KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Nedaří se vám zhubnout? Možná máte typ postavy, k němuž se vaše strava a cvičení nehodí

Podle systému Williama Sheldona lze rozdělit postavy na 3 základní typy: ektomorfa, mezomorfa a endomorfa. Pro každý typ postavy se hodí jiný typ výživy a jiný způsob cvičení.

...

Jestliže toužíte po skvělé figuře a kondici, měli byste brát na svůj tělesný typ ohled.

Jaký tělesný typ jste?

Zjistíte to snadno. Vezměte krejčovský metr a změřte si obvod zápěstí.

  • Ektomorfové mají obvod zápěstí 15-17,5 cm
  • Mezomorfové 17,5-20 cm.
  • Endomorfové 20 a více cm.

Změřit si můžete i obvod kotníku. Kotník by měl mít o 5-6 cm více než zápěstí.

Otestovat svůj tělesný typ můžete také pomocí online testu zde. Je ale pouze v anglickém jazyce.


Ektomorf

Základní rysy.  Vysoká hubená postava s nízkým podílem tuku v těle. Nabrat svaly a tuk je poměrně těžké. Metabolismus funguje zrychleně. Pokud jste tento tělesný typ, pravděpodobně jste nikdy nemuseli držet redukční diety, na druhou stranu bude pro vás obtížnější udržet si svalovou hmotu.

Co byste měli dělat? Zaměřte se na zvýšení svalové hmoty a vytvarování figury.

Jak trénovat? Před tréninkem se rozehřejte, cvičení si rozvrhněte do celého dne, svaly nepřepínejte a vždy střídejte alespoň 2 různé cviky, které namáhají různé svaly. Vhodná jsou silová cvičení s použitím závaží.

Jak jíst? Za den byste měli přijmout 8 g sacharidů, 4,3 g bílkovin a 1 g tuku na 1 kg vaší váhy. Jezte menší porce v průběhu celého dne. Ideální je asi 6 jídel denně. Do stravy můžete zahrnout rýži, ovesné vločky, těstoviny, fazole a jiné luštěniny, zeleninu, kvalitní rybí nebo kuřecí maso. Měli byste omezit příjem cukru.


Mezomorf

Základní rysy.  Dobře rozvinutá muskulatura, podíl podkožního tuku je minimální. Svalová hmota přibývá při pravidelném tréninku a dodržování správné stravy rychle a snadno. Metabolismus funguje normálně.

Co byste měli dělat? Zaměřte se na spálení přebytečného tuku a zvýšení výdrže.

Jak trénovat? Snažte se způsob cvičení co nejčastěji obměňovat a zahrnovat do cvičení stále nové cviky, na které není vaše tělo zvyklé. Postupně zvyšujte zatížení a délku cvičení.

Jak jíst? Pro váš typ postavy je ideální konzumovat denně 6 g sacharidů, 4 g bílkovin a 1,2 g tuku na 1 kg celkové váhy. Vylučte ze stravy cukr a lepek. Měli byste přijímat dostatek bílkovin: ty naleznete v luštěninách nebo kvalitním mase a sójových výrobcích.


Endomorf

Základní rysy.  Jestliže jste endomorf, máte genetické předpoklady ke tloustnutí. Máte robustnější figuru a vyšší podíl tuku v těle, který se ukládá především v oblasti břicha. Končetiny jsou spíše slabé. Metabolismus je zpomalený.

Co byste měli dělat? Zaměřte se na zrychlení metabolismu, spálení přebytečného tuku a vytvarování figury.

Jak trénovat? Provádějte aerobní cvičení, lepší je věnovat se delší dobu lehčím cvikům. Pokud chcete používat závaží, pak pouze lehčí. Je důležité, aby cvičení trvalo dostatečně dlouho na to, aby se váš metabolismus stačil rozběhnout.

Jak jíst? Vaše tělo potřebuje denně 2,5 g sacharidů, 3,5 bílkovin a 1,3 g tuku na 1 kg tělesné hmotnosti. Jezte 4-5x denně a hlídejte si počet kalorií. Ovoce a sacharidy přijímejte pouze ráno. Pozor si dávejte na tučná jídla (pokud chcete jíst maso, pak pouze libové a kvalitní kousky).


Závěr

Na fotografii níže můžete vidět rozdíly mezi ektomorfem (Fran Zane), mezomorfem (Arnold Schwarzenegger) a endomorfem (Jay Cutler). Všichni tři společně dokládají, že dosáhnout ideální postavy lze s jakýmkoli typem těla. Stačí dodržovat zásady, správně cvičit a jíst.


PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek