KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Maso jako potravina nezbytná pro dětský organismus

Některým dětem nechutná maso, odstrkují ho z talíře a odmítají ho jíst. Jiné děti by sice rády jedly maso, jejich rodiče jsou však zapřisáhlí vegetariáni, kteří jsou přesvědčeni, že bezmasá strava prospívá všem, i dětem. Dětský organismus však maso nutně potřebuje pro správné fungování. 

...

Proč by maso nemělo chybět v dětském jídelníčku?

Maso je bohatým zdrojem bílkovin, zcela nezbytných pro správný vývoj, růst a obnovu všech buněk v těle, tvorbu některých hormonů a správnou funkci imunitního systému.

Nemalé množství bílkovin najdeme sice i v rostlinných zdrojích, tyto bílkoviny však neobsahují všechny esenciální aminokyseliny ve správném poměru. Esenciální aminokyseliny naše tělo nutně potřebuje, nedokáže si je však samo vytvořit, a proto je musí přijímat ve stravě.

Nedostatek esenciálních aminokyselin znamená nedostatek bílkovin, což u dětí vede k poruchám duševního i tělesného vývoje, nadměrné únavě, pomalému hojení ran, ke snížení funkce imunitního systému a následně k častým infekcím.

Potřeba bílkovin u dětí je velká. Zatímco dospělý jedinec potřebuje denně 0,6 až 0,8 g bílkovin na jeden kg tělesné hmotnosti, dítě potřebuje 1 až 2 g a kojenec dokonce až 2,2 g na 1 kg tělesné hmotnosti.

Maso je také cenným zdrojem vitamínů skupiny B (zejména vitamínu B12), železa, zinku, hořčíku, vápníku.

Budou-li dítěti chybět tyto látky, bude trpět anémií, častými infekcemi, únavou, bolestmi hlavy či problémy s dýcháním. Bude mít také nižší fyzický i mentální výkon, což se negativně projeví na jeho vývoji a později i na školním prospěchu.

To je důvod, proč by maso mělo být denní součástí jídelníčku dítěte.


Malé dítě potřebuje každý den mnohem větší příjem bílkovin než dospělý, aby mohlo růst a vyvíjet se. Naplnit tuto potřebu pouze z rostlinných zdrojů může být velmi obtížné, nehledě na nedostatek esenciálních aminokyselin a vitamínů v rostlinných zdrojích bílkovin.

Jaké maso je pro děti nejvhodnější?

Maso se dítěti podává dva až tři týdny po prvním nemléčném příkrmu, přičemž by se maso-zeleninový příkrm měl objevit v jeho jídelníčku nejpozději v 26 týdnu věku.

Na talíři dítěte by se mělo objevit minimálně kuřecí, krůtí a králičí maso. Rodiče by mu však měli podávat také telecí, vepřové a hovězí maso.

Poslední dva druhy masa sice nemají díky většímu množství tuků dobrou pověst, mají však ze všech druhů mas nejvíce bílkovin, minerálů i vitamínů.

Dítě může dostávat i mleté maso, které je však třeba umlít doma. Jedině tak rodiče s jistotou vidí, co jejich malý potomek dostává. V kupovaném mletém mase totiž mohou být látky, které nejsou pro dětské zdraví příliš prospěšné (nadměrné množství soli, konzervanty, barviva atp.)

Na co si dát při přípravě masa pozor

U masa, které podáváme dítěti, nezáleží jen na kvalitě. Záleží také na jeho přípravě a úpravě. Například vepřové řízky, obalené ve vejci a strouhance a nacucané tukem, rozhodně nepatří do dětského jídelníčku.

Nejvhodnější úpravou masa je dušení či vaření, je to také jediná správná úprava masa pro děti do tří let. Starší děti si mohou pochutnávat i na pečeném mase a občas i na smaženém, to však neznamená, že by mělo plavat v tuku nebo být na talíři každý druhý den.

Pozornost je třeba věnovat i přípravě masa. Zpracováváme-li maso, neměli bychom se dotýkat jiných potravin, dokud si pečlivě neumyjeme ruce. Maso před přípravou očistíme a krátce opláchneme pod tekoucí vodou.

Čtěte také: Nová studie: Bez masa by lidstvo nedosáhlo rozvoje mozku ani současné míry inteligence


Nikdy ho nemáčíme do vody, ztratilo by totiž cenné látky i svoji chuť.

Nezapomeňme z masa odstranit viditelný tuk a zbavit ho kůže. Mějme také na paměti, že dětem do tří let nepodáváme žádné vnitřnosti.

Dítě není malou kopii nás dospělých, má jiné výživové potřeby, které je třeba respektovat. Tučná a kořeněná masitá jídla nemají v dětském jídelníčku co dělat.

Větším dětem můžeme maso trochu osolit, zato menším dětem ho solit nesmíme. Dětské ledviny totiž ještě nejsou plně vyvinuté a sůl obtížně zpracovávají.

Ryby na dětském talíři

Ryby mají právem své místo ve zdravé výživě, zejména mořské ryby. Jsou cenným zdrojem jódu (nezbytného pro správnou funkci štítné žlázy), vitamínu D i omega-3 esenciálních nenasycených mastných kyselin.

Tyto mastné kyseliny se starají nejen o zdraví srdce a cév. Posilují také imunitní systém, podporují činnost mozku a nervů. V rybách najdeme i bílkoviny živočišného původu, železo, hořčík, vápník, fosfor, draslík a vitamíny A, B12, D a C.

Nevýhodou ryb je, že patří mezi časté alergeny. To je důvod, proč bychom je neměli servírovat dětem do dvou let věku.


Uzeniny v dětském jídelníčku?

Mnohé maminky se domnívají, že mohou svým dětem místo masa často podávat uzeniny. Je to jednodušší a pohodlnější, zvláště večer, kdy je třeba ještě toho tolik stihnout!

Uzeniny však (až na výjimky) nejsou zdrojem masa, najdeme v nich obvykle 25 % masa, což není příliš moc. Naopak jsou bohatým zdrojem tuku, koření, různých zahušťovadel, soli a chemických látek, jako jsou konzervanty, zvýrazňovače barvy a další.

Častá a hojná konzumace uzenin neprospívá ani zdraví dospělého člověka a tím spíše ne zdraví dětí. V dětském jídelníčku by se neměly objevit ani paštiky, různé masové pomazánky a masové konzervy.


Co dělat, když dítě odmítá jíst maso

Důvodů, proč dítě odmítá maso, je spousta. Maso může být pro dítě příliš tuhé, může ho odradit také tlustý okraj či tmavé žíly v bílém křehkém kuřecím stehýnku. Maso by proto mělo být pro dítě chutně a esteticky upraveno.

Smažené vepřové řízky jsou u dětí velmi oblíbené, využijme toho a podávejme jim restované řízky na přírodní způsob. Můžeme k nim v troubě upéci brambory nebo uvařit bramborovou kaši.

Pokud se přesto váš potomek šklebí na maso s odporem, zkuste mu podávat jídla, kde na první pohled není vidět, že je v nich maso.

Zkuste mu naservírovat různé kuličky či šištičky z mletého masa nebo různé kaše nebo domácí masové pomazánky. Maso můžete zamaskovat také tím, že ho nasekáte na jemné kousky do polévky.

Neméně důležitý je také příklad rodiny. Vidí-li dítě, že jeho rodiče nejedí maso, nebude ho chtít jíst také. Dítě totiž napodobuje své rodiče. Staršímu dítěti sice můžete vysvětlit, že jste vegetariáni i proč na rozdíl od vás musí jíst maso. Malému dítěti to však nijak nevysvětlíte.


Autorka: Evžena Janovská

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek