KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Máslo, nebo margarín?

Ze všech stran na nás útočí reklamy, které nás neustále přesvědčují o skvělých účincích margarínu na naše zdraví. I mnozí odborníci na výživu doporučují margaríny, máslo bychom podle nich naopak měli ve svém jídelníčku omezovat. Co je zdravější a je pro lidský organismus máslo opravdu tak škodlivé?

...

Máslo

Máslo je vyrobeno ze sladké nebo zakysané smetany. Podle předpisů EU by mělo obsahovat 80 až 90 % mléčného tuku, přičemž obsah vody nesmí přesáhnout 16 %. Marně bychom v něm hledali jedinou přídatnou látku (éčko). Zákon totiž jejich přidávání do másla striktně zakazuje.

Kromě vody a mléčného tuku najdete v másle také tzv. mléčné netuky v sušině – jde o bílkoviny, mléčný cukr, vitamíny A, D a E, vápník fosfor a draslík. Povolený obsah mléčných netuků je 2 %.

Máme se másla bát?

Několik desítek let bylo máslo démonizováno, lékaři i odborníci na výživu nás před ním varovali. Máslo jako bohatý zdroj nasycených mastných kyselin a cholesterolu bylo považováno za viníka nemocí srdce a cév, diabetu mellitu 2. typu i obezity.

Vědecké výzkumy odhalily, že viníkem těchto nemocí (obezita je nemoc) je nikoliv máslo, ale cukr, rafinované sacharidy a průmyslově zpracované potraviny.

Podle anglických vědců z University of Cambridge malé množství másla naopak prospívá našemu srdci i cévám. Máslo (a nejen máslo) bude naším nepřítelem pouze tehdy, pokud ho budeme konzumovat v nadměrném množství.

K omezení konzumace másla nás vede vysoký obsah kalorií. Jelikož většina másla je tvořena tukem, pouhých 10 dkg másla obsahuje 3300 kJ, což je téměř polovina denního příjmu energie dospělé ženy.


Margarín

Historie margarínu se začala psát před více než 150 lety. Jeho kvalita i chuť tehdy nebyly nic moc. Jednalo se o tuk perlové barvy bez chuti a zápachu. Svůj název dostal díky své barvě, jejíž latinský název zní margarita.

Hlavními složkami margarínu jsou rostlinný tuk a voda. Rostlinný tuk je však v kapalném skupenství, zatímco margarín si můžeme namazat na chleba či pečivo. 

Metodou, jak převést jak převést rostlinný tuk z kapalného skupenství na pevné, aby ho bylo možné roztírat, se na dlouhou dobu stala hydrogenace.

V současnosti je při výrobě margarínu často používán palmový tuk. Jednou z metod  jeho výroby je míchání. Palmový tuk a rostlinný olej se dávkují samostatně do malé směšovací komůrky nebo se smíchají ve vodě.

Následuje proces chlazení, hnětení a krystalizace. Krystaly se dále dotvářejí ve vodorovných válcích.

Hojně používanou metodou je interesterifikace. Palmový tuk či jiný tuk pevného skupenství je smíchán s rostlinným olejem v určitém poměru. Nový tuk je získán pomocí enzymových technologií, podobných procesu trávení v našem těle.


Není margarín jako margarín

Margarín je propagován díky vysokému obsahu nenasycených, zejména polynenasycených, mastných kyselin. Polynenasycené mastné kyseliny, obsažené v kvalitním margarínu, mají vyvážený poměr omega-3 a omega-6 polynenasycených mastných kyselin.

To je spolu s nulovým obsahem cholesterolu důvod, proč byl a je margarín tak opěvován.

Kvalita tuku není však ve všech margarínech stejná. A právě kvalita tuku tvoří kvalitu margarínu. V margarínech můžeme najít chemické látky, jako jsou například konzervanty a látky, které mu dodávají máslovou chuť.

Do margarínů se mnohdy přidává syrovátka nebo podmáslí či odstředěné mléko, což jim dodává jemnou chuť. Častou ingrediencí je také sůl jako dochucovadlo.

Zdravý margarín je pouze margarín s obsahem kvalitních tuků a bez chemických látek. Ani takový margarín nám vůbec neprospěje, pokud se jím budeme cpát. Mějme na paměti, že převážnou většinu margarínu tvoří tuky. Každý tuk, zdravý i nezdravý je velice bohatý na kalorie.

Domácí margarín je zdravý

Chcete si dopřát kvalitní a tím i zdravý margarín, ale nevíte, po kterém v obchodě sáhnout? Vyrobte si ho sami doma!


Pro jeho přípravu budete potřebovat rostlinný olej, pevný tuk (nejlépe palmový, který je k dostání ve farmářských obchodech), mléko, pasterizované vaječné žloutky nebo čerstvá bio vejce (jiná nejsou vhodná), citronovou šťávu, případně sůl a bylinky na ochucení.

Kromě ingrediencí budeme potřebovat kahan nebo sporák, misku na přípravu a misku na chlazení, led, polévkovou a čajovou lžíci a metlu.

Nejprve v misce zahřejte 30 g palmového tuku, aby se rozpustil, potom přidejte 3 polévkové lžíce rostlinného oleje. Misku se směsí dejte do misky s ledem a chlaďte za stálého míchání metlou.

Chladíte tak dlouho, dokud směs nezačne měnit barvu. Potom odstraníte mísu z ledu, přidáte 2 čajové lžičky mléka a dvě lžičky rozšlehaného žloutku. Vhodné jsou pouze pasterizované žloutky.

Směs důkladně promícháme a margarín je hotový. Můžeme ho ochutit solí, několika kapkami citronové šťávy či bylinkami.


Autorka: Evžena Janovská

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek