KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Objevte sílu zeleninových a ovocných šťáv!

Jsou lahodné, mají rozličné množství chutí, jejich příprava není složitá, můžeme je mít kdykoliv sebou a jejich účinek na naše zdraví je zázračný. Řeč je o čerstvých zeleninových a ovocných šťávách. Jsou doslova koncentrací živé rostlinné stravy. Objevte a poznejte sami na sobě jejich léčivou sílu.

...

Tajemství léčivé síly ovocných a zeleninových šťáv

Šťávy nevyžadují usilovnou činnost trávicího traktu k využití živin v nich obsažených.  Díky tomu, že neobsahují žádné nestravitelné složky, jako je například vláknina, jsou okamžitě vstřebány do krevního oběhu, kde je naše tělo může bez zbytku využít.

Jsou doslova koncentrovanou životodárnou formou plodů přírody. Dodají výživu našim buňkám a současně šetří trávicí systém. Navíc dodávají našemu tělu potřebnou vodu.

Čerstvé šťávy disponují schopností detoxikovat tělo i aktivovat jeho schopnost regenerace a tím i uzdravení. Za těmito schopnostmi stojí enzymy, fytochemikálie (pigmenty, které dodávají ovoci a zelenině barvu a které mají blahodárné účinky na naše tělo) a další zdraví prospěšné látky, obsažené v čerstvém ovoci a zelenině.

Některé zeleninové šťávy, například šťáva z mrkve nebo z červené řepy, dokáží dokonce velice účinně bojovat s obávanou rakovinou.

Tyto účinky však mají pouze čerstvé šťávy, nepřislazované a neupravované, například pasterizací.

Pro dosažení potřebného efektu je třeba pít šťávy nalačno. Pokud šťávou zapijete jídlo, užitek bude minimální. Jídlo, zpracovávané v žaludku totiž zabrání rychlému vstřebání čerstvých šťáv do krevního oběhu.  


Šťávy bychom měli pít čerstvé, jejich stáří má být maximálně 12 hodin. Starší šťávy totiž díky oxidačním procesům přišly o značnou část zdraví prospěšných látek. Optimální je popíjet šťávy ihned po odšťavnění ovoce či zeleniny. Mějme na paměti, že šťávy nejsou voda, kterou můžeme vypít naráz. Šťávy je naopak dobré pít po malých doušcích a nechat je chvíli promísit se slinami.

Smoothie je sice velice zdravé, není však totožné se šťávami. Zatímco šťávy jsou organická tekutina plná zdraví prospěšných látek, bez jakýchkoliv nestravitelných látek, smoothie jsou koktejlem z rozmixovaného ovoce či zeleniny. Ve smoothie najdeme na rozdíl od šťáv stejné množství vlákniny jako v celých kusech ovoce či zeleniny.

Ovocné a zeleninové šťávy jako detoxikační prostředek

Ovocné a zeleninové šťávy lze využít jako detoxikační kúru. Jelikož po dobu této kúry nebudete nic jíst ani pít kromě zeleninových a ovocných šťáv a vody, neměla by tato kúra trvat déle než tři dny.

Přestože se zeleninové šťávy mohou pochlubit většími detoxikačními účinky na naše tělo, než ovocné šťávy, je dobré zařadit do svého jídelníčku i ovocné šťávy. Na rozdíl od zeleninových šťáv obsahují více sacharidů, okamžitých zdrojů potřebné energie.

Další výhody pití ovocných a zeleninových šťáv

Čerstvé šťávy obsahují enzymy, které podporují trávení a odstraňují plynné prostředí, ve kterém může dojít ke kvašení a k nerovnováze střevní mikroflóry. Enzymy jsou velice choulostivé na teplo, ničí je teplota vyšší než 42 °Celsia.


Díky snadné stravitelnosti a nulovému obsahu nestravitelných látek dodají našemu tělu maximum živin. Rovněž se starají o udržování správného pH v našem těle, díky tomu máme skvělou kondici, cítíme se svěží a plní energie.

Jelikož je většina naší stravy a nezřídka i nápojů kyselinotvorných (dokonce i stres působí kyselinotvorně), potřebujeme svému tělu dodat potravu či tekutiny, které mají naopak zásadotvorný účinek. Jinak je naše tělo nuceno čelit zvýšené kyselosti, což se projevuje únavou, náladovostí, podrážděností, záněty, špatným trávením  a dalšími zdravotními problémy.

Naše tělo sice vyrovná pH i bez dostatku zásadotvorné stravy, avšak cena, kterou za to zaplatíme, je velice vysoká. Tou cenou je ztráta zásadotvorných minerálů, které naše tělo potřebuje na vyrovnání pH,  hromadění škodlivých odpadních látek, vzniklých biochemickými reakcemi a následné zdravotní problémy.

Ovocné a zeleninové šťávy jsou skvělý způsob, jak dostat do dětí ovoce a zeleninu. Příprava šťáv je snadná a rychlá a navíc se nám nabízí spousta možností, jak tyto šťávy zkombinovat a vytvořit z nich chutný nápoj, který budou s oblibou pít i malí mlsouni.

A navíc každá šťáva má konkrétní léčivé účinky.


Jak správně odšťavnit

Velice důležitý a nezřídka často podceňovaný je výběr vhodného odšťavňovače. Odšťavňovač by měl mít co největší výtěžnost a současně by měl šetrně zpracovat ovoce a zeleninu. Vhodný je šnekový nebo dvouhřídelový odšťavňovač s nízkými otáčkami (maximálně 70 otáček za minutu).

Samozřejmostí je výběr správných druhů ovoce a zeleniny, například avokádo a banány jsou velice zdravé, avšak moc šťávy v nich díky nízkému obsahu vody nenajdeme. Rovněž je třeba dbát na správnou kombinaci ovoce a zeleniny.

Rozhodně by například neměly převažovat ovocné šťávy. Díky nemalému obsahu sacharidů a nulovému obsahu vlákniny mají vysoký glykemický index. Není třeba dodávat, že potraviny a tekutiny s vysokými glykemickým indexem způsobují výkyvy hladiny glukózy v krvi a následně únavu, podrážděnost, nezvladatelný hlad, tloustnutí a riziko vzniku diabetu mellitu 2. typu.

Při přípravě šťáv je nutné klást důraz na kvalitu ovoce a zeleniny, ze kterých chceme připravit šťávu. Je velkým nešvarem použít ovoce či zeleninu napadenou hnilobou, napadenou část vykrojit a použít část, na které nevidíme hnilobu.

Bohužel část, na které nevidíme hnilobu, je napadena jedovatými mykotoxiny, které mohou poškodit játra, ledviny i slezinu a dokonce vyvolat rakovinu. Mykotoxiny jsou velice odolné, nezničí je ani var ani chemické látky.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek