KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

​Víte, že arašídy nejsou ořechy, nýbrž luštěnina?

Ořechy si získaly naší oblibu pro svoji chuť i pro své blahodárné účinky na naše zdraví. Mezi ořechy zpravidla všichni počítáme i arašídy, jsou jim totiž vzhledově či použitím podobné a i v obchodě hledáme arašídy vždy v oddělení, kde jsou k prodeji vlašáky, pistácie či kešu ořechy. Arašídy však ve skutečnosti nejsou ořechy, nýbrž luštěnina.

...

Proč nepatří arašídy mezi ořechy?

Arašídy, nazývané buráky, najdeme prodávané mezi ořechy, přestože ve skutečnosti mezi ořechy vůbec nepatří. Ořechy jsou skořápkové plody, které patří mezi zvláštní skupinu ovoce.

Zatímco u ovoce konzumujeme jeho dužinu, u ořechů konzumujeme semena. Arašídy se vzhledem i způsobem použití podobají ořechům, dokonce se jim vyrovnají i z nutričního hlediska – to je důvod, proč je automaticky řadíme mezi ořechy.

Ve skutečnosti arašídy nejsou ořechy, nýbrž luštěninou. Víte, že mají arašídy botanicky blíže k fazolím či k sójovým bobům než k vlašským nebo lískovým ořechům?

Arašídy jsou plody podzemnice olejné, která patří mezi luštěniny z čeledi vikvovitých.

Podzemnice olejná je 30 až 50 cm vysoké jednoletá rostlinka kvetoucí žlutými květy připomínajícími tvarem květy hrachu.

Po odkvětu dochází k prodlužování stopek, které postupně zavrtávají oplozen semeník několik centimetrů hluboko do půdy. Pod zemí se vyvine tvrdý lusk obsahující jedno až čtyři semena.

Syrový burák chutná naprosto jinak než oblíbené pražené arašídy. Svojí chutí velmi připomíná lahodnou chuť mladého hrášku.

Domovem podzemnice olejné je Jižní Amerika, odkud se později rozšířila do oblastí celého světa - všude tam, kde má příznivé teplotní i srážkové podmínky. Podzemnice olejná totiž potřebuje minimálně 5 měsíců teplého počasí a dostatek srážek nebo zavlažování.

Co najdeme v arašídech?

Arašídy jsou především bohatým zdrojem kvalitních tuků rostlinného původu. Najdeme v nich rovněž bílkoviny rostlinného původu, vitamíny E, B1, B2, B3 B5, B6, B9, hořčík, mangan, zinek, fosfor a dokonce i sacharidy.

Nechybí ani resveratrol a další látky s antioxidačními a antibakteriálními účinky. Resveratrol najdeme rovněž v hroznovém víně, zejména v červeném.  

Účinky arašídů na naše zdraví

Arašídy se mohou pochlubit nejen schopností zpomalit stárnutí buněk, kterou jim propůjčuje vysoký obsah antioxidantů. Jejich konzumace nás může ochránit před nemocemi srdce i před diabetem mellitem 2. typu. Pomáhají totiž stabilizovat hladinu glukózy v krvi.

Tím výčet blahodárných účinků této luštěniny na naše zdraví nekončí. Arašídy disponují schopností posilovat paměť a zpomalovat proces degenerace mozku při některých chorobách, jako je například Alzheimerova choroba.

Jejich nevýhodou je skutečnost, že nám v některých případech mohou škodit. Buráky totiž patří mezi časté a velice nebezpečné alergeny, schopné vyvolat u některých lidí život ohrožující anafylaktický šok.


Rovněž u nich může snadno dojít ke kontaminaci aflatoxiny (toxické látky produkované plísněmi, známé svými rakovinotvornými účinky).

Arašídy v kuchyni

Arašídy nejsou pouze pochoutkou k vínu či k jinému druhu alkoholu. Jsou častou ingrediencí asijské kuchyně. Setkáváme se s nimi zejména v čínské a indické kuchyni. Můžeme je přidávat do zeleninových salátů nebo je chroupat samotné.

V některých zemích, například v USA, je velmi populární arašídové máslo. S arašídovým máslem se můžete setkat i na našem trhu. Dokonce si ho můžete vyrobit sami podle některého z receptů na internetu. Avšak ne všechny recepty jsou stejně chutné.

Oblíbený je i arašídový olej, který se používá v teplé či studené kuchyni.

Arašídy a hubnutí

Někteří odborníci na výživu varují před arašídy kvůli jejich vysokému obsahu tuků a tím i kalorií (ve 100 g pražených arašídů najdeme 2385 kJ). Větší množství buráků opravdu není vhodné pro hubnutí.

V malém množství nám ale naopak mohou pomoci zhubnout. Pomohou nám zahnat chuť na sladké, podpoří trávení i vyprazdňování a navíc nám zrychlí metabolismus.

Další jejich velkou výhodou je nízký glykemický index a schopnost na delší dobu zasytit.

Chcete-li zhubnout, dopřejte si menší množství nesolených arašídů, nejlépe takových, které musíte loupat. Po arašídech v cukru či dokonce v polevě rozhodně nezhubnete. Jsou totiž doslova kalorickou bombou, po které naopak přiberete.


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek