Zjištění přišla v rámci výzkumu navazujícího na studii provedenou před 3 lety, ve které distingovaní vědci zkoumali data z velkého množství lékařských a fitness testů provedených na Cooper Institute v texaském Dallasu. Analýza ukázala, že s prodlouženou dobou života souvisí již 5 minut běhání denně.

Dle Ducka-chul Leeho, profesora kineziologie na Iowa State University a spoluautora studie, byli vědci po jejím zveřejnění zaplaveni otázkami ostatních vědců i široké veřejnosti. Někteří lidé se ptali, zda pro snížení rizika předčasného úmrtí mohou být prospěšné také další aktivity jako například chůze.

Nicméně vyvstaly také otázky, zda běh k délce života skutečně efektivně přispívá. Někteří lidé měli totiž skeptický pohled na to, že za účelem snížení rizika úmrtí o jeden rok musí člověk strávit časový ekvivalent jednoho roku na trati či stezce, a nevidět tak žádný rozpoznatelný čistý zisk.

V nové studii, která minulý měsíc vyšla v odborném časopise Progress in Cardiovascular Diesases, se Dr. Lee se svými kolegy zaměřili na tyto a související otázky, když opětovně analyzovali data z Cooper Institute a přezkoumali výsledky několika dalších nedávných rozsáhlých studií zabývajících se souvislostí mezi cvičením a úmrtností.

Vědci došli k závěru, že toto nové přezkoumání potvrdilo výsledky předchozího výzkumu. Údaje souhrnně indikují, že běh, nezávisle na tempu či vzdálenosti, snižuje riziko předčasného úmrtí téměř o 40 %, a to i když se vědci zaměřili na běžce, kteří kouří, pijí alkohol a mají historii zdravotních problémů typu vysokého tlaku či obezity.

Za použití těchto údajů vědci poté určili, že pokud by každý neběhající člověk, který byl součástí přezkoumaných studií, s běháním začal, snížil by se celkový počet úmrtí o 16 % a počet smrtelných infarktů o 25 %.

Možná nejzajímavější je však skutečnost, že dle výpočtů vědců vrací běh člověku k životu více času, než kolik mu bere. Za předpokladu, že člověk trénuje 2 hodiny týdně, což je průměrná hodnota hlášená běžci ve studii Cooper Institute, vědci odhadli, že typický běžec za 40 let stráví během méně než 6 měsíců, zatímco jeho délka života se může díky běhání zvýšit až o 3,2 roky, což je čistý zisk 2,8 roku.

V menším měřítku to znamená, že jedna hodina běhu statisticky prodlužuje život o sedm hodin.

Dle Dr. Leeho však přirozeně tato prodloužení života „nejsou nekonečná“. Běh nečiní lidi nesmrtelnými. Délku života je dle jeho slov možné tímto způsobem prodloužit pouze zhruba o 3 roky, nezávisle na tom, jak moc člověk běhá.

Další druhy cvičení mají dle vědců také pozitivní vliv na délku života, nicméně ne v takové míře jako běh. Chůze, cyklistika a další aktivity zpravidla snižují riziko předčasného úmrtí přibližně o 12 %, a to i v případě, že vyžadují stejné vypětí sil jako běh.

Výsledky těchto přezkoumání a analýz jsou samozřejmě asociační. Dokazují, že lidé, kteří běhají, jsou často také lidé, kteří se dožívají vyššího věku, nicméně nedokazují, že běh přímo způsobuje prodloužení délky života. Dle Leeho mají běžci zpravidla také zdravý životní styl, který může hrát značnou roli v délce jejich života. Nicméně i když vezmeme v potaz tuto možnost, může běh dle jeho slov přidat našemu životu až několik let navíc


Autor: VoZ

Zdroj: NY Times