KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Kuskus – netradiční těstovina

Drobná zlatavá zrníčka kuskusu připomínají obilovinu, proto ho mnozí řadí k obilovinám. Kuskus však patří mezi těstoviny. Tato netradiční těstovina pochází z Blízkého východu a severní Afriky, odkud postupem času dorazila i k nám, do střední Evropy. Proč bychom kuskus měli zkusit a co všechno z něj lze v kuchyni vykouzlit?

...

Co je kuskus

Kuskus je jemnozrnná těstovina ve tvaru drobných zrníček. Vyrábí se mletím a drcením tvrdé bílé pšenice (semoliny), případně celozrnné pšenice, nebo špaldy (druh pšenice), která se vytvaruje do maličkých kuliček.

Ve své domovině, v oblasti Blízkého východu a severní Afriky, dodnes kuskus připravují ženy stejným způsoben, jako ho připravovaly ženy před staletími. Nejprve rozemelou pšenici na krupici, do které přidají trochu mouky, vodu a sůl.

Množství vody je pouze takové, které je potřebné k vytvoření hrudek. Hrudky se následně rozdrobí na maličké kuličky a suší se na slunci. Někdy ho barví pomocí dýně nebo šafránu na žlutou barvu.

Marocké ženy používají při výrobě kuskusu odlišný postup. Nejprve máčí pšenici ve slané vodě, potom jí ručně prosejí na malá zrnka, která vaří. Po uvaření je suší na slunci.

Dietní potravina

Kuskus je netradiční těstovina nejen svým tvarem a způsobem použití. Na rozdíl od běžných těstovin neobsahuje mnoho energie. Ve 100 g kuskusu se skrývá pouhých 490 kJ. Jeho další výhodou je lehká stravitelnost, snadná a rychlá příprava a široké použití.

Nízký glykemický index, nemalé množství bílkovin a vlákniny kuskusu propůjčují vysokou sytící schopnost. I malé množství této netradiční těstoviny vás dokáže zasytit na dlouhou dobu. Kuskus šetří váš čas, jeho příprava je totiž stejně rychlá, jako příprava instantních jídel.

Na rozdíl od instantních jídel je ovšem přínosem pro naše zdraví.


Jedinou nevýhodou kuskusu je vysoký obsah sacharidů, což není pro každého, kdo si musí hlídat přísun sacharidů (například diabetici či osoby snažící se upravit vlastní váhu), nejlepší volbou.

Přínos kuskusu pro naše zdraví

Kromě sacharidů najdeme v kuskusu bílkoviny, vlákninu a zanedbatelné množství tuků. Díky minimálnímu obsahu tuků patří i přes vysoký obsah sacharidů mezi nízkokalorické potraviny.

Kuskus je netradiční těstovina také díky svému vysokému obsahu vitamínů, zejména vitamínu E, některých vitamínů skupiny B a minerálů. Najdeme v něm vápník, fosfor i železo.

Tím však výčet zdravé prospěšných látek obsažených v kuskusu nekončí. Skrývají se v něm rovněž antioxidanty, které nás chrání před mnoha nemocemi tím, že ničí volné radikály. Kuskus je dobrou prevencí proti nemocem srdce i cév a dokonce i proti obávané rakovině.

Kuskus nám může pomoci také zlepšit činnost střev. Díky svým detoxikačním schopnostem ho lze použít při očistě těla.

Jak připravit kuskus

Příprava kuskusu je velice rychlá a snadná. Stačí vysypat zlatavá zrníčka do nádoby a přelít horkou vodou nebo vývarem či mlékem. Tekutina musí být horká, aby se kuskus trochu spařil, jinak by totiž byl příliš tvrdý.

Poměr kuskusu a tekutiny nesmí být libovolný. Jeden díl kuskusu by měl být zalit dvěma díly tekutiny. Kuskus nasákne hodně tekutin, čímž nabude na objemu.

Po přelití tekutinou přikryjeme nádobu s kuskusem pokličkou a necháme několik minut stát. Nabobtnaný kuskus načechráme vidličkou a můžeme ho různě ochutit nebo ho použít jako ingredienci pro přípravu jídel.

Kde všude lze kuskus použít v kuchyni?

Použití kuskusu v kuchyni je široké. Můžeme ho dochutit solí, kořením, případně malým množstvím olivového oleje nebo másla a použít jako přílohu k masům.

Můžeme z něho také připravit hlavní chod. Lehce stravitelným, dietním jídlem, které nás na delší dobu zasytí, jsou různé saláty z kuskusu. Například salát z kuskusu se sušenými nebo čerstvými rajčaty.


Místo rajčat můžeme přidat červenou řepu a baby karotku nebo špenát. Variant salátů z kuskusu je spousta. Milovníci masa mohou saláty doplnit o kuřecí maso.

Kuskus se také hodí k rybám. Chutné a zdravé jídlo je například pečený losos na kuskusu nebo kuskus s uzenou makrelou. Doplníme-li toto jídlo zeleninou, získáme pestrou paletu chutí, která uspokojí i náročné gurmány.

Další možný způsob úpravy kuskusu je přidáním zeleniny a balkánského sýra. Nebo z něj můžeme připravit rizoto. Variant je spousta, fantazii se meze nekladou. Tuto netradiční těstovinu můžeme upravit na slano, kyselo i na sladko.

Kuskus je výbornou ingrediencí pro snídaně. Příkladem je vychlazený kuskus smíchaný s čerstvým ovocem, dochuceným kakaem či jogurtem. Lze z něho také připravovat dezerty a sladká jídla, například sladký kuskus s meruňkami.

Vyzkoušíte některé recepty z této netradiční těstoviny?


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek