KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Mít sedavé zaměstnání nemusí znamenat být obézní

Sedavé zaměstnání znamená pro spoustu lidí sedavý způsob života. Většinu dne sedí v práci a po příchodu domů jsou tak psychicky vyčerpání, že na fyzickou aktivitu nemají ani pomyšlení. V práci sedí, doma sedí a tloustnou. Tloustnutí však není cena, kterou je nutné platit za sedavé zaměstnání. Pokud budete vědět, jak na to, nemusíte při sedavém zaměstnání přibírat.   

...

Základem je vhodná strava

Správná skladba stravy je základním pilířem, jak si i při sedavém zaměstnání udržet svoji tělesnou hmotnost a netloustnout. Navíc jí lze podpořit fyzickou i psychickou kondici a tím i výkonnost, odolnost vůči stresu.

Pokud celý den v práci sedíte, vaše strava by měla být lehká a rozhodně by měla mít méně kalorií než strava fyzicky pracujících jedinců. Sezením u počítače mnoho kalorií nespálíte.

Základem vašeho jídelníčku by měla být zelenina, celozrnné obiloviny a luštěniny, zdroje polysacharidů. Na vašem talíři by neměly chybět ryby, libové maso, vejce a mléčné výrobky s nižším obsahem tuku a kvalitní rostlinné oleje.

Zpestřením vašeho jídelníčku se mohou stát bylinky, zelené natě, oříšky a semínka. Jelikož jsou oříšky a semínka plné tuků (byť zdravých), a tím i kalorií, je třeba jich sníst pouze malé množství.

Nemusíte se vyhýbat máslu, můžete si ho dopřát v malém množství. Vaši potřebu jednoduchých sacharidů by mělo většinou pokrývat ovoce.


Jíst pravidelně a pomalu je neméně důležité. Zhltnete-li rychle oběd, než se dostaví pocit sytosti, stačíte spořádat velké porce jídla, obvykle vysoce kalorického. Jelikož budete celé odpoledne sedět, nemáte šanci spálit větší množství přijatých kalorií. Nespálené kalorie se uloží do tukových zásob, 

Budete-li naopak jíst pomalu, sníte mnohem méně jídla a navíc si ho vychutnáte. Není třeba dodávat, že strava by měla být lehce stravitelná s nižším obsahem kalorií.

Velkým nešvarem je mlsání různých sladkostí, bonbónů, tyčinek a podobných kalorických potravin během práce. Máte-li neodolatelnou touhu mlsat, „zobejte“ zeleninu. Zelenina totiž obsahuje minimum kalorií. Mlsáním zeleniny rozhodně neztloustnete.

Nezapomeňte dodat svému tělu dostatek vody

Během práce na kávu nezapomenete, zato na vodu ano. Sklenice vody není zdaleka tak lákavá jako šálek kávy. Avšak i z docela obyčejné vody můžete během chvilky připravit chutný a osvěžující nápoj. Stačí do ní přidat šťávu z citronu a lístky máty či jiné bylinky nebo zázvor. Vodu můžete střídat s minerálkami.

Dalšími velice chutnými a zdravými nápoji jsou různé neslazené čaje, včetně bylinkových a ovocných čajů, Tyto nápoje dodají vašemu tělu potřebnou vodu a současně mu naopak nedodají kalorie.

Nechcete-li tloustnout, vyhněte se sladkým limonádám a dalším slazeným nápojům. Víte, že jedna láhev sladké limonády dodá vašemu tělu stejné množství kalorií jako vydatný oběd, aniž to zpozorujete?


Pohyb – přítel štíhlé linie

Sedavé zaměstnání vám moc pohybu nenabízí. Přijdete domů unavení a nejraději byste si sedli na gauč či do křesla. Na pohyb nebudete mít ani pomyšlení. Víte však, že pohyb je to, co vaše tělo potřebuje a co mu během dne scházelo?

Zkuste se přemoci a zacvičte si nebo dopřejte svému tělu jiný druh pohybu. Nemusí se jednat o sport, úplně stačí alespoň půlhodina svižné chůze. Budete se cítit lépe a hlavně budete mír lepší kondici, zdraví a nebudete tloustnout. Bez pohybu si štíhlou linii a pevnou postavu neudržíte,

Pohyb nemusíte nechávat až na doma. Můžete ho svému tělo dopřát cestou do práce a z práce, stačí nejezdit do práce autem, vystoupit z dopravního prostředku o něco dříve a zbytek cesty jít svižně pěšky.

I v kanceláři se můžete projít, dokonce i nenápadně cvičit

Máte-li sedavé zaměstnání, několikahodinovému sezení se prostě nevyhnete. Můžete však využít každou možnost k pohybu. Máte jít například do kanceláře za kolegou, který sídlí o patro výše? Místo výtahu použijte schodiště.

Nezapomeňte si alespoň jednou za 45 minut protáhnout páteř a dolní končetiny, stačí vstát ze židle a udělat několik kroků. A nejen to, dokonce si můžete i nenápadně zacvičit. Můžete si například nenápadně pod stolem protáhnout nohy nebo kopat do fiktivního míče.

Dalším diskrétním cvikem je cvik na pevné bříško. Seďte rovně a stáhněte co nejvíce břišní svaly. Stahujte je pozvolna, minimálně 5 vteřin a potom je stejně pomalu uvolněte. Tento cvik opakujte ve dvaceti intervalech třikrát denně.


Během práce si můžete nenápadně vytvarovat stehna tím, že pozvolna co nejvíce stáhnete kolena k sobě a stejně pozvolna budete své stažení uvolňovat. I tento cvik opakujte stejně, jako předchozí cvik.

Budete-li se při vstávání ze židle zvedat na paty, zapojíte do činnosti hýžďové i stehenní svaly. Po určité době se dostaví výsledek v podobě pevného zadečku.

Všechny tyto nenápadné cviky vám zvýší výdej energie, čímž spálíte více kalorií než pouhým sezením.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek