KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Obejde se sportování v horku bez zdravotních rizik?

Teplé počasí láká ke sportování, bohužel horko dává tělu pořádně zabrat. Výkon, který běžně děláme, nás v horku stojí mnohem více námahy. Máme se radovat, že se zvýší náš energetický výdej nebo se naopak obávat rizik spojených se zvýšenou tělesnou námahou v horku?

...

Sportování v horku - obrovská zátěž pro srdce

Horko klade vysoké nároky na srdce i cévy. Díky zvýšeným nárokům na termoregulaci a udržení rovnováhy ve výdeji vody je srdce nuceno pracovat dvojnásobně více než obvykle.

Sportování v horku může uškodit i zdravým jedincům, zejména méně trénovaným. Pro tyto jedince je běh na 500 metrů stejně namáhavý jako kdyby běželi několik kilometrů.

Pokud srdce nestačí pokrývat zvýšené nároky na krevní oběh a zároveň na regulaci tělesné teploty, člověk zkolabuje.

Je to naprosto stejný mechanismus, jako kdyby se obézní člověk pořádně nacpal a ihned po jídle vlezl do horké vany. Horká voda zvyšuje prokrvení v oblasti kůže a současně je potřeba prokrvit i zažívací trakt. Na prokrvení mozku už nezbývá srdeční kapacita. Následuje kolaps.

Míra nebezpečí sportování v horku záleží nejen na výši teploty, nýbrž i na fyzické kondici dotyčného sportovce. Srdce trénovaných jedinců je sice během sportování v horku zatěžováno, je však na zátěž mnohem lépe adaptováno, než srdce fyzicky méně zdatného jedince.

Avšak ani trénovaní jedinci, včetně vrcholových sportovců nejsou uchráněni rizik. Během sportování v horku se totiž u nich může projevit skrytá srdeční vada. Například zbytnění svaloviny levé komory srdeční. Při námaze dojde k fibrilaci komor, ke stavu, kdy se srdce nekoordinovaně chvěje, ke stavu, který je neslučitelný se životem.


I dehydratace může způsobit kolaps

Není pochyb, že fyzický výkon spojený s horkem znamená vyšší výdej vody. Mnohem více vody ztrácíme potem. Tyto ztráty je třeba doplnit, to je důvod, proč bychom měli pít více, než pijeme obvykle.

Nezapomeňte více pít i při plavání a dalších vodních sportech. Voda sice smyje pot, to však vůbec neznamená, že naše tělo neztratilo pocením vodu.

Vychlazené slazené limonády nás lákají příslibem osvěžení a rychlého dodání potřebné energie. Cukr však váže vodu, čímž se naopak podílí na jejím výdeji. Jsme sice na chvíli osvěženi a máme pocit energie, avšak za cenu, že naše tělo bude trpět nedostatkem vody.

Má-li tělo méně vody, klesá vazkost krve (lidově řečeno „krev houstne“) a srdce je nuceno více pracovat. Tuto zvýšenou zátěž již nezvládá a nastává kolaps.

Jak předejít dehydrataci

Ideální nápoje v horku jsou vlažné, můžeme pít i studené, nikoliv však ledové. Ledové nápoje totiž představují pro tělo teplotní šok a srdce musí více pracovat, aby se s tím vyrovnalo.

Pokud si jdete v horku zasportovat, nezapomeňte, že musíte pít i během výkonu. Pijte často po malých doušcích. Pokud pijete až, když se dostavila žízeň, pijete v okamžiku, kdy se vaše tělo dostalo do prvního stupně dehydratace. Tomu je však třeba předejít.

Jako prevence dehydratace vypijte 0,4 l neslazeného nápoje půl hodiny před výkonem, potom si jděte zasportovat s malou lahví a ihned po výkonu vypije 0,4 l vody a dopřejte si malou, lehkou svačinku, která nezatíží váš trávicí trakt. Ideální je banán, je lehce stravitelný, zasytí a dodá vám energii.

Pokud je vaše sportování v horku delší než půl hodiny, mějte na paměti, že vaše tělo ztrácí pocením nejen vodu, ale i minerální látky a ionty. Tyto látky je třeba doplnit. V tomto případě si nezapomeňte vzít s sebou iontový nápoj.


Horko – nic moc pro alergiky

Na sportovce, trpící alergií číhá v létě další riziko. Horký vzduch vysušuje sliznice dýchacích cest a naopak zvyšuje koncentraci pylů v ovzduší. Zvýšeným pocením se navíc dráždí kůže a zhoršují se ekzémy. Díky tomu se mohou dočasně zhoršit potíže i u alergiků, kteří nemají astma.

Jak sportovat bez rizik

Kromě toho, že budeme více pít, je třeba dodržovat další pravidla, abychom se mohli těšit z pohybu i v létě. \o tom, zda máte či nemáte v horku sportovat, rozhoduje vaše fyzická kondice i podíl tuku ve vašem těle. Míra fyzické kondice je přímo úměrná míře adaptace na horko.

Pokud máte v těle vyšší podíl tuku, raději přes den nesportujte. Tuk je totiž brání odvádění tepla. Čím větší máte tukové zásoby, tím hůře vaše tělo odvádí vodu.

To však neznamená, že byste se měli vyhnout pohybu. Pouze své pohybové aktivity neprovádějte během dne, nýbrž brzy ráno nebo pozdě večer.

Aby vám horko neublížilo, dopřejte svému srdci během sportování malé přestávky. Snížíte tím zátěž, které je vystaveno. Je rovněž dobré snížit míru fyzické zátěže, vaše srdce díky tomu nebude přetěžováno.

Pokud běháte, je pro vás v horkých dnech ideální si zaběhat brzy ráno nebo pozdě večer, i když patříte mezi štíhlé jedince. Mějte na paměti, že sportování v horku představuje zvýšenou zátěž pro každého člověka.

Pokud nevíte, jak se máte rozhodnout, naslouchejte svému tělu. Vaše tělo si řekne, kdy je příliš unavené a vyčerpané z horka.

Pocítíte-li některou z těchto potíží, jako je slabost, bolest hlavy, závrať, svalové křeče, velmi zrychlený puls, nevolnost, zvracení, okamžitě přestaňte sportovat a dopřejte svému tělu potřebný odpočinek. Vyhnete se zdravotním potížím. 

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek