KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Pomůže vám 14denní dieta ke štíhlé postavě?

14denní dieta se nedrží pouze 14 dní, jak její název napovídá. Ve skutečnosti se jedná o dlouhodobou dietu, která se drží několik měsíců. Dieta slibuje trvalé získání štíhlé postavy. Dovede vás ale skutečně tento způsob stravování ke štíhlé postavě? A co vás čeká, rozhodnete-li se pro tuto dietu?

...

Princip 14denní diety

14denní dieta je intenzivní redukční dieta, tvořená 14denními cykly, odtud pochází její nepřesný název. Pro 14denní dietu je charakteristické střídání cyklů s nižším a vyšším energetickým příjmem. Cílem této diety je změna metabolismu.

Pro první fázi 14denní diety je charakteristický prudký úbytek energie a sacharidů na úkor bílkovin. Cílem je donutit tělo, aby spalovalo tukové zásoby. Podle zastánců 14denní diety nepoužije tělo jako zdroj energie bílkoviny, ty jsou totiž prý chráněny vyšším příjmem bílkovin ve stravě.

Naopak údajně dosáhneme nárůstu svalové hmoty. Pravdou však je, že svaly ke svému růstu potřebují nejen bílkoviny, ale také tuky a sacharidy, tedy energii. Jinak svaly neporostou a naopak budou ubývat. V první fázi 14denní diety však dostává tělo žalostně málo energie.

Teprve po 14 dnech nastává druhá fáze, ve které se zvýší příjem sacharidů a tím i energie.

Pokud se rozhodnete pro tuto dietu, čeká vás prvních 14 dní téměř hladovka. Váš denní energetický příjem bude zhruba 4200 kJ, což v žádném případě nepokryje ani potřeby vašeho bazálního metabolismu (energie, kterou tělo potřebuje pro zajištění základních životních funkcí).

Po celých dlouhých 14 dní budete jíst třikrát denně pouze libové maso, ryby, zeleninu a trochu ovoce. Nic víc. Zapomeňte také na pivo, víno a další alkohol. Vaše nápoje budou nejenže neslazené, ale i nealkoholické. A to po celou dobu diety, tedy nejen během prvních 14 dní.

Pokud přetrpíte prvních 14 dní, váš energetický příjem se zvýší a také váš jídelníček bude pestřejší. Vaše strava se bude skládat z rýže, ovesných otrub, těstovin, z celozrnné mouky, celozrnného pečiva, brambor, libového masa, ryb, vajec, odtučněného mléka a mléčných výrobků, ovoce a zeleniny.

Pitný režim je stejný jako v první fázi.

Hlad, který byl vaším nerozlučným společníkem v první fázi diety, vás však bude i nadále doprovázet. 14denní dieta vás nedokáže nasytit, pokud nejste zvyklí na velmi malé porce.

Kromě tří jídel denně se můžete pokusit zahnat hlad pouze celerem, mrkví, vodou nebo neslazeným čajem.

Tuto fázi navíc za dva týdny opět vystřídá fáze přísné diety, kterou 14denní dieta začíná. Po této fázi přijde opět mírnější forma diety. Tento koloběh trvá několik měsíců.

14denní dieta klade důraz na pravidelnost ve stravě, dostatek vhodných tekutin i dostatek pravidelného pohybu.

Co jíst a co nejíst během 14denní diety?

V první fázi je povoleno pouze libové maso, ryby, zelenina a menší množství ovoce. Tato fáze je vystřídána fází, ve které jsou kromě libového masa, zeleniny a ovoce povoleny netučné mléčné výrobky, netučné mléko, vejce, rýže, brambory, ovesné otruby, celozrnné těstoviny a celozrnné pečivo.

Ve 14denní dietě jsou povoleny všechny neslazené nealkoholické nápoje, jako jsou různé čaje – bylinkové, ovocné, pravé, minerálky, stolní vody, čistá voda.

Rozhodnete-li se držet 14denní dietu, zapomeňte nejen na cukr, uzeniny, tučné maso, sladkosti, ale i na tuky, smažená jídla, tučnější mléko a mléčné výrobky, alkohol (včetně piva a vína), slazené nápoje a další potraviny, které nejsou uvedeny v seznamu povolených potravin.

Jak bude vypadat váš jídelníček během volnější fáze 14denní diety?

Budete-li držet 14denní dietu, váš jídelníček bude omezen (nejen v první fázi této diety). Ke snídani si můžete dopřát nízkotučný jogurt s ovocem. Váš oběd může být tvořen rybou s rajčaty, paprikou, hlávkovým salátem nebo jinou zeleninou.

K večeři si můžete dát dva brambory se zeleninou. Během dne můžete popíjet vodu, neslazené čaje, neslazené ovocné nebo bylinkové čaje.

14denní dieta a hubnutí

Pravidelnost ve stravě, potraviny bez chemických přídatných látek, dodržování pitného režimu a dostatek pravidelného pohybu – to jsou výhody 14denní diety. Tím však jejich výčet končí.

Prvních 14 dní, kdy se bude váš jídelníček skládat pouze z libového masa, ryb, ovoce a zeleniny, budete díky nízkému příjmu energie rychle hubnout. Dieta je však (nejen v první fázi) jednotvárná, což není dobré.

S velkou pravděpodobností tak nevydržíte tuto dietu držet dlouhodobě. Po návratu k původní stravě vás navíc čeká jistý jo-jo efekt. Pokud tuto dietu vydržíte držet delší dobu, čekají vás díky jednostranné stravě a velmi nízkému příjmu energie zdravotní komplikace.

Rizika 14denní diety

14ti denní dieta s sebou přináší různé nepříjemné zdravotní problémy. Nadbytek bílkovin a nedostatek sacharidů i energie po celých dlouhých 14 dní není pro vaše tělo zdravé.

Nedostatek sacharidů má za následek nejen neodolatelnou chuť na mlsání, přináší s sebou také únavu, sníženou výkonnost a podrážděnost. Únavu umocňuje nadbytek bílkovin, který zatěžuje nejen trávicí systém, ale také ledviny.

Náhlý zvýšený přísun sacharidů po 14 dnech téměř bez sacharidové stravy vám může rovněž přinést zdravotní komplikace.

14denní dieta je chudá na tuky, naše tělo však potřebuje určité množství tuků, jinak nemůže správně fungovat. Tuky plní v našem těle spoustu důležitých funkcí, například slouží jako termoregulace, jsou nezbytné pro tvorbu mnoha hormonů. Vitamíny rozpustné v tucích (vitamín A, D, E, K) jsou pak s minimem tuků ve stravě pro naše tělo prakticky nevyužitelné.

Při 14denní dietě je tak třeba počítat i se zdravotními komplikacemi vyplývající z nedostatku vitamínů rozpustných v tucích. Negativní dopad na naše zdraví má také dlouhodobě nízký příjem energie.

14denní dieta vás nedovede k vysněné štíhlé postavě, zato vás dovede k jo-jo efektu, k nedostatku energie, snížené výkonnosti a dalším zdravotním komplikacím.


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (1 příspěvků)

Komentáře (1)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek
no nevím s těmi dietami, nikdy jsem je držet nemusela, ale čím je člověk starší tím je horší i zdraví :-( zatím jsem omezila slazení klasickým cukrem a sladím Sladii a chutove není poznat ze nesladim klasickym cukrem.