V současné době jsme doslova zaplaveni cukrem. Cukr se skrývá ve sladkém pečivu, sušenkách a dalších cukrovinkách, v sirupu, limonádách a slazených nápojích. S cukrem se setkáme také v kompotovaném ovoci, naložené zelenině, v některých jogurtech, kečupech a v dalších potravinách, kde bychom ho nehledali. Cukr je obviňován ze vzniku mnoha nemocí a zdravotních potíží, získává pověst bílého jedu. Kdy se jím stává?

Co je cukr?

Cukr je jedním se sacharidů, patřících mezi jednoduché sacharidy. Je vyráběn z cukrové řepy nebo z cukrové třtiny. Je používán k ochucení potravin, nápojů, slouží k výrobě alkoholu, používá se i jako konzervační činidlo. Bílý cukr je sacharóza, jedná se o sacharid, složený z jedné molekuly glukózy a jedné molekuly fruktózy. Bílý rafinovaný cukr obsahuje pouze 99,5 % sacharózy a 0,5 % vody.

Kdy nám cukr slouží?

Sacharóza je v přírodě hojně rozšířená, je nezbytným metabolickým produktem rostlin i jako zásobní zdroj energie. Pro nás má sacharóza význam jako rychlý zdroj energie, 1 g cukru našemu tělu dodá 16,8 KJ. Cukr se v našem těle rychle rozloží na glukózu, která je potravou pro mozek, červené krvinky i pro svaly. Červené krvinky se bez glukózy neobjedou, avšak mozek může v kritických situacích použít k výrobě glukózy některé organické kyseliny.

Na glukózu mohou být snadno přeměny všechny druhy sacharidů, které tělu dodáme. Naše tělo potřebuje složité sacharidy, zvané polysacharidy i jednoduché sacharidy, které se rychle rozštěpí na glukózu a jsou okamžitě k dispozici jako zdroj energie. Množství jednoduchých cukrů záleží na fyzické aktivitě, průměrnému člověku stačí 50 g cukru denně, což je cca 10 % našeho celkového příjmu energie. Potřebu jednoduchých cukrů nemusíme hradit řepným či třtinovým cukrem, můžeme ji hradit z ovoce, medu, jak to dělali naši předkové. Používání řepného či třtinového cukru se rozšířilo teprve před 200 lety. Sladkou chuť nám může zprostředkovat také rostlinka stévie a koření jako je citrónová tráva či kardamon. Skořice nemá sice sladkou chuť, přesto může zčásti nahradit cukr.

Kdy nám cukr škodí?

Cukr nám škodí zejména, pokud je ho nadbytek. Nedostatek jednoduchých cukrů můžeme pociťovat po fyzickém výkonu nebo při hladovění a různých drastických dietách. Naše tělo si sice obstará glukózu i z polysacharidů, pokud však potřebuje dodat energii okamžitě, je třeba mu dodat jednoduché sacharidy. Nedostatek sacharidů způsobí pokles glukózy v krvi, což se projeví nervozitou, únavou, špatnou náladou, svíravým pocitem hladu, nevolností, pocitem slabosti. Jelikož se s jednoduchými sacharidy, tedy cukry setkáváme doslova na každém kroku, jsme spíše ohrožení vznikem zdravotních potíží z nadměrné konzumace cukru než jeho nedostatkem. Většina cukru je obsažena ve slazených nápojích, sušenkách a dalších cukrovinkách.

Jak škodí nadbytek cukru?

Nadbytek cukru stojí za vznikem nejen obezity, ale i mnoha dalších nemocí a zdravotních potíží. Nadbytek cukru nám škodí těmito způsoby:

  • 1. přispívá ke vzniku diabetu mellitu 2. typu – cukr má vysoký glykemický index, to znamená, že po jeho konzumaci prudce stoupne hladina glukózy v krvi. Na tento stav reaguje slinivka břišní rychlým vyloučením většího množství inzulínu do krve. Nastává prudký pokles hladiny glukózy v krvi, přichází pocit únavy, hladu a další příznaky hypoglykemie. Tělo si žádá další přísun cukru a vše se opakuje. Hladina glukózy v krvi je rozkolísaná, což vede k oslabení slinivky břišní, inzulinové rezistenci a ke vzniku diabetu 2. typu.
  • 2. přispívá ke vzniku obezity – a to nejen díky vysokému obsahu kalorií, pokud nespálíme přijaté kalorie pohybem, cukr se přemění na tuk a uloží se do tukových zásob. Po cukru tloustneme i vlivem hormonu inzulínu. Inzulín podporuje přeměnu cukru na tuk a jeho uložení do tukové tkáně, zejména v oblasti břicha.
  • 3. zbavuje tělo některých minerálů a vitamínů – bílý cukr obsahuje pouze sacharózu a vodu. Jelikož neobsahuje žádné vitamíny ani minerály, tělo musí použít na jeho zpracování vlastní zásoby, které mu potom chybějí. Nadbytek cukru narušuje také poměr mezi fosforem a vápníkem, čímž vede ke osteoporóze. Nadbytek cukru vede k nedostatku vitamínů skupiny B, vitamínu E, hořčíku, chromu, vápníku, selenu, křemíku a následným zdravotním potížím, způsobeným nedostatkem těchto nezbytných látek.
  • 4. překyseluje organismus – cukr je silná zásada, působí proto na naše tělo kyselinotvorně. Kromě toho také zbavuje tělo zásadotvorných minerálů.
  • 5. podílí se na vzniku mnoha nemocí – nadměrná konzumace cukru zvyšuje riziko vzniku zubního kazu, nemocí srdce a cév, žaludečních vředů i nádorových onemocnění. Nadbytek cukru způsobuje také bolesti kloubů a přispívá ke vzniku artrózy. Nadbytek cukru oslabuje funkci imunitního systému a poškozuje játra.
  • 6. podporuje výskyt plísní v těle a zánětlivých onemocnění – při nadbytku cukru dochází v těle k přemnožení střevních bakterií, zejména kvasinek. Jednou z nejznámějších kvasinek je Candida, která při přemnožení produkuje toxiny. Dochází k přetěžování imunitního systému a ke vzniku zánětu.
  • 7. podporuje vznik akné a ekzémů – nadbytek cukru se negativně projeví i na kvalitě pleti.
  • 8. urychluje stárnutí – trvale zvýšená hladina glukózy v krvi má za následek vznik produktů pokročilé glykace AGE, nazývaných Advanced glycation end products. Tyto látky podporují působenívolných radikálů, které poškozují buňky a urychlují proces stárnutí.
  • 9. působí na mozek a na psychiku – při nadměrné konzumaci cukru se nadbytek glukózy hromadí v mozku a v nervové tkáni. Jelikož každá buňka přeměňuje glukózu na látku zvanou ATP, ze které si nervové buňky vytvářejí elektrický potenciál, při nadbytku glukózy dojde ke zvýšenému dráždění nervových buněk a následně k jejich poškození. Nadměrné dráždění nervových buněk spolu s nadměrným vylučováním adrenalinu se negativně podepíše na myšlení, schopnosti se soustředit a na dalších činnostech mozku. Nadbytek cukru ovlivňuje ta naše jednání, působí výkyvy nálad, přecitlivělost, agresivitu, úzkost, deprese a podílí se také na vzniku různých psychických nemocí. U dětí je nadbytek cukru jednou z příčin hyperaktivity.
  • 10. vznik závislosti – cukr vyvolává zvýšení hladiny serotoninu, tzv. hormonu štěstí, proto se při vyšší konzumaci cukru dostaví pocit blaženosti, aktivity. Tento stav však netrvá dlouho, s poklesem hladiny glukózy v krvi odezní a objeví se opačné pocity. Mozek opět zatouží po další dávce pocitu štěstí a aktivity. Při nadbytku cukru mozek také zvyšuje hladinu neuropřenašeče dopaminu, podobně jako po užití drogy. Nadbytek cukru otupí i naši chuť, pro pocit sladké chuti budeme potřebovat vyšší dávky cukru, což také přispívá ke vzniku závislosti na cukru.


Autorka: Evžena Janovská