativní stres ve vašich svalech po tréninku či po cvičení, urychlit regeneraci svalů a zvýšit svalovou sílu.

Vitamín E – důležitý vitamín pro těhotné

Mnohé ženy během těhotenství zvyšují příjem kyseliny listové. Je však dobré dbát také na dostatečný příjem vitamínu E. Tento vitamín totiž hraje důležitou roli ve správném vývoji plodu. Ovlivňuje totiž počáteční stav vývoje mozku a nervového systému.


Kolik vitamínu E bychom měli tělu dodat a kde ho najdeme?

Vitamín E si sice naše tělo ukládá do zásoby. Tyto zásoby však nestačí pokrýt potřebu těla, je proto třeba dbát na dostatečný přísun tohoto vitamínu. Dostatečný denní příjem vitamínu E je 10 až 20 mg.

Kuřáci, častí konzumenti alkoholu, lidé, užívající léky na snížení hladiny cholesterolu v krvi nebo na snížení žaludeční kyselosti by měli dopřát svému tělo více tohoto vitamínu. U těchto lidí se totiž vitamín E hůře vstřebává.

Nedostatek vitamínu E se projevuje ztrátou koordinace svalů, zhoršením zraku, řeči, anémií, poruchou vstřebávání tuků, oslabením imunitního systému, zažívacími potížemi, zhoršením kvality pokožky (pokožka je suchá, ochablá, vyskytují se na ní stařecké skvrny) únavě, pocity slabosti, poklesem výkonnosti. Rovněž dochází ke zvýšenému riziku vzniku nemocí jater, ledvin, nemocí srdce a cév. Alzheimerovy choroby.

Vitamín E najdeme zejména v ovesných vločkách, a dalších celozrnných obilovinách,  lískových oříškách, mandlích, arašídech, sezamových a slunečnicových semínkách, špenátu a další listové zelenině, avokádu, mléce, máku, pšeničných klíčcích, rostlinných olejích, brokolici, kiwi, mangu, rajčatech.

Ideální zdroje vitamínu E jsou potraviny, které nejsou tepelně upraveny. Varem totiž dochází ke značným ztrátám tohoto vitamínu.

Vstřebání a tím i využití vitamínu E podpoříte konzumací zdrojů vitamínu C a zinku spolu se zdroji vitamínu E.

Pokud budeme našemu tělu dodávat vitamín E z přírodních zdrojů, není třeba se obávat předávkování. Vyšší dávky tohoto vitamínu mohou však omezovat vstřebávání vitamínu A. Předávkovat se lze syntetickým vitamínem E, například ve formě tablet. Mezi nejvážnější účinky předávkování se vitamínem E patří krvácení do mozku.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek