KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Podle WHO bychom měli omezit cukr i sůl ve stravě

Určité množství cukru i soli potřebuje každý lidský organismus, obvykle však toto potřebné množství většina z nás mnohonásobně překračuje. WHO nás proto varuje před neblahými zdravotními následky nadměrné konzumace cukru i soli.

...

Cukr a sůl – hlavní vinicí obezity a dalších nemocí

Diabetes mellitus, obezita a další civilizační choroby jsou na vzestupu, dokonce se hovoří o epidemiitěchto nemocí.

V naší republice je dnes každý desátý člověk diabetik, u dvou třetin dospělých byla zjištěna vyšší hladina cholesterolu v krvi a téměř třetina Čechů trpí vysokým krevním tlakem. Nemoci srdce a cév jsou nejčastější příčinou úmrtí.

Civilizační nemoci se bohužel nevyhýbají ani dětem, až u 60 % dětí v naší Republice byla zjištěna zvýšená hladina cholesterolu v krvi.

Obezita bývá mnohými lidmi podceňována, bývá považována za pouhou kosmetickou vadu. Obezita není však pouze kosmetická vada, obezita je nemoc.

Škodí totiž nejen našemu vzhledu, ale i našemu zdraví. Bolesti kloubů, páteře, nemoci srdce a cév, diabetes mellitus 2. typu – to jsou jen některé nemoci, které s sebou obezita dříve či později přinese.

Podle Světové zdravotnické organizace WHO má vznik těchto nemocí na svědomí zejména nadbytek soli a cukru v naší každodenní stravě.

Cukr jako sladký nepřítel

Všichni jsme dnes doslova zaplaveni cukrem, najdeme ho nejen v různých zákuscích, dortech, zmrzlinách a dalších slazených mléčných výrobcích - skrývá se často i v potravinách, kde bychom ho nehledali.

Najdeme ho například v mnohých uzeninách či jogurtech (nejen ovocných). Různé čokolády s nižším procentem kakaa i cukrovinky jsou doslova nabité cukrem.

Velice oblíbené jsou slazené nápoje, díky nim zpravidla dodáváme tělu nadbytek cukru a tím i nadbytek kalorií, aniž bychom si toho všimli. Víte však, že jedna plechovka slazeného nápoje může obsahovat 40 g cukru, což je 10 čajových lžiček?


Cukr bychom našli v mnoha dalších potravinách, stačí si pouze přečíst složení vzadu na obalu potravinových výrobků.

Následkem nadbytečné konzumace cukru je nejen obezita, ale také časté výkyvy v hladině glukózy a tím pádem i inzulinu v krvi. Milovníkům cukru hrozí velké riziko, že je dříve či později postihne kromě obezity i diabetes mellitus 2. typu.

Někteří odborníci tvrdí, že nadbytek cukru je odpovědný také za vznik zubního kazu, ztučnění jater, některých nádorových onemocnění a hyperaktivity. A nejen to. Pravidelná vyšší konzumace cukru může dokonce vést k předčasnému stárnutí buněk imunitního systému a tím z nás udělat snadnou kořist bakterií a virů.

Kolik cukru denně nám WHO doporučuje?

Spotřeba cukru je v mnohých zemích obrovská. V naší republice každý z nás spotřebuje ročně průměrně 40 kg cukru, což je zhruba 110 g denně. WHO reaguje na tento znepokojivý stav návrhem snížit doporučené denní množství cukru na polovinu.

Do množství cukru je třeba zahrnout nejen cukr v cukřence, ale i cukr, který se skrývá v mnoha potravinách.

Současné doporučené denní množství cukru je 10 % z celkového příjmu energie, což je 50 g cukru (8 čajových lžiček). Podle WHO by mělo být denní doporučené množství cukru 25 g, což jsou 4 čajové lžičky, přičemž jednorázový příjem cukru by neměl překročit 15 g.

Toto množství je obecné, což znamená nutnost respektovat individuální výživové potřeby každého z nás. Není pochyb, že pohybově aktivní jedinci potřebují více cukru než lidé, kteří vedou sedavý způsob života. Ani ti by se však neměli od cukru úplně odloučit, pokud pracují hlavou, neboť jediným zdrojem energie pro lidský mozek je glukóza.

Jak omezit cukr? Není to snadné, ale lze to. Nápoje jsou chutné i neslazené a nejen chutné, navíc i zdravé. Místo cukrovinek si dopřejte menší množství kvalitní čokolády, ovoce a zelenina mohou nahradit mnohé sladkosti.

Přepadne-li vás neodolatelná chuť na sladké, dopřejete si hrst lískových oříšků, mají totiž lehce nasládlou chuť. Výborným přírodním sladidlem je stévie, má sladkou chuť, neobsahuje však žádný cukr.

Když se ze soli stane nepřítel

Sůl, stejně jako cukr, naše tělo nutně potřebuje, její nadbytek však podobně jako nadbytek cukru způsobuje mnohé zdravotní problémy. Vysoký krevní tlak, osteoporóza, nemoci ledvin, nemoci srdce a mozku – to jsou nemoci, které souvisejí s nadbytkem soli.

Naše republika patří ve spotřebě soli na přední místo v Evropě, průměrná spotřeba soli se v naší republice pohybuje kolem 13 až 14 g denně. WHO však doporučuje pouhých 5 g denně, což je jedna čajová lžička.


Nadbytek soli je zodpovědný nejen za nemoci srdce a cév, má dokonce na svědomí i vznik obezity. Sůl totiž zvyšuje chuť k jídlu, kromě toho slané potraviny bývají také bohatým zdrojem tuku.

Zdrojem soli není pouze slánka, až 70 % soli, kterou běžně konzumujeme, se skrývá v pečivu, uzeninách, nakládané zelenině a různých pochutinách jako jsou brambůrky či jídlo z fast foodů.

Jak omezit spotřebu soli?

Se solí se setkáme ve většině potravin, je také nepostradatelnou ingrediencí většiny jídel. Nedostatek soli nám však rozhodně nehrozí. Naopak se potýkáme s nemocemi, způsobenými jejím nadbytkem. Jak omezit sůl a současně si na jídle pochutnat?

Velkým zlozvykem je dosolování jídel, aniž bychom je ochutnali. Než si přisolíte nějaké jídlo, nejprve ho ochutnejte. Většinu soli však najdeme v potravinách, je proto nezbytné pozorně čist složení výrobků na zadní straně obalu a přesolené výrobky raději nechat v regálech hypermarketů.

Na zadní straně obalu se dozvíme, kolik gramů soli je skryto v daném výrobku. Má to však drobný háček. Výrobci většinou uvádějí množství sodíku v gramech, což není totéž jako množství soli.

Chceme-li se dozvědět, jaké množství soli najdeme v daném výrobku, je třeba údaj o množství sodíku vynásobit 2,5krát. Tím zjistíme, kolik gramů soli výrobek obsahuje.

Dalším krokem, jak zmírnit škodlivé účinky nadbytku soli, je hojná konzumace potravin s vyšším obsahem draslíku, jako jsou například meruňky, banány nebo brambory.


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek