KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Vysoký cholesterol: Strašák, nebo reálná hrozba?

O cholesterolu a nebezpečí, které je s jeho vysokou hladinou spojené, se mluví čím dál víc. Máme se ale opravdu čeho bát? Jak můžeme riziku předcházet? A jak často bychom si měli hladinu cholesterolu kontrolovat?

...

Co je to cholesterol?

Cholesterol je látka strukturou podobná tuku. Je zásadní pro normální funkci těla. Nachází se na povrchu všech tělesných buněk, je nezbytný k výrobě vitaminu D a některých hormonů.


Takže cholesterol je vlastně užitečný?

Tam, kde je „dobrý cholesterol“, tam je i cholesterol špatný. Ten první je nezbytný pro naše tělo. Čím víc ho máme, tím lépe. Přebytek druhého ale zvyšuje rizik aterosklerózy, mrtvice, koronární srdeční choroby a dalších onemocnění kardiovaskulárního systému. Celková hladina cholesterolu je součtem „špatného“ a „dobrého“.

Tolik nemocí! Jak se to stane, že hladina cholesterolu v těle nebezpečně vzroste?

Existují tři příčiny:

1.       Za zvýšenou hladinu cholesterolu může onemocnění ledvin a jater, poruchy štítné žlázy, diabetes nebo vysoký krevní tlak.

2.       Druhou možnou příčinou jsou faktory, které nemůžeme nijak ovlivnit. Dědičnost (pokud máte v rodině někoho, kdo prodělal infarkt v nízkém věku, dávejte si pozor) nebo vysoký věk.

3.       Za třetí, za zvýšenou hladinu cholesterolu může i špatný životní styl. Kouření, obezita, nedostatek tělesné aktivity a strava plná nasycených mastných kyselin.


Co můžu udělat, abych snížil riziko?

Hlídejte si své zdraví, choďte na preventivní prohlídky, zkontrolujte stav svých jater a ledvin, štítné žlázy, nechte si pravidelně měřit krevní tlak.

Udržujte svou váhu v normě, pravidelně se hýbejte a cvičte. Přestaňte kouřit, jezte zdravěji – upřednostňujte ovoce, zeleninu, celozrnné pečivo, lehké pokrmy.

Výsledky neuvidíte okamžitě. Změny se začnou projevovat obyčejně 6-12 měsíců po změně životního stylu. Právě proto lékaři někdy předepisují léky, které snižují hladinu cholesterolu. Ty totiž působí ihned. Změnit životní styl je ale rozhodně zdravější způsob, jak se s vysokým cholesterolem vypořádat.

Říká se, že vajíčka obsahují mnoho cholesterolu. Měli bychom je přestat jíst?

Není to tak docela pravda. Mnoho cholesterolu obsahuje pouze žloutek, bílek ne. Studie navíc naznačují, že ke zvýšené hladině cholesterolu v krvi mnohem více přispívá konzumace trans mastných kyselin a nasycených mastných kyselin, než potravin obsahujících cholesterol (třeba vajec).


Pocítím, pokud se mi hladina cholesterolu prudce zvýší?

Ne, není tomu tak. Vysoký cholesterol nemá obvykle žádné vnější příznaky, které by nás včas varovaly. Právě proto je tak důležitá pravidelná návštěva lékaře.

V jakém věku bych si měl začít pravidelně kontrolovat hladinu cholesterolu?

Je to obtížné říct přesně, protože doporučení jednotlivých lékařských organizací jsou odlišná. Například podle American Heart Association bychom měli kontrolovat hladinu cholesterolu v těle od 20 let každé čtyři roky.

Odborníci z UpToDate se zase domnívají, že muži by měli zajít na kontrolu poprvé ve svých 35 letech a ženy ve 45. Poté by měly kontroly opakovat po každých 5 letech. Pokud máte ale v rodině běžný vysoký cholesterol, měli byste zajít na kontrolu dříve. Muži už ve 20 letech a ženy v 25-30.

Evropská kardiologická společnost doporučuje poprvé navštívit lékaře ve 40 (pokud jste muž) anebo v 50 (pokud jste žena).

A jaká je vlastně normální hladina cholesterolu?

Předpokládá se, že normální hladina cholesterolu u zdravých lidí by měla být 4mml/l. Pokud ale patříte do rizikové skupiny, měli byste se pokoušet držet hladinu níž.

V každém případě byste měli kontaktovat svého lékaře a domluvit se s ním na individuálním plánu. Cholesterol si ale můžete měřit i sami doma – existují přístroje určené k domácímu použití.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek