KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Které tuky nám škodí a které prospívají?

Mnozí lidé, kteří bojují s nadbytečnými kily, se vyhýbají tukům obloukem. Mylně se domnívají, že pokud se budou vyhýbat tukům, zhubnou. Naše tělo však potřebuje určité množství tuků pro správnou funkci. Avšak ne každý tuk nám prospívá. Je třeba vědět, které tuky nám prospívají, které tuky nám prospívají pouze v menším množství a kterým tukům bychom se měli vyhnout.

...

K čemu naše tělo potřebuje tuky

Tuky jsou nejen vydatný zásobní zdroj energie (1 g tuku nám poskytne 9 kcal, což je 38 kJ), plní také funkci termoregulační a chrání životně důležité orgány před zraněním. Tuky jsou součástí některých hormonů, jsou také základními stavebními kameny mozkových a nervových buněk, zajišťují pružnost nervových vláken a rychlost nervových vzruchů.

Bez tuků nemůže správně fungovat ani naše srdce, bez tuků naše tělo nedokáže vstřebat a využít vitamíny rozpustné v tucích. Tuky jsou součástí buněčných membrán. Tuky mají vyšší sytící schopnost než sacharidy. Tuky nás dokáží nasytit, zatímco při hojné konzumaci sacharidů nejsme nasyceni.

K tomu, abychom mohli být nasyceni sacharidy, jich musíme sníst větší množství a tím tělu dodáme nadbytek energie. Nadbytečné sacharidy se v našem těle přemění na tuk, který se uloží do tukových zásob. A my tloustneme.

Dělení tuků

Tuky se skládají z mastných kyselin, tvořenými řetězci atomů uhlíku a vodíku. Mastné kyseliny tvoří řetězce různé délky – krátké, střední, dlouhé. Mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem (MCT – medium chain trigylceride) se dobře metabolizují. Naše tělo je dokáže velmi efektivně využít jako zdroj energie, aniž by je uložilo do tukových zásob.

Podle obsazení dvojných vazeb je dělíme na nasycené a nenasycené. Nenasycené kyseliny mají na rozdíl od nasycených mastných kyselin volnou jednu nebo více dvojných vazeb. Nenasycené mastné kyseliny s jednou volnou dvojnou vazbou se nazývají mononenasycené, zatímco nenasycené mastné kyseliny s dvěma a více volnými dvojnými vazby nazýváme polynenasycené. U nenasycených mastných kyselin rozlišujeme formu prostorového uspořádání elektronů cis a trans.

Potřebujeme nasycené tuky?

Nasycené tuky bývaly donedávna strašákem, tvrdilo se o nich, že jsou viníkem obezity a nemocí srdce i cév. Nedávné vědecké výzkumy však ukázaly, že bez určitého množství těchto tuků není naše tělo schopné správně fungovat. Naše tělo potřebuje dostatek nasycených mastných kyselin k tvorbě steroidních hormonů a cholesterolu. Nasycené mastné kyseliny jsou zdrojem esenciálních mastných kyselin, které naše tělo potřebuje, ale neumí si je samo vyrobit.

Kde najdeme nasycené tuky?

Nasycené tuky poznáme velmi snadno, jedná se o tuky, které jsou při pokojové teplotě tuhé.

Nasycené tuky jsou většinou tuky živočišného původu, najdeme je v másle, sádle, mase, uzeninách, mléce, mléčných výrobcích.

Mnozí lidé ve snaze zhubnout se vyhýbají máslu. Menší množství másla je naopak prospěšné. Výhodou másla je jeho snadná stravitelnost, malé množství másla si mohou dopřát dokonce i lidé s trávicími potížemi.

Neuškodí nám ani malé množství sádla, sádlo má vysoký bod zakouření, což znamená, že se nepřepaluje. Z tohoto důvodu je neocenitelné při tepelné úpravě potravin. Mnohem výhodnějším zdrojem nasycených tuků je kokosový olej. Kokosový olej má vysoký bod zakouření, je vhodný pro tepelné úpravy. Kokosový olej má své využití i ve studené kuchyni.

Mezi jeho další výhody patří lehká stravitelnost, mohou ho konzumovat i malé děti, prospěšnost pro naše zdraví i pro štíhlou linii.

Tento donedávna zatracovaný druh oleje se v poslední době stává super potravinou. Kokosový olej obsahuje nasycené mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem, což znamená kyseliny, které naše tělo dokáže velmi dobře využít jako zdroj energie. V kokosovém oleji najdeme také velké množství kyseliny laurové, kyseliny s antibakteriálními i antimikrobiálními účinky.

Kyselina laurová hubí pouze škodlivé bakterie, zatímco pro zdraví prospěšné střevní bakterie je zcela neškodná. Kokosový olej obsahuje dalšího hubitele virů a škodlivých bakterií, kyselinu kaprinovou. Kokosový olej dokáže zahubit streptokoky, stafylokoky, kandidu a další houby, dokáže si poradit dokonce i s Helicobacterem pylori.

Dalšími zdroji nasycených tuků jsou palmový a palmojádrový olej. Opět se jedná o tuky, které byly donedávna považovány za viníka nemocí srdce a cév. Oba tyto tuky jsou získávány z palmy olejné, palmojádrový tuk je získáván ze semen, zatímco palmový tuk z oplodí.

Mají vysoký bod zakouření, což z nich dělá tuky vhodné pro tepelnou úpravu. Palmojádrový olej má příznivější složení než palmový olej, avšak menší množství palmového oleje nám neuškodí.

Kdy nám nasycené tuky škodí?

Nasycené tuky škodí našemu zdraví i štíhlé linii ve větším množství a v nevhodných úpravách. Nebezpečné není máslo či sádlo, pokud dbáme na štíhlou linii, používáme tyto tuky pouze ve velmi malém množství.

Hojné množství smažených potravin, potraviny obsahující skryté tuky, jako jsou např. uzeniny, prorostlé maso, hojné množství tučných mléčných výrobků – to jsou nepřátelé našeho zdraví i štíhlé linie. Máslo nám se velmi snadno přepaluje, díky tomu se stává naším velkým nepřítelem, pokud ho použijeme pro tepelnou úpravu.

Zdroje nenasycených tuků

Nenasycené tuky jsou tuky rostlinného původu kromě kokosového, palmového a palmojádrového oleje. Mezi nenasycené tuky patří také rybí tuk. Nenasycené tuky jsou při pokojové teplotě tekuté. Bohatými zdroji mononenasycených tuků je avokádo, olivový, kanolový, arašídový, mandlový olej.

Nevýhodou těchto tuků je jejich nízká trvanlivost. Hojné množství polynenasycených tuků najdeme v rybím mase, vlašských ořeších, slunečnicovém, kukuřičném, řepkovém, sójovém oleji.

Nenasycené mastné kyseliny jsou zdroj některých esenciálních mastných kyselin a omega-3 mastných kyselin i omega-6 mastných kyselin. Omega-3 mastné kyseliny působí protizánětlivě, podporují buněčné dýchání, jsou nezbytné pro zdravé srdce a cévy.

Mezi jejich nejbohatší zdroje patří rybí tuk, lněný olej, lněné semínko. Omega-6 mastné kyseliny jsou součástí všech buněk, slouží k tvorbě látek, podílejících se na mnohých nezbytných procesech v našem těle.

Jsou nenasycené tuky vždy zdravé?

Nenasycené tuky jsou opěvovány jako velký přínos pro naše zdraví. Tyto tuky jsou přínosem pro naše zdraví pouze za určitých podmínek. Budeme-li si dopřávat nadbytek těchto tuků, budeme tloustnout. Ani přepálené rostlinné tuky vůbec neprospějí našemu zdraví, naopak představují zvýšené riziko vzniku nemocí srdce, cév i nádorových onemocnění.

Nejčastěji používané oleje, řepkový a slunečnicový, bychom měli použít maximálně k jednorázovému smažení několika málo porcí. Přepáleným tukům bychom se měli vyhnout. Pokud se z tuku začíná kouřit, je přepálený a nevhodný pro konzumaci. Ani ztužené rostlinné tuky nejsou to pravé pro naše zdraví.

Trans tuky – nepřátelé našeho zdraví

Trans tuky nám škodí v každém případě, přestože se jedná o tuky rostlinného původu. Tyto tuky vznikají přepálením rostlinných olejů a při výrobě ztužených tuků, kdy se z kapalného rostlinného tuku vytvoří tuhý tuk. V obou těchto procesech se změní přirozená poloha elektronů cis na nepřirozenou polohu trans.

Trans tuky zvyšují propustnost buněčných membrán. Tím umožňují toxinům vnikat do buněk a následně je poškozovat. Trans tuky jsou viníky nemocí srdce a cév, tyto škodlivé tuky dokonce patří mezi karcinogenní látky.

Trans tuky najdeme v levných čokoládách, sušenkách, cukrovinkách, trvanlivém pečivu, roztíratelných rostlinných tucích, některém sladkém pečivu, levných zmrzlinách, polevách, instantních potravinách, polotovarech. Najdeme je také ve všech potravinách, při jejichž úpravě byl použit přepalovaný tuk.

 

Autorka: Evžena Janovská

Foto: Flickr(CC BY 2.0)

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek