KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Lilek- tmavě fialový posel zdraví

O lilku se nedá říci, že je nenápadný. Jeho tmavě fialová barva je nepřehlédnutelná. Kromě své barvy se může pochlubit pestrou paletou účinků na naše zdraví. A navíc lze z něho v kuchyni vykouzlit spoustu chutných a zdravých jídel. Navzdory těmto přednostem se stal lilek známým až v poslední době, kdy vzala za své jeho špatná pověst. Dlouhou dobu se totiž věřilo, že kdo jí lilek, stane se bláznem.

...

Lilek – zelenina nebo ovoce?

Lilek vejcoplodý nazývaný také baklažán, svým vzhledem připomíná tykev. Jedná se o jednoletou, asi metr vysokou plodinu z čeledi lilkovitých, jejímž domovem je Indie a Čína.  Můžeme ho pěstovat nejen na zahrádce, daří se mu dokonce i v přenosné nádobě.

Lilek řadíme mezi zeleninu a zacházíme s ním stejně, jako se zeleninou. I v obchodech ho najdeme mezi zeleninou. Mnohé lidi překvapí, že podle botaniků patří mezi ovoce.

Lilek – zásobárna zdraví

Lilek je doslova zásobárnou zdraví, najdeme v něm spoustu minerálů, vitamínů, vlákniny a dalších prospěšných látek. Už jeho tmavě fialová barva napovídá, že se jedná o rostlinu s velkým množstvím antokyanů, přírodních barviv a silných antioxidantů.

Lilek patří spolu s banány a meruňkami k nejbohatším zdrojům draslíku. Kromě velkého množství draslíku v něm najdeme nemalé množství hořčíku, manganu, fosforu, vápníku, zinku i železa. Rovněž je bohatý na vitamín A, i na některé vitamíny skupiny B.

Lilek nám může nabídnout také rozpustnou vlákninu pektin, kvalitní bílkoviny, organické kyseliny, třísloviny, flavonoidy a rutin, známý jako vitamín P, který prospívá cévám a srdci.


Přínos lilku pro naše zdraví

Lilek si díky svým antibiotickým i antibakteriálním účinkům dokáže poradit s bakteriemi i viry. Proto  se stává posilou našeho imunního systému. Baklažán prospívá ledvinám, srdci i cévám. Za to vděčí nejen rutinu, látce, která se stará o pružnost cév.

Díky vysokému obsahu draslíku nás chrání i před vysokým krevním tlakem. Draslík totiž neutralizuje činnost sodíku, jehož máme ve stravě obvykle nadbytek. Je známou skutečností, že nadbytek sodíku zvyšuje krevní tlak. Rovněž nás chrání před aterosklerózou svou schopnosti snižovat hladinu LDL cholesterolu v krvi.

Máte-li problémy s močením, zařaďte do svého jídelníčku lilek. Lilek totiž podporuje činnost ledvin a navíc dokáže postupně rozbíjet ledvinové kameny. Jeho mírně projímavé účinky ho řadí mezi přírodní projímadla.

Konzumace lilku zlepšuje dokonce i kondici našich mozkových buněk. Jeho vysoký obsah bílkovin ocení sportovci, kteří chtějí nabírat svalovou hmotu.

Za zmínku stojí i jeho schopnosti udržovat stálou hladinu glukózy v krvi. Díky vysokému obsahu antioxidantů výrazně snižuje riziko vzniku obávané rakoviny a zpomaluje proces stárnutí.

Lilek pro detoxikaci i štíhlou linii

Velké množství vlákniny a vody (téměř 90 %), zato však malé množství kalorií (100 g lilku obsahuje pouhých 101, 73 kJj)  a velká sytící schopnost, předurčují lilek jako potravinu, která by neměla chybět v jídelníčku těch, kteří se chtějí zbavit nadbytečných kil.

Můžete si hojně dopřávat lilek bez obav z přibírání. Samozřejmě, záleží na jeho úpravě, například smažený lilek rozhodně do jídelníčku těch, kteří chtějí zhubnout, nepatří.

Lilek je skvělý i pro detoxikaci. Čistí játra, ledviny, krev i střeva. Lze ho proto používat jako prostředek pro celkovou očistu těla. Dokonce existuje baklažánová očistná kúra. Jelikož se během této kúry redukuje váš jídelníček na lilek, koření, bylinky a menší množství oleje, měla by se držet po dobu jednoho až dvou dnů.

Rozhodnete-li se vyzkoušet baklažánovou očistnou kúru, čeká vás po dobu jednoho až dvou dnů konzumace lilku na různé způsoby. Lilek může být vařený dušený, pečený, restovaný, grilovaný, ochucený trochou solí, bylinkami a kořením.

Váš pitný režim se bude skládat z vody, z vody ochucené šťávou z citronu a bylinkových čajů. Ideální jsou bylinky s detoxikačními účinky, jako je například kopřiva, ostropestřec mariánský.

Někteří lidé pijí čerstvou šťávu z lilku pro očistu těla i pro posílení imunitního systému. Šťáva z lilku má sice silné antibiotické účinky, může však, podobně jako syrová dužina, obsahovat jedovatý solanin.


Lilek v kuchyni

Konzumace lilku je prospěšná pro naše zdraví i pro naše chuťové buňky. Některé odrůdy lilku mají hořkou chuť, to je jeden z důvodů, proč je třeba ho nechat „vypotit“ a zbavit ho tím hořké chuti. Dalším důvodem je snížení obsahu vody (lilek je totiž téměř z 90 % tvořen vodou).

Lilek lze upravovat mnoha způsoby – můžeme ho péci, vařit, dusit, restovat, grilovat, smažit, zapékat. Před tepelnou úpravou ho lze i marinovat. Výborně si rozumí s rajčaty, paprikami, cibulí, česnekem, masem, oreganem, petrželí, koriandrem. Hodí se k němu i brambory, jogurt, šťáva z citronu.

Příkladem chutného a zdravého jídla je pečený lilek, nakrájený na kousky s rajčaty, balzamikovým octem a šťávou z citronu nebo restovaný, nakrájený lilek s jogurtovým dipem. Lilek nechybí ani v indickém čatní, řecké musace, francouzském ratatouille.

Možnosti, jak z lilku vykouzlit chutné a zdravé jídlo jsou velice široké. Pouze je třeba lilek vždy tepelně upravit. Syrový lilek totiž podobně, jako syrové brambory, obsahuje jedovatý solanin.

Pokud není v receptu výslovně uvedeno, že máte lilek oloupat, neloupejte ho. Pod jeho slupkou se totiž skrývá spousta zdraví prospěšných látek.

Vyvarujte se chyb při přípravě lilku 

Chcete-li lilek smažit, je nutné ho nechat předem „vypotit“, zvýší se tím jeho struktura a sníží obsah vody. Pokud ho dáte rovnou na pánev, získáte vysoce kalorické jídlo, na kterém si moc nepochutnáte. Lilek vám totiž nasákne spoustu oleje z pánve.

Pokud si připravujete veškeré ingredience předem, u lilku to nedělejte. Lilek je třeba zpracovat až těsně před úpravou. Jinak vám totiž zhnědne.

Na lilku si lze pochutnat pouze tehdy, pokud je mladý. Mladý plod není příliš velký, je tvrdší, má lesklou a hladkou slupku. Jeho stonek i čepička jsou sytě zelené. Starý baklažán je vodnatý a hořký. V tomto případě se jeho „vypocením“ hořké chuti nezbavíme. Poznáme ho podle ne zrovna vábné barvy i podle měkkých míst zvenčí.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek