KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Přestat kouřit nemusí znamenat začít tloustnout

Není pochyb o škodlivosti kouření na naše zdraví. Mnozí kuřáci mají strach, že pokud skončí s kouřením, velice přiberou. Konec kouření však nemusí být začátkem tloustnutí, je však potřeba vědět, jak na to. 

...

Proč odnaučení kuřáci tloustnou?

Je známé, že odnaučení kuřáci mají potřebu něčím nahradit cigarety, Tím něčím bohužel bývají sladkosti a další kalorická jídla. Důvodem není pouhý pocit, že kuřákovi poté, co se vzdal cigaret, něco chybí.

To „něco!, co bývalým kuřákům chybí, je nikotin. Nikotin totiž zvyšuje účinek dopaminu, přenašeče nervových vzruchů, který se podílí na vzniku dobré nálady. Chybějící obvyklá dávka nikotinu nutí nejen odnaučené kuřáky k přejídání se. Kromě nutkání hodně jíst pociťují také podrážděnost, nervozitu, někdy i deprese.

Potřeba nahradit cigarety kalorickým jídlem není jediným důvodem tloustnutí. Nikotin dává kuřákům nejen dobrou náladu, navíc zrychluje metabolismus. Po vynechání nikotinu se metabolismus zpomalí. Následkem je přírůstek tělesné hmotnosti.

Nikotin je totiž doping i pro trávicí systém. Váže se na buňky ve vegetativním nervovém systému, který řídí vnitřní orgány, tedy i trávení. Přísun nikotinu zvyšuje vylučování trávicích šťáv, kyselin i enzymů a tím i trávení.

Trávicí systém pravidelného kuřáka si po určité době zvykne na stimulaci nikotinem. Pokud nikotin chybí, jeho trávicí systém se výrazně zpomalí a spolu s ním i metabolismus. Výsledkem je tloustnutí.


Vytvořte si abstinenční plán

Zvládat psychické potíže vlivem vynechání nikotinu, nutkavou touhu stále jíst a ještě se snažit zrychlit metabolismus, je příliš mnoho věcí najednou. Není divu, že mnozí odnaučení kuřáci se vracejí zpět ke své oblíbené cigaretě.

Pokud chcete přestat kouřit a současně nechcete výrazně přibrat na váze, je třeba si sestavit plán, který vám pomůže odvyknout kouření a přitom nepřibrat. Jako první si určete termín. Mělo by se jednat o období, ve kterém neřešíte těžší problémy. Zanechání kouření je totiž velký tlak na psychiku.

Připravte se na svůj první den bez cigarety. Minimálně týden před prvním dnem, kdy si nezapálíte, vynechte či výrazně omezte pití černého čaje, kávy i alkoholu, nápojů, které většině kuřáků zvyšují chuť na cigaretu.

Den před svým prvním dnem bez cigarety vyhoďte veškeré cigarety, popelníky i zapalovače. Příliš by vás totiž pokoušely. Hned ráno si místo cigarety vezměte nikotinovou žvýkačku nebo elektronickou cigaretu.

Spolu s náhražkou cigarety začněte s pozvolnou změnou ve vašem jídelníčku. Redukční režim je náročný, odvykání kouření je rovněž náročné – dvě nemalé psychické zátěže jsou pro mnoho lidí nad jejich síly. Nepatříte-li mezi pohybově aktivní lidi, zařaďte do svého denního režimu dostatek pohybu.


Jak překonat nutkání nadměrně jíst

Je velkou chybou nechat se ze strachu z tloustnutí dohnat k přísným redukčním dietám. Nezvládnete udržet si odstup od cigaret a nepřibrat. Vrátíte se zpět k cigaretám a navíc vás bude čekat jo-jo efekt.

Pomalu omezujte příjem kalorií a osvojujte si zásady zdravého stravování. Ve zdravé stravě a tedy i ve vašem jídelníčku by nemělo chybět dostatek ovoce, zeleniny, celozrnných obilovin, luštěnin – zdrojů vlákniny, ryb, libového masa, vajec a mléčných výrobků s nižším obsahem tuků. Své místo ve zdravé výživě mají také bylinky, koření, ořechy, semínka a kvalitní rostlinné oleje.

Ve vaší stravě by neměl chybět dostatek železa, potřebný pro zvýšení okysličení mozku a tím snížení nervozity, podrážděnosti a chuti na sladké. Dalším cenným pomocníkem je jód, který je přirozeným spalovačem tuků.

Potraviny bohaté na hořčík, jako jsou například mandle, celozrnné obiloviny a výrobky z nich, mořské ryby, vám pomohou snáze se vyrovnat s nervozitou a podrážděností.

Máte-li nutkání stále něco jíst, jezte zeleninu. Zelenina má totiž minimum kalorií, zato je bohatá na vlákninu, enzymy, vitamíny, minerály a další zdraví prospěšné látky. Přepadne-li vás neodolatelná chuť na sladké, snězte ovoce a kousek kvalitní (minimálně 75% hořké čokolády). Uspokojíte chuť na sladké a přitom nebudete tloustnout.

Plánujte si nákupy, mějte na paměti, že co nekoupíte, nebudete mít ve své spíží a ledničce a tedy ani na svém talíři. Nejste-li doma, připravte si jídlo s sebou. Jezte v klidu, ne ve spěchu. Jíst ve spěchu znamená jíst nadměrné porce a tím i tloustnout.

Nezahánějte nervozitu a stres jídlem. Raději se věnujte zájmové činnosti, relaxaci.


Nezapomeňte na dostatek vody

Nedílnou součástí zdravé stravy je dostatečný příjem vody. To však neznamená, že denně musíte vypít dva litry vody. Vaše tělo dostává vodu prostřednictvím neslazených čajů (včetně bylinkových a ovocných), ovocných a zeleninových šťáv, nízkokalorických polévek a ovoce i zeleniny bohatí na vodu, jako jsou například okurky, rajčata, melouny, maliny, borůvky, jahody, třešně, višně.

Pohyb je velký pomocník při odvykání kouření

Při odvykání kouření vám pomůže pravidelný pohyb. Zrychlí váš metabolismus, čímž vám pomůže zhubnout. Schopnost pohyby stimulovat vylučování endorfinů vás zbaví nervozity, podrážděnosti a dodá vám dobrou náladu.

Navíc spolu s dostatečným příjmem bílkovin podpoří růst svalové hmoty. Svaly spalují kalorie i v klidu, kdy sedíte nebo dokonce spíte. Dostatek pravidelného pohybu zlepší okysličení vašeho těla i vaše dýchání.  Pohyb sám o sobě představuje výdej energie, čímž podporuje hubnutí.

Pohyb nemusí být pouze sport. Dobrou službu vám prokáže svižná chůze, nordic walking a různé domácí činnosti, například zahradničení.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (2 příspěvků)

Komentáře (2)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek
Já jsem využila příspěvek u oborové zdravotní pojišťovny na odvikačku.Musím říct byl to můj nejlešpí životní krok jaký jsem udělala.Nikdy mi nebylo lépe. Rozhodně jsem neztlousta to je jen blud.
Je to pravda, že většina kuřáku, kteří chtějí přestat kouřit mají pak větší chutě, ale jak se tu píše jde to zahnat i jiným způsobem. Mě pomohla nejvíc ta elektronická, potom co jsem zkoušel zvykačky, náplasti, pastilky a tak dále. Kouřil jsem vapour 2, a začal jsem hned s bez nikotinovými liquidy, který mi i chutí připomínali tabák. A po půl roce cca jsem jí odložil, a ted si dávám jen příležitostně. Podotýkám, že jsem byl silný kuřák.