KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Rukola – zpestření jarního jídelníčku

Rukola k nám přišla společně s příchodem populární italské kuchyně, před tím byla pro většinu Čechů zcela neznámou. Tato rostlinka, podobná listům pampelišky, se hodí nejen k pizze a dalším specialitám italské kuchyně. Její specifická chuť vám může zpestřit také váš jídelníček a obohatit vaše tělo o vitamíny a další cenné látky.

...

Něco na úvod

Rukola je nenáročná rostlinka, můžete si jí pěstovat i na zahrádce. Její semínka jsou sice obtížně k sehnání, avšak sehnat trs rukoly není žádný problém. Rukolu můžete pěstovat nejen na zahrádce, daří se jí také na balkoně nebo v truhlíku na venkovním parapetu či dokonce v květináči.

Domovem rukoly je Apeninský poloostrov, odkud se rozšířila do Řecka, Francie a dalších zemí. Na první pohled by ji asi málokdo považoval za zeleninu.

Rukola (Rucola selvatica) je však listová zelenina, patřící do čeledi brukvovitých rostlin, stejně jako například kapusta, brokolice, kedlubny.

Rukola pro zdraví i štíhlou linii

Tato nenápadná zelenina, kterou by někteří díky absenci květů a barev možná i přehlédli, v sobě skrývá velké množství zdraví prospěšných látek. Kromě vody, vlákniny a velkého množství vitamínu C v ní najdeme bílkoviny, malé množství sacharidů, chlorofyl, vápník, hořčík, železo, zinek, draslík, fosfor, sodík, mangan selen, měď, betakaroten, lutein, vitamíny A, E, K a některé vitamíny skupiny B.

Tím však výčet látek, obsažených v rukole nekončí. Rukola, stejně jako brokolice a další brukvovitá zelenina, obsahuje nemalé množství isothiokyanátů, látek se silnými protirakovinnými účinky.

V rukole najdeme také velké množství silic, odpovědných za její ostrou a štiplavou chuť.

Množství látek, blahodárně působících na zdraví, dělá z rukoly zeleninu s mnoha léčivými účinky. Rukola nejen posílí vaši imunitu, detoxikuje játra, krev a pomůže vám v boji proti únavě.

Pomůže vám rovněž ochránit organismus před nemocemi srdce a cév, před obávanou rakovinou, podpoří vaše trávení, zbaví vás plynatosti či zácpy. Spolu s dalšími potravinami je také prevencí proti anemii. Rukola disponuje i nezanedbatelnými protizánětlivými účinky.

Rukola by neměla chybět na stole diabetiků. Má totiž schopnost regulovat hladinu glukózy v krvi, což je pro diabetiky (a nejen pro ně) klíčové. Zařazením rukoly do jídelníčku snižujete riziko vzniku osteoporózy.

Tato nenápadná zelenina vám dodá překvapivě mnoho energie, podpoří činnost mozku a pomůže k dosažení štíhlé linie. Rukola je vhodnou potravinou pro hubnutí díky svým detoxikačním účinkům a schopnosti odvádět nadbytečnou vodu z těla. Jejím dalším bonusem je obsah vlákniny a nízký obsah kalorií.

V neposlední řadě je Rukola samozřejmě chutná a hodí se do mnoha jídel.

Čaj z rukoly pro detoxikaci i hubnutí

Čaj z čerstvých listů rukoly pročistí vaše tělo a zabrání nadměrnému zadržování vody v těle, které je jednou z brzd v hubnutí. Tento čaj posílí také váš imunitní systém a dodá vám energii.

Příprava čaje je stejná jako příprava čaje z listů pampelišky. Jednu čajovou lžičku čerstvých listů rukoly zalijeme 250 ml vroucí vody a necháme 5 minut louhovat. Potom přecedíme a popíjíme.

Rukola není roketa

Rukola je často zaměňována za roketu. Obě rostlinky patří sice do čeledi brukvovitých, mají velmi podobný vzhled i  účinky na naše zdraví. Jsou si dokonce podobné chutí i použitím, přesto se jedná o dvě naprosto odlišné rostliny.

Listy rukoly jsou ostře vykrojené, zatímco listy rokety jsou oválnější. Zatímco semena rokety seženeme velmi snadno, sehnat semena rukoly je téměř nemožné. Na rozdíl od rukoly se semínka rokety používají k výrobě velmi ostré hořčice.

Rukola na našem stole

Ostrá, štiplavá a zároveň jemná chuť rukoly jí předurčuje jako ingredienci, schopnou zpestřit mnohá jídla. Rukola se hodí zejména do zeleninových salátů, zeleninových jídel, do těstovin, rizot a samozřejmě na pizzu.


Můžeme ji přidávat i do ovocných salátů, pomazánek, polévek, omáček (nejen omáček k těstovinám), k masu, mletým masům, rybám, mořským plodům, rýži a bramborám. Bude taktéž vhodným doplňkem všude tam, kam přidáváme zelí.

Lze ji také jíst syrovou k pečivu či chlebu s máslem jako změnu oproti pažitce či řeřiše. Ostře vykrajované lístky rukoly nám velmi dobře poslouží i jako ozdoba chlebíčků, obložených mís a dalších jídel.

Starší listy rukoly mají mírně nahořklou chuť, které se však lze snadno zbavit spařením nebo krátkým povařením listů. Krátce povařené listy rukoly chutnají i dětem, svoji chutí totiž připomínají hořčici. Můžeme je použít k dušeným masům, hodí se rovněž jako příloha místo špenátu.

Rukolu můžeme uchovat zmrazením nebo naložením do olivového oleje, ať už ve formě celých listů nebo ve formě pesta. Tímto způsobem ji můžeme konzumovat nejen na jaře, ale během celého roku.


Autorka: Evžena Janovská

Foto: Wikimedia

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek