KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Syndrom únavy nás může zaskočit nejen na jaře

Nechce se vám vstávat a nejraději byste prospali nejen noc, ale i celý den? Cítíte se naprosto vyčerpaní, neschopní se soustředit a něco dělat? Větší únava se obvykle projevuje na jaře a na podzim. Někdy vás však může provázet během celého roku. Jaké jsou její příčiny a jak se jí zbavit?

...

Je únava zdravotní problém?

Kdo chce být úspěšný, musí většinou tvrdě pracovat a únava je něčím, co k životu potřebuje zcela určitě nejméně. Považuje únavu za zdravotní problém, kterého se chce stůj co stůj zbavit. Únava však sama o sobě není zdravotní problém.

Únava je obranný mechanismus těla, kterým se organismus chrání před naprostým kolapsem. Máte-li za sebou náročný fyzický či psychický výkon a zasáhla vás únava, je vše v pořádku. Vaše tělo se jen potřebuje zregenerovat a nabrat síly.

Únava přichází také po nevyspání či po odeznění chřipky, angíny nebo jiného onemocnění. I v tomto případě je vaše únava naprosto normální a po určité době odezní.

V tomto případě je navíc únava naopak naším přítelem, chrání totiž naše tělo před přetížením a následným návratem nemoci či jiných zdravotních problémů.

Jiná situace nastává, pokud nás únava zasáhne, přestože nemáme za sebou náročný fyzický ani psychický výkon a svému tělu jsme navíc dopřáli dostatek spánku i odpočinku.

Příčiny nadměrné únavy

Chceme-li se zbavit nadměrné únavy, měli bychom nejprve znát její příčinu. Častou příčinou nadměrné únavy bývá dlouhodobý stres. Ten sebou navíc může přinášet přináší potíže s dýcháním, vysoký krevní tlak a další srdeční potíže nebo velmi dobře známé žaludeční vředy.

Tělo se dlouhodobému stresu snaží nějak bránit a jedním z možných úniků je pro něj únik do spánku.

Nadměrná únava může vzniknout také z dlouhodobého přepínání sil, kdy jsme v neustálém kolotoči povinností, a na odpočinek nám nezbývá čas. Nadměrná únava dříve či později dostihne také všechny workoholiky, tedy lidi, kteří sice dokáží tvrdě pracovat, nedokáží však odpočívat.

Dostatek spánku a odpočinku považují totiž za lenost. Nedostatkem spánku trpí nejen workoholici. Nadměrnou únavou bývají postiženi také lidé s poruchami spánku. Dostatek kvalitního spánku je totiž absolutně nezbytný pro regeneraci celého těla, zejména mozku.

Jedním z viníků nekvalitního spánku může být i obezita.

Nezřídka stojí za nadměrnou únavou nezdravá strava, bohatá na kalorie ale chudá na vitamíny, minerály, vlákninu a další důležité látky pro naše tělo. Nedostatek některých vitamínů (například vitamínu B12)  či minerálů (například železa) se mimo jiné projevuje neustálou únavou.

Nezdravá strava plná různých chemických aditiv klade na naše tělo zvýšené energetické nároky. Kromě toho vzniká při zpracování takové stravy spousta toxických odpadních látek, které se usazují v našem těle.


Tyto odpadní látky nám způsobují různé problémy, včetně nadměrné únavy.

Někdy se může stát, že se sice snažíme jíst zdravě, avšak častou součástí našeho jídelníčku jsou potraviny, na které máme intoleranci. Intolerance se nemusí projevit pouze průjmem či jinými střevními potížemi. Může se projevit také nadměrnou únavou.

Některá jídla totiž nedělají našemu tělu dobře. Jedná se zejména o mastná a těžká jídla, nadbytek uzenin nebo sladkostí.

Někteří lidé, zejména starší lidé, mají snížený pocit žízně. Pijí teprve při pocitu žízně, což je pozdě. Žízeň je totiž prvním stupněm dehydratace. Jedním z typických projevů dehydratace je únava a nižší výkonnost.

Nemálo lidí si způsobuje dehydrataci nadměrným pitím slazených a kofeinových nápojů, piva či jiného alkoholu. Tyto nápoje nás sice pocitově osvěží, váží však na sebe v těle vodu a odvádějí ji z našeho těla. Kromě toho nadbytek kofeinu způsobuje únavu.

Nadměrná únava může vzniknout také z nedostatku pohybu. Nedostatek pohybu nedostatečně okysličuje tělo. Výsledkem je utahaný člověk, kterému se nechce vůbec nic.

Častými příčinami nadměrné únavy jsou různá onemocnění, jako jsou nemoci srdce, snížená činnost štítné žlázy, anémie, deprese i chronická zánětlivá onemocnění. Nadměrná únava je také charakteristickým příznakem nemoci nazývané chronický únavový syndrom.

Jedná se o chronickou, neměnnou únavu, spojenou s hlubokým vyčerpáním, prudkým poklesem výkonnosti a naprostou ztrátou výdrže. Nemocným nepřináší úlevu ani nadbytek spánku a odpočinku. Kromě zničující únavy je mohou rovněž sužovat také bolesti v krku, bolesti hlavy, bolesti kloubů a podrážděnost.

Jak se zbavit nadměrné únavy?

S nadměrnou únavou se vypořádáváme podle její příčiny. V každém případě pomáhá pravidelná, pestrá, vyvážená strava s dostatkem všech potřebných látek. Trpíme-li nadměrnou únavou, nedílnou součástí našeho jídelníčku by mělo být hojné množství zeleniny.

Zelenina obsahuje vitamín C a další látky, které nám pomohou zbavit se nadměrné únavy. Ovesné vločky, banány, jablka, čočka, skořice – to vše jsou top potraviny, které nám pomohou.

Naším pomocníkem mohou být také bylinky - kotvičník a třezalka. Kotvičník nám dodá energii, třezalka zlepší naši náladu.

Naopak by v našem jídelníčku neměl mít místo nadbytek alkoholu, kávy a dalších kofeinových nápojů ani nadbytek cukru. Nadbytku cukru docílíme nejen hojnou konzumací sladkostí, ale také pitím slazených nápojů a nadbytečnou konzumací výrobků z pšeničné bílé mouky, která obsahuje pouze polysacharidy a lepek.

Neméně důležitý je dostatek vhodných tekutin i dostatek pravidelného kvalitního spánku. V boji proti únavě nám pomohou také krátké přestávky během práci či jakékoliv jiné vysilující činnosti.


Jak předejít nadměrné únavě?

Nejlepší prevencí proti nadměrné únavě je zdravý životní styl, který kromě zdravé stravy, dostatku pohybu, spánku i odpočinku zahrnuje také správné zvládání stresu. Nezbytné je naučit se znát vlastní limity a respektovat je. Pokud to neuděláme, dříve či později nás nadměrná únava postihne a překazí nám všechny plány.

Nezřídka nás může zasáhnout chronický únavový syndrom, který nám nejen ztrpčí život, ale dokáže nás také na dlouhou dobu vyřadit ze způsobu života, na který jsme zvyklí.

Pokud jsme dostali do vínku méně výdrže, není třeba naříkat a smířit se s tím. Není také třeba se nesmyslně přepínat. Pouze je třeba ovládat umění nazvané time management (dokázat efektivně využívat čas) a naučit se pravidelně meditovat či jinak relaxovat, abychom tělu dali prostor na kvalitní regeneraci.


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek