KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Prospěje nadbytek bílkovin našim svalům a našemu zdraví?

Bílkoviny jsou hlavním tématem všech mužů i žen v posilovnách. Řídí se pravidlem, že čím více bílkovin přijmou, tím rychleji jim svaly porostou. Jejich jídelníček se skládá z větší části z potravin bohatých na bílkoviny. Dopují se také různými proteinovými doplňky stravy s cílem získat co nejdříve mohutné svaly. Pomůže jim ale nadbytek bílkovin skutečně k mohutným svalům?

...

Co jsou bílkoviny?

Bílkoviny mají význam při výstavbě a regeneraci tkání organismu. Svalovou tkáň tvoří hlavně voda a bílkoviny. Bílkoviny se odbourávají během fyzické zátěže z namáhaných svalových vláken. Pro nárůst svalové hmoty je nezbytně nutný vyšší příjem bílkovin, než je jejich odbourávání. Příjem bílkovin je zajištěn stravou a doplňky stravy.

Bílkoviny se v našem těle štěpí na základní prvky, kterými jsou aminokyseliny. Jedná se o molekuly tvořené atomy uhlíku, kyslíku, dusíku a vodíku. Podle rozkladu uhlíkaté části se dělí aminokyseliny na glugogenní, vzniká z nich glukogen a na ketogenní, vzniká z nich tuk a na smíšené, ze kterých vzniká z glukogen i tuk.

Aminokyseliny se také dělí podle schopnosti těla vyrobit si určité aminokyseliny. Aminokyseliny, které si neumí tělo vyrobit, a musí je přijímat potravou, se nazývají esenciální. Ostatní aminokyseliny se označují jako neesenciální.

Bílkoviny, které tělu dodají nejvýhodnější kombinaci aminokyselin, zejména esenciálních aminokyselin, nazýváme plnohodnotné. Jejich zdrojem jsou potraviny živočišného původu.

Neplnohodnotné bílkoviny naopak nemají vhodnou kombinaci esenciálních aminokyselin. Pro získání esenciálních aminokyselin ve správném poměru je nutné je vzájemně vhodně kombinovat. Tyto bílkoviny pocházejí z rostlinných zdrojů.


Grafické znázornění struktury molekuly proteinu (bílkoviny); Foto: Wikimedia

Co se děje v našem těle při nadbytku bílkovin?

Naše tělo nedokáže strávit neomezené množství bílkovin. Pokud mu dodáme více bílkovin, než je schopné strávit, nestrávené bílkoviny putují do dalších částí trávicí soustavy, kde působí hnilobnou dispepsii. Hnilobná dispepsie má za následek v lepším případě pouze plynatost, bolesti břicha a častou frekvenci stolice. V horším případě vznikají karcinogenní látky.

Nevyužité bílkoviny tělo vyloučí nebo je použije jako palivo. Jako palivo našeho organismu však mají sloužit sacharidy a tuky, nikoli bílkoviny. Molekuly bílkovin jsou velké a složité, naše tělo je zpracovává mnohem hůře než sacharidy a tuky. Jejich zpracování tím pádem vyžaduje velké množství energie.

Bílkoviny se na rozdíl od sacharidů a tuků nespalují čistě. Zatímco sacharidy a tuky se spalují na oxid uhličitý a vodu, při spalování bílkovin vznikají velmi toxické dusíkaté zbytky, zejména o amoniak.


Nadbytek bílkovin jako brzda pro růst svalů

Nadbytek bílkovin neurychlí nárůst svalů, ale naopak ho brzdí. Nadměrný příjem bílkovin totiž vede k vyčerpání některých vitamínů skupiny B, vápníku a zinku, tedy látek potřebných pro efektivní odbourávání nadbytku aminokyselin. Následně dochází k nedostatku těchto látek v našem těle a ke zdravotním problémům s tím spojeným.

Nedostatek zinku mimo jiné snižuje svalovou regeneraci, imunitu a dokonce i plodnost. Nadbytek bílkovin má dále za následek zvýšené množství močoviny v krevní plazmě. To se projevuje únavou a snížením hladiny draslíku v krvi. Následně dochází k nadměrné kyselosti organismu.

Spolu s únavou vzniká nechuť k jídlu i nechuť k tréninku. Energie, potřebná na budování svalové hmoty, se místo toho spotřebovává na zpracování nadbytku bílkovin. Nadbytek bílkovin zatěžuje játra i ledviny a zpomaluje regeneraci. Kromě toho se část nevyužitých bílkovin uloží v těle v podobě tuků.

Svaly vám nerostou, jste unavení a kromě toho máte větší tukové zásoby a zdravotní potíže.

Následky nadbytku bílkovin na naše zdraví

Budete-li se dlouhodobě dopovat nadbytkem bílkovin, vaše tělo se vám odmění zdravotními potížemi. Nadbytek bílkovin nadměrně zatěžuje oběhový systém i trávicí systém. Zvýšený krevní tlak, zvýšený cholesterol, dna, bolesti břicha – to jsou pouze některé ze zdravotních potíží, způsobené nadměrným příjmem bílkovin.

Nestrávené zbytky bílkovin se hromadí v tlustém střevě, kde zahnívají. Dochází k nárůstu hnilobných organismů, které působí trávicí potíže. Následně se zvyšuje riziko vzniku nádorového onemocnění tlustého střeva.

Při nadbytku bílkovin nejvíce trpí játra a ledviny. Jelikož se bílkoviny v těle štěpí na aminokyseliny, při nadměrné konzumaci bílkovin vzniká nadbytek aminokyselin. Ty následně putují do jater, kde jsou zpracovány. Dochází k nadměrné zátěži jater i k nadměrné produkci toxických dusíkatých látek, zejména amoniaku, který ničí játra, mozek a dokonce také imunitní systém.

Víte, že játra jsou prvním orgánem, který bývá nevratně poškozen u bývalých profesionálních kulturistů? Proto většina bývalých kulturistů, kteří se dožívají vyššího věku, za sebou již má minimálně jednu transplantaci právě kvůli kolabujícím játrům.


Foto: Flickr

Ledviny reagují na zvýšený příjem dusíku zvýšenu tvorbou močoviny a zvýšeným vylučováním moči ve snaze zlikvidovat dusíkatý odpad, vzniklý zpracováním bílkovin. Odpadní látky, vzniklé zpracováním bílkovin zvyšují totiž tlak tekutin v nefronech, čímž negativně ovlivňují proudění krve i odpadních materiálů ledvinami. Následně pozvolna dochází k nevratnému poškození ledvin.

Jaké množství bílkovin prospěje našim svalům i našemu zdraví?

Pohybově neaktivním jedincům stačí pouze 0,8 až 1,2 g bílkovin na 1 kilogram ideální tělesné hmotnosti. Optimální příjem bílkovin je pro běžného člověka 1-1,5 g/kg ideální tělesné hmotnosti. Je samozřejmé, že aktivní sportovci mají vyšší potřebu bílkovin. Jejich příjem by však neměl překročit množství 2,5 g/1 kg ideální tělesné hmotnosti. Při příjmu 3 g a více bílkovin na 1 kg ideální tělesné hmotnosti si už do budoucna koledují o zdravotní problémy.

O negativních následcích nadměrného příjmu bílkovin na naše tělo se samozřejmě nedozvíte od výrobců a distributorů sportovní výživy ani od některých specialistů na sportovní výživu a samozřejmě ani od sportovců, kteří s těmito společnostmi často mají komerční smlouvy. Prodej proteinových doplňků je totiž výnosný a nezřídka tvoří podstatnou část zisku těchto lidí.

Někteří sportovci konzumují obrovské množství bílkovin, a přesto je jejich tělo dokáže zpracovat. Tito sportovci totiž užívají různé přípravky, které jejich tělu umožní zpracovat a nadbytek bílkovin. Není třeba dodávat, že tyto přípravky mají negativní vedlejší účinky.

 

Autorka: Evžena Janovská

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (1 příspěvků)

Komentáře (1)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek
Ve svem zivote jsem se vzdycky ridil jednoduchym pravidlem - pokud neco delaji vsichni, neni to dobra vec. Protoze vetsina je vzdycky nestastna, vystresovana, nemocna, chuda a tak dale. Proto kdyz ted vsichni cvici, delaji si jidelnicky a sypou do sebe po kilech nejake chemicke ksindly, ja se toho stranim a jim na co mam chut, ale hlavou nezanedbavam pohyb. Lidi neblbnete, dejte si mesic v lete na horach, co druhy den celodenni tury a diky nadmorske vysce a vydeji zhubnete, i kdyz si budete davat do nosu, co hrdlo raci. Ale to nebudete, protoze bude horko a budete jist stridmeji, kdyz mate opravdu hlad a pit stridmeji, kdyz mate opravdu hlad. A taky proto, ze v lese neni obchod ani fast food. Nikdy v historii do sebe nikdo nemusel sypat zadne svinstvo a i tak byli lide zdravi, silni a dokazali vydrzet neuveritelne veci. Dneska, kdyz uz nam zachody pomalu i utiraji zadky si budeme vymyslet hovadiny, protoze uz nam nevoni jist obycejne jidlo.