KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Nejzdravější zelenina na světě? Mořské řasy

Mořské řasy jsou nedílnou součástí čínské, japonské či korejské kuchyně. Postupně si však vlivem globalizace získávají oblibu také u nás a ve zbytku světa. Vděčí za to svým nesmírně příznivým účinkům na naše zdraví, díky nimž jsou označovány jako elixír života a dlouhověkosti.

...

Zelenina oceánů i slunce

Pod pojmem zelenina si každý z nás představí zeleninu, kterou běžně používáme v kuchyni. Mořské řasy se však spíše než zelenině podobají trávě. Díky tomu si vysloužily lidový název „mořská tráva“.

Mořské řasy však z přírodovědného hlediska patří mezi zeleninu, přestože se jí nepodobají ani svým vzhledem, ani podmínkami, ve kterých rostou. Jsou rovněž jediným zástupcem zeleniny, který roste na mořském dně.

Mohou se chlubit ohebností a pružností, tedy vlastnostmi, které při častější konzumaci předávají našemu tělu, i velkým množstvím minerálních látek. Obsahují jich až patnáctinásobek ve srovnání s nám známou běžnou zeleninou.

Mořské řasy patří mezi výživově nejhodnotnější potraviny, jaké si dnes můžeme dopřát. Důvodem jsou podmínky, ve kterých vyrůstají. Půda na dně oceánu v hloubce až sedmi kilometrů, ve které se obvykle nacházejí kořeny mořských řas, je nejúrodnější a nejčistší půda na světě.

Jejich tělo, tvořené jednobuněčnou či mnoho buněčnou stélkou, nese výhonky, které naopak směřují vzhůru ke slunci. Působením slunečních paprsků vypučí a vytvoří lístečky.

Jejich barva je závislá na míře dostupného světla. V oblastech s dostatkem světla se vyskytují zelené řasy, zatímco v oblastech, kde je méně světla, najdeme červené a hnědé řasy.

Toto spojení moře a slunce je důvodem, proč jsou nejzdravější zeleninou na světě.

Působení mořských řas na naše zdraví

Pro všechny mořské řasy je charakteristický vysoký obsah chlorofylu. Nejvíce ho najdeme v zelených řasách, nemalé množství chlorofylu je však obsaženo i v červených a hnědých řasách. I u nich totiž probíhá fotosyntéza.

Tato zelenina je doslova pokladnicí minerálních látek, jako je jód, hořčík, vápník, sodík, zinek. Najdeme v nich také velké množství vitamínů skupiny B, vitamíny A, C, vlákninu, polysacharidy s vysokým obsahem síry, bílkoviny a další látky prospěšné pro naše tělo.

Jelikož neobsahují téměř žádný tuk, nemohou se v nich hromadit toxické látky.

Mořské řasy jsou doslova koktejlem zdraví prospěšných látek. Tyto látky jim propůjčují antioxidační, protirakovinové, protizánětlivé, protiplísňové i antibakteriální účinky. Jelikož působí na naše tělo zásadotvorně, mají své využití i při detoxikaci.


Navíc dokáží vylučovat z těla škodlivé odpadní látky, a to včetně těžkých kovů, jako je rtuť a olovo.

Mohou nám pomoci při alergiích, astmatu, artróze, artritidě, i autoimunitních onemocněních. Posilují náš imunitní systém, podporují trávení, zpomalují proces stárnutí a chrání nás před civilizačními chorobami.

Známé druhy mořských řas

Existuje spousta druhů mořských řas. Mezi známé a u nás používané řasy patří arame, hnědá řasa ve tvaru stromečku, součást tradiční japonské kuchyně. Tato řasa s jemnou chutí se vyznačuje vysokým obsahem jódu, vápníku i vlákniny.

Před použitím ji dvakrát omyjeme ve studené vodě, potom jí do ní namočíme na 5 minut. Konzumujeme ji syrovou nebo ji dalších pět až deset minut vaříme. Při namáčení řasa znásobí svou velikost. Rozumí si se zeleninou i s tofu.

Zelená řasa wakame, nazývaná také mořské kapradí, miluje silné oceánské proudy a chladnou vodu. Vyznačuje se schopností čistit krev, dodávat tělu pružnost a zásobovat ho minerálními látkami. Tuto řasu připravíme namočením do studené vody, ve které ji necháme asi pět minut. Můžeme ji jíst syrovou, vařenou nebo restovanou na olivovém oleji.

Vysokým obsahem minerálů, vitamínů, bílkovin a vlákniny se může pochlubit také hnědá mořská řasa hijiki. Najdeme v ní zejména hořčík, jód, zinek. Díky své neutrální chuti se hodí do salátů i těstovin.

Temně hnědá nori je nejznámější mořskou řasou. Když se řekne nori, mnohým z nás se vybaví sushi, kterému slouží jako obal. Lze jí použít také jako náhradu tortilly nebo pita chleba.


Tmavě zelená řasa kombu je v tradiční čínské medicíně využívaná jako lék proti snížené funkci štítné žlázy, slouží k podpoře vitality, jasného myšlení i dlouhověkosti. Působí proti nadýmání, skvěle vyčistí střeva a odvede ven z těla škodlivé odpadní látky. U nás je tato řasa známá pod názvem kelp.

Dulse je znovuobjevená mořská řasa, která byla ve středověku hojně používaná obyvateli severozápadní Evropy. Tato mořská řasa je bohatým zdrojem vápníku, jódu, železa, hořčíku a fosforu a také bílkovin.

Za zmínku stojí výrobek z mořských řas agar-agar, který slouží jako zdravá náhrada želatiny. Nulový obsah kalorií ho zařazuje jako perfektní doplněk do redukčního jídelníčku. Přidáním lněného semínka z něj získáme vynikající prostředek proti zácpě.

Mořské řasy v kuchyni

Mořské řasy tvoří součást jídelníčku makrobiotiků, jsou oblíbené i u veganů. K vyzkoušení léčivé síly mořských řas však není třeba se stravovat alternativním způsobem. Sušené rozdrcené mořské řasy lze nasypat na rýži, brambory, saláty nebo je přidat do polévek, omáček, luštěnin či do dušených jídel a slaných obilninových kaší.

Ne každá mořská řasa má stejně výrazné aroma, řasy wakame, arame, nori, kombu mají jemnou chuť a velmi slabé mořské aroma.


Mořské řasy jsou většinou k dostání jako sušené. Před použitím se spaří horkou vodou, aby změkly a nabobtnaly. Šedobílý povlak na řasách není plíseň, ale vysrážená mořská sůl. Mořské řasy můžeme přidat do polévek, salátů i do netradičních omáček, kuskusu, rýže, brambor, těstovin, bulguru.

Výrobek z mořských řas agar-agar používáme jako náhradu klasické želatiny do slaných i sladkých jídel.

Vyzkoušejte blahodárné účinky mořských řas - nejzdravější zeleniny na světě.


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek