KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Pomůže nám zhubnout medová dieta?

Pochutnávat si na sladkém a přitom hubnout zní velice lákavě. Tento lákavý slib nám dává medová dieta. Opravdu vám pomůže zhubnout, nebo se jedná o jednu z módních diet, po kterých nejenže nezhubnete, ale naopak přiberete?

...

Medová dieta – neobvyklá cesta ke štíhlé linii

Jednou z překážek, která může zmařit vaši snahu zhubnout, je neodolatelná touha na sladké. Rozhodnete-li se vyzkoušet medovou dietu, rozhodně vás touha na sladké nepřepadne. Nedílnou součástí vašeho jídelníčku po celou dobu držení diety bude totiž med.

Medová dieta je výsledkem výzkumu britského odborníka na výživu Mikea Mclnnese. Podle něj je hlavním viníkem obezity konzumace velkého množství sacharidů (zejména bílého řepného cukru, bílé pšeničné mouky) a průmyslově zpracovaných potravin. Nemalé množství sacharidů se skrývá dokonce i v nízkotučných potravinách, označených light.

Tělo se vyrovnává s nadbytkem sacharidů vyloučením většího množství inzulinu do krve. Vyšší hladina inzulinu v krvi vyvolává neovladatelný hlad, který nás nutí co nejdříve sníst větší množství něčeho sladkého.

Tloustneme nejen tím, že se pořádně nacpeme. Větší množství inzulínu navíc podporuje ukládání tuku do tukových zásob.

Podle Mikea Mclnnese med detoxikuje tělo, nastartuje metabolismus, nezvyšuje hladinu glukózy v krvi. Dokáže vás chránit před neodolatelnou chutí na sladké, následku drastického snížení příjmu sacharidů.

O sacharidy si říká nejen tělo, ale i mozek. Jedinou potravou mozkových buněk je totiž glukóza.

Mikea Mclnnes tvrdí, že díky medové dietě lze zhubnout až 1,3 kg za týden. Současně dodává, že podmínkou hubnutí je dodržování určitých pravidel.


Med – více než sladká pochoutka

Med je nejen sladidlo, na kterém si pochutnáme. Konzumací medu dodáme svému tělu spoustu prospěšných látek. Kromě nemalého množství sacharidů (fruktózy a glukózy) v něm najdeme vitamíny, minerály, kvalitní rostlinné tuky a další látky.

Med je vynikajícím zdrojem energie pro tělo i pro mozek. Přestože je velmi kalorický, dokáže podpořit činnost metabolismu a tím i hubnutí. Kromě toho (na rozdíl od řepného cukru) nám  dodává na delší dobu pocit sytosti.

Med je někdy právem nazýván „zlatý elixír“- Podporuje růst zdraví prospěšných bakterií, brání výkyvům hladiny glukózy v krvi, posiluje náš imunitní systém i činnost mozku. Navíc je lahodný, lehce stravitelný a má v kuchyni široké uplatnění.

Pravidla medové diety

Medová dieta neznamená dopřávat si med dle libosti. Pokud vám má pomoci ke štíhlé linii, je nutné dodržovat několik pravidel.

Autor medové diety, Mike McInnes doporučuje ráno a večer vypít jednu sklenici teplé vody, ve které jsme rozpustili jednu čajovou lžičku medu. Můžete si jí ochutit šťávou z citronu či limetky nebo skořicí. Není to sice zrovna příliš lahodný nápoj, pročistí však tělo a podpoří činnost vašeho metabolismu.

Během držení diety nesmíte hladovět. Hlad je totiž velkým nepřítelem hubnutí. Porce jsou menší, nikoliv však příliš malé.

Rozhodnete-li se držet medovou dietu, stane se med nejdéle po dobu dvou měsíců (déle není doporučováno tuto dietu držet) vaším jediným sladidlem. Zcela nahradí cukr a z větší části ostatní zdroje sacharidů.

Na vašem jídelníčku se objeví menší množství celozrnných obilovin a výrobků z nich, mléčné výrobky, libové maso, ryby, spousta zeleniny, malé množství ovoce, oříšků a semínek. Jídelníček můžete zpestřit kořením, bylinkami a zelenými natěmi.

Mezi vhodné druhy ovoce patří bobulovité ovoce (maliny, jahody, borůvky, ostružiny, rybíz, angrešt) a ovoce s nižším množstvím sacharidů, jako například grapefruit.

Naopak z něho zmizí řepný cukr, bílá pšeničná mouka a výrobky z ní, sušenky a další pamlsky, chipsy, hranolky a další potraviny bohaté na kalorie, zato chudé na živiny.


Ve vašem jídelníčku nebudou mít místo ani smažená jídla a brambory v jakékoliv formě. Brambory totiž zvyšují hladinu glukózy v krvi. Jeden den v týdnu se dokonce budete muset obejít bez sacharidů (samozřejmě kromě medu). Bez čeho se však neobejdete ani jediný den, jsou bílkoviny, ty by dokonce měly být v každém hlavním jídle.

Je naprostou samozřejmostí, že se vyhnete sladkým limonádám a ostatním nápojům, slazených cukrem. Ideální je pít neslazené nápoje, například neslazené čaje, bylinkové čaje, nepřislazované zeleninové šťávy, minerální vody, vodu, případně vodu ochucenou šťávou z citronu nebo limetky, zázvorem či lístky máty.

Pokud se nedokážete obejít bez sladkého nápoje, oslaďte ho medem.

Příklad jídelníčku

Ráno, po probuzení vypijete sklenici teplé vody se lžičkou medu. Ke snídani si můžete dát jeden kousek celozrnného pečiva (nebo plátek žitného chleba) a tvaroh, smíchaný s čajovou lžičkou medu a syrovou červenou řepu. Ke svačině si můžete dát jeden grapefruit.

Oběd může být tvořen pečenou rybou s pohankou a čerstvou zeleninou. K odpolední svačině je vhodný například mrkvový salát se šťávou z citronu nebo pomeranče, ochucený lžičkou medu.

K večeři si můžete dát libový vepřový plátek na přírodní způsob s dušenými fazolkami (bez smetany). Nemáte-li chuť na maso, můžete povečeřet například  lečo s jedním kusem celozrnného pečiva.  Večer půl hodiny až hodinu před spaním, stejně jako ráno, vypijte sklenici teplé vody s medem.

Ráno, v den, kdy jediným vašim zdrojem sacharidů je med, začínáte den jako obvykle vypitím sklenice teplé vody s medem. Ke snídani si můžete dát bílý jogurt se lžičkou medu a špetkou skořice. Na dopolední i odpolední svačinu je vhodné zeleninové smoothie s bylinkami a menším množstvím semínek.

Oběd může být tvořen grilovaným kuřecím masem, marinovaným v medu a čerstvou zeleninou, případně ochucenou bylinkami. Povečeřet můžete salát z paprik, rajčat, olivového oleje a vařeného vejce, okořeněný špetkou pepře. Večer, stejně jako každý jiný den vypijete sklenici teplé vody s medem.


Kdy můžete při medové dietě naopak přibrat?

Medová dieta vás sice dokáže zbavit nadbytečných kil, pokud si však budete dopřávat libovolné množství medu, nebudete se omezovat v ovoci či jiných (i zdravých) zdrojích sacharidů, naopak přiberete, zvláště, budete-li žít sedavým způsobem života.

Med je velice bohatý na kalorie. Je totiž z větší části tvořen fruktózou a glukózou. Chcete-li zhubnout, můžete si dopřát jen menší množství medu, dále je třeba omezit příjem sacharidů a vyhnout se všem potravinám, které nám dodávají pouze energii (kalorie).

Pokud si chcete dopřát více ovoce, je třeba omezit přílohy, pečivo nebo med. Příjem energie musí být totiž nižší, než její výdej. O výdej energie se postará dostatek vhodného pravidelného pohybu.

Vyzkoušíte medovou dietu?

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek