KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Půst jako jedna z metod detoxikace

Půst je starý a osvědčený prostředek v léčbě mnoha nemocí, jejichž příčinou je nezdravý životní styl. Půst je lékem, který očistí naše tělo od škodlivých látek, dopřeje odpočinek zažívacímu traktu, posílí imunitní systém a dodá tělu potřebnou energii. Mezi blahodárné účinky půstu patří očištění těla, posílení funkce ledvin a jater, posílení imunitního systému, odstranění zažívacích potíží, odstranění akné a dalších kožních problémů. Půst přispívá také ke zlepšení paměti a koncentrace a k celkovému pozitivnímu naladění.

...

Co je půst?

Půst je přirozená detoxikace, kterou se tělo zbaví nahromaděných zplodin. Půst dává možnost trávicímu traktu odpočinout si a tělo se může věnovat řešení problémů, na které jinak nemá sílu. Půst je odmítání veškeré potravy nebo její omezení na potraviny, které mají mít pozitivní přínos pro ty, kteří se postí. Podstatou půstu je nedodat tělu, co obvykle dostává a na co je zvyklé.  

Druhy půstu

Základem půstu je omezení potravy na co nejméně druhů a to takových druhů, které nezůstávají dlouho ani v žaludku ani ve střevech. Existuje několik druhů půstu. Mezi nejznámější druhy půstu patří hladovka, kdy se pije pouze voda. Hladovění by však nemělo trvat déle než tři dny.

Dalšími variantami půstu je pití neslazených detoxikačních bylinných čajů, vody a šťáv z čerstvého ovoce a zeleniny, konzumace syrového ovoce a zeleniny. V zimním období je vhodná konzumace tepelně upravené zeleniny, která naše tělo zahřeje. Mírnější varianty půstu povolují konzumaci celozrnných obilovin, jako jsou ovesné vločky, pohanka, pšeničné klíčky, konzumaci zakysaných mléčných výrobků jako je jogurt i konzumaci ryb.

Mezi další známé varianty půstu patří půst o chlebě a vodě a jogínský půst. Jogínský půst spočívá v konzumaci ovoce i sušeného, nepražených a nesolených oříšků a semínek a v pití vody, bylinkových čajů a ovocných šťáv. Délka držení půstu závisí na druhu a účelu půstu i na zdravotním stavu, fyzické a psychické kondici postícího se jedince.

Rozdíl mezi půstem a hladověním

Zásadní rozdíl mezi půstem a hladověním je ve vědomí. Vynucené hladovění vyvolává odpor a přivolává na obranu sebezáchovný pud. Vynucené hladovění vždy škodí, avšak občasné očistné hladovění může naopak tělu prospět. Půst zbaví tělo toxických odpadních látek a pomůže člověku rozlišit skutečný hlad od chuti na něco.

Ve chvíli, kdy člověk přestane jíst, žije jeho tělo ze zásob, po jejich vyčerpání začne pociťovat skutečný hlad. To je známkou, že se tělo očistilo a zbavilo se jedovatých odpadních látek. Bylo by velkou chybou se pořádně nacpat. Tím by se zmařil očistný účinek půstu a došlo by také k nárůstu tělesné hmotnosti. Naopak je třeba sníst menší porci ovoce, která díky sacharidům dodá tělu energii. Po krátké době je vhodné sníst menší porci lehce stravitelného jídla s menším obsahem kalorií, příkladem je pečená ryba se zeleninou a dušenou pohankou.

Co se děje v období půstu

Půst pomáhá odstraňovat z těla odpadní produkty látkové výměny, zvyšuje vyměšovací schopnost plic, jater, ledvin, kůže a sliznic. Při půstu pracuje samočistící mechanismus těla. Tento mechanismus může být provázen nepříjemnými pocity, jako jsou pocity malátnosti, únavy, nevolnosti, závratě, bolesti hlavy, zápach z úst, povlak na jazyku, zhoršená pleť. Tyto příznaky po určité době samy odezní.

Půst je dobou odpočinku našeho těla, energii, kterou by naše tělo věnovalo trávení, věnuje své očistě a regeneraci. Půst i přes svoji prospěšnost představuje pro naše tělo zátěž. Při půstu bychom neměli vykonávat fyzicky nebo psychicky náročnější práci ani bychom neměli být vystaveni většímu stresu. Někdy nám však půst může naopak uškodit, příkladem je dlouhodobé hladovění. Na internetu lze najít články, jejichž autoři jsou nadšenci hladovění, kteří obhajují prospěšnost několika týdenního hladovění.

Při současném provádění speciálních meditačních technik, zejména jógy, to může být pravda, avšak většina populace si při dlouhodobém hladovění poškodí zdraví a nabourá metabolismus.

Rizika půstu

Půst má blahodárné účinky na naše tělo i na naši mysl. Je však třeba se vyvarovat některých chyb. Občasná jednodenní hladovka může zdravému organismu prospět, avšak delší hladovění mu naopak škodí. Půst má odlehčit našemu trávicímu traktu, ledvinám i srdci a zároveň dodat tělu potřebné látky. Občasná jednodenní hladovka může tělu prospět, záleží na zdravotním stavu, psychické i fyzické kondici jedince.

Avšak opakované hladovky vedou k jo-jo efektu, zpomalení metabolismu a k nárůstu tukových zásob. Naše tělo nerozlišuje mezi hladem a půstem, vyhladovělé tělo si bude ukládat co nejvíce kalorií do tukových zásob na další období hladovění. Pokud se někdo raduje, že během půstu hubne, neuvědomuje si, že úbytek tělesné hmotnosti tvoří voda a svaly, nikoli tuk.

Půst doprovázejí různé nepříjemné potíže, jejichž příčinou je mechanismus očisty. Očista nemá být proto příliš razantní. Při příliš razantní očistě dojde k vyplavení toxických látek, uložených v tukové tkáni a k následnému poškození zdraví. Je proto dobré během půstu sledovat barvu moče, kterou mění detoxikační proces. Zbarví-li se moč do hněda nebo zčerná, začněte okamžitě hodně pít a jezte menší porce lehce stravitelného jídla. Hnědé či dokonce černé zbarvení moči je známkou velkého zanesení těla, proto je třeba ubrat na razantnosti očisty.

Velkou chybou je výrazné omezení sacharidů či jejich úplné vynechání. Naše tělo sacharidy potřebuje jako okamžitý zdroj energie. Podobnou chybou je výrazné omezení tuků a bílkovin, obojí vede k úbytku svalové hmoty. Omezení příjmu neslazených tekutin je hrubou chybou, zvýšené množství tekutin pomáhá k očistě těla i k udržení pocitu sytosti.

Jak se zdravě postit

Nesprávně provedený půst nadělá více škody než užitku. Půst i přes své příznivé účinky na naše zdraví není pro každého. Půstu by se měli vyhnout diabetici, lidé s kolísavým krevním tlakem, rakovinou, lidé s výraznějšími poruchami metabolismu, psychickými nemocemi, těhotné a kojící ženy, děti, dospívající a lidé s onemocněním trávicího traktu.

Na začátek půstu je třeba se připravit, je chybou si dopřát před zahájením půstu smažený řízek s bramborovou kaší. Den před zahájením půstu bychom měli jíst menší porce lehce stravitelného jídla, ideální je syrové ovoce a zelenina, která pomůže pročistit trávicí trakt. V průběhu půstu je nutné hodně pít, nejlépe čistou vodu, aby se veškeré škodlivé látky mohly z těla snáze vyloučit.

Dalšími vhodnými nápoji jsou bylinkové detoxikační čaje, šťáva z čerstvého ovoce a zeleniny. Káva, limonáda, džusy, alkohol jsou nápoje, kterým bychom se měli během půstu vyhnout. Potíže, které provázejí půst, mohou být zmírněny dostatkem vody a dalších tekutin, zejména mátového čaje, mírným cvičením, odpočinkem.

Během půstu je třeba mít duševní pohodu, vyhnout se duševně i fyzicky náročné práci. Naopak velmi prospěšný je přiměřený pohyb, zejména procházky na čerstvém vzduchu v přírodě. Nejvhodnější stravou ihned po skončení půstu je syrové ovoce a zelenina. Po skončení očistného půstu je třeba se vyhýbat instantním a dalším průmyslově zpracovaným potravinám. Je třeba se stravovat tak, aby naše tělo bylo co nejméně zaneseno toxickými zplodinami metabolismu.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek