KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Proč jsou děti obézní?

Stále častěji můžeme potkat obézní děti. Jejich počet neustále narůstá v naší republice i ve světě. Obezita není pouze kosmetickou vadou, přináší s sebou mnohé zdravotní problémy, jako je diabetes, nemoci srdce a cév, nemoci kostí a pohybového systému, vysoký krevní tlak, zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi, kožní problémy, jako jsou zapařeniny, kvasinkové infekce či akné.

...

Obezita je nebezpečná zejména u dětí, u obézních dětí je vysoké riziko, že budou obézní i v dospělosti a že již ve dvaceti budou mít zdravotní komplikace obezity. Jaké jsou příčiny dětské obezity?

Genetické vlohy

Genetické vlohy hrají sice velkou roli při vzniku dětské obezity, nelze si však myslet, že tyto děti jsou doživotně odsouzeny k obezitě a že se s tím nedá nic dělat. Zdravý životní styl dítěte i rodiny, ve které dítě vyrůstá, dokáže způsobit, že se tyto sklony projeví v minimální míře nebo se neprojeví vůbec. Sladkosti jako odměna – sladká chuť je příjemná chuť. I mnozí dospělí si dopřávají sladkosti na uklidnění, „na nervy“. Děti bývají zvláště silně přitahovány sladkostmi, příjemná chuť sladkého dává na chvíli zapomenout na prohry, bolístky, neúspěchy. Sladkosti dokáží na chvíli zahnat i depresi, která se zmocňuje obézních dětí. Důvodem k depresi je vzhled, nemotornost, mizerná fyzická výdrž.

Nezdravé návyky životosprávy v rodině

Ty hrají klíčovou roli při vzniku dětské obezity. Nepravidelná strava, vynechání snídaně, večeře v pozdních večerních hodinách tvořená těžkými jídly, velké porce jídel plných tuků a sacharidů a tím i energie, to vše vede k obezitě. Dítě napodobuje chování dospělých a zlozvyky v životosprávě svých rodičů považuje za správné. Pokud vidí rodiče jíst velké porce jídla, trávit mnoho času u televize a u počítače, jíst k tomu brambůrky, křupky, popíjet slazené limonády, bude je v tom napodobovat. Pokud dítě vidí svoji matku zahánět stres sladkostmi, bude ji v tom napodobovat. Obezita na sebe nedá dlouho čekat. Bohužel nemálo rodičů se mylně domnívá, že dítě z obezity vyroste. Nevyroste a ani nemůže. Jediným řešením je změna nezdravých návyků, které ho vedly k obezitě. Druhým extrémem jsou rodiny, kde se drží různé diety a počítají se kalorie. I tento nezdravý způsob života bude dítě napodobovat a bude již v útlém dětském věku v zajetí různých diet, stejně jako jeho rodiče.

Nesprávné návyky životosprávy v okolí

Pokud vidí dítě své kamarády chodit do provozoven rychlého občerstvení, bude tam chodit také. Další pohromou pro zdravou výživu dítěte jsou jeho babičky, které ho rozmazlují, dávají mu různé sladkosti navzdory zákazu rodičů. Rodiče to mohou ovlivnit svým trpělivým, láskyplným přístupem k dítěti a vysvětlit mu, kam povede, když bude jíst hodně sladkostí a dalších nezdravých jídel a své vysvětlování podpoří svým příkladem.

Časté návštěvy provozoven rychlého občerstvení

Provozovny rychlého občerstvení dokáží zaujmout děti a získat je. Děti se snadno stanou pravidelnými návštěvníky provozoven rychlého občerstvení. Vůně, chuť i prostředí je lákavější než ve školní jídelně. Děti si brzy zvyknou na tyto chutě a dopřávají si v hojnosti hamburgery, hranolky, slazené limonády, sladkosti a podobná nezdravá jídla. Běžná zdravá jídla, ovoce, zeleninu odmítají. To je přivede nejen k obezitě, ale i k podvýživě. Podvyživený člověk nemusí být pouze vyhublý jedinec trpící nechutenstvím nebo mentální anorexií. Naopak může mít nadbytek tuků, sacharidů, ale má nedostatek vitamínů, minerálů, vlákniny.

Nesprávná skladba stravy a nepravidelnost

Někteří rodiče chtějí ušetřit čas a místo jídel připravených doma jsou u nich na stole bagety, salámy, bílé pečivo, cukrovinky, různé polotovary, instantní potraviny. Tyto potraviny sice ušetří čas, jsou-li však hlavní součástí jídelníčku poškodí zdraví i dospělým a o to více dětem a kromě toho vedou k obezitě. Tyto potraviny jsou plné sacharidů, nezdravých tuků a různých chemických látek. K obezitě vedou nejen svoji vysokou energetickou hodnotou, ale také tím, že je brzy po nich hlad.

Příčinou hladu je vysoký glykemický index potravin, malá schopnost zasytit i podvýživa způsobená nedostatkem vitamínů, minerálů, vlákniny. Naše tělo nerozlišuje mezi nedostatkem energie, to znamená nedostatkem sacharidů, tuků a mezi nedostatkem vitamínů. Na nedostatek tělo reaguje pocitem hladu. K obezitě přispívá také snadná dostupnost jídla.

Nedostatek spánku

Mnoho dětí tráví večery a nezřídka i noci u počítače hraním počítačových her. Druhý den jsou unavené a energie, kterou měly svému tělu dodat spánkem, dodávají jídlem. Kromě toho nedostatek spánku podporuje ukládání tuku, zejména v oblasti tukových zásob.

Dojídání

Mnozí rodiče považují nedojedené jídlo za zbytečné plýtvání i za rozmar, proto nutí své děti, aby dojedly jídlo na talíři. Pokud je dítě nuceno dojídat porce, pozvolna přestane naslouchat svému tělu, jeho skutečným potřebám, přestane naslouchat, když mu jeho tělo říká, že má dost, že nemusí dále jíst. Následně dojde k přejídání, zvláště jsou-li porce příliš velké. Některé matky považují velké porce za projev své lásky.

Nedostatek pohybu

Pravidelná pohybová aktivita spolu se správnými stravovacími návyky vede ke zdraví a k normální tělesné hmotnosti. Děti mají sice ve škole tělesnou výchovu, to však je málo, jejich těla potřebují více pohybu. Zde je obrovské pole působnosti pro rodiče. Budou-li rodiče jezdit na kole, plavat, chodit na pěší výlety, chodit často pěšky, dítě je v tom bude napodobovat a pohyb bude pro něho přirozenou a radostnou součástí života. Rodiče mohou své děti také zapsat do různých sportovních a pohybových kroužků.

Je velkou chybou, když je dítě vedeno k sedavému způsobu života, k aktivitám, při kterých sedí, jako je dívání se na televizi, hraní počítačových her, skládání stavebnic, a podobné aktivity. Pokud dítě začne pobíhat, skákat po bytě s cílem vykompenzovat nedostatek pohybu a je okřikováno, aby zůstalo v klidu, odvykne si pohybu. Postupně se u něho začne projevovat nechuť k pohybu, způsobená obezitou a nízkou fyzickou kondicí. Řešením není dát dítě do sportovního kroužku, kde nestačí svým vrstevníkem a pohyb ho přestane nejen bavit, ale ještě více se mu znechutí. Fyzickou kondici je třeba zvyšovat postupně nejen u dospělých, ale i u dětí. Zpočátku stačí krátké procházky a postupně zvyšovat délku trasy úměrně s rostoucí fyzickou kondicí dítěte.

Jaké je řešení?

Pravidelná, pestrá vyvážená strava s minimálním množstvím chemických látek, bohatá na polysacharidy, kvalitní tuky, bílkoviny, vlákninu, vitamíny, minerály a další ochranné látky. Bílé pečivo má v jídelníčku dítěte své místo, nesmí ho však být nadbytek. Ve stravě dítěte by měl být dostatek zeleniny, ovoce. Pokud má vaše dítě chuť na sladké, jednou za čas mu upečte doma sladkou dobrotu. Zásady zdravé výživy platí nejen pro dospělé, ale i pro děti. Zvykne-li si dítě na běžnou, zdravou stravu, různé lahůdkářské saláty, levné uzeniny, párky, hamburgery, hranolky, cukrovinky a další nezdravá jídla mu nebudou chutnat. Velkou pozornost je třeba věnovat i výběru nápojů, limonády plné cukru a další slazené nápoje vedou k obezitě. Důležitá je také velikost porcí a pravidelnost, pravidelnost ve stravě, v pohybu odpočinku, spánku. Dítě potřebuje pohyb, hodiny tělesné výchovy ve škole nestačí. Je třeba pravidelný pohyb, který bude dítě bavit. Pravidelným pohybem nemusí být pouze sport, může jim být pěší výlet nebo společná práce na zahradě. Rodiče by měli vysvětlovat svým dětem zásady zdravé výživy, důležitost dostatku pohybu, odpočinku, spánku, a další zásady zdravého, aktivního života a jít jim v tom příkladem.


Autorka: Evžena Janovská

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek