KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Vyzkoušeli jsme 14 druhů diet: Která fungovala nejlépe?

Na internetu kolují stovky „zaručených“ návodů na zhubnutí. Všechny slibují rychlé výsledky bez zbytečně velké námahy. Jak si zvolit ten nejlepší a nejzdravější? Rozhodli jsme se otestovat 14 nejčastějších diet a nyní se s vámi chceme podělit o vlastní dojmy a výsledky. Pamatujte si ale, že organismus každého z nás je značně individuální, tělo každého z nás může reagovat různě. Přesto vám snad naše zkušenost pomůže!

...

1.       Pití sklenice studené vody před každým jídlem

Metoda: 15-20 minut před jídlem musíte vypít sklenici studené vody. Voda by měla naplnit žaludek, a vy si tak budete připadat rychleji sytí. Sníte jídla méně, zhubnete více.

Výsledek: Nefunguje to. Sice jsme toho v danou chvíli snědli více, ale hlad se rychleji vrátil. Ve výsledku jsme za den snědli stejné množství jídla jako obvykle.

2.       Aromaterapie

Metoda: Právě vůně vysílá do našeho mozku signály o přijímané potravě. Během vaření se však vůně z jídla ztrácí. Když jíme, náš mozek se to tak dozví až se zpožděním. Při aromaterapii musíte během jídla vdechovat silné vůně jablek, máty nebo vanilky. Váš mozek si bude myslet, že konzumujete velké množství potravy a vydá povel „mám dost“ dříve.

Výsledek: Překvapilo nás, že pokud jsme během jídla vdechovali vůně, opravdu jsme měli pocit sytosti dříve, než bylo obvyklé. Pocit hladu se ale zhruba po půlhodině od jídla objevil znovu. Nezhubli jsme nic.


3.       Místo dezertu si vyčistěte zuby!

Metoda: Jakmile si začneme čistit zuby, dostane náš mozek signál, že jídlo skončilo. Čištěním zubů tak pomáháte regulovat svůj pocit hladu.

Výsledek: Tohle vážně fungovalo! Když nás večer přepadli chutě, šli jsme si místo toho vyčistit zuby mentolovou pastou. Tahle metoda spolehlivě zabrání večernímu přejídání.

4.       Jezte vestoje

Metoda: Když stojíme, spotřebovává naše tělo více kalorií, než pokud jen sedíme. Nasytíte se rychleji a sníte méně.

Výsledek: Ano, metoda opravdu funguje. Není to ale tak, že by vás hlad přešel rychleji, spíše nám přišlo otravné stát s talířem v ruce, a tak jsme se jídlu občas raději vyhnuli. Dlouhodobě bychom se takhle stravovat vážně nechtěli!


5.       Držte příbor obráceně

Metoda: Používáme-li příbor obráceně, hůř se nám s ním manipuluje. To znamená, že jíme pomaleji. Náš mozek má tak dostatek času vyslat signál „mám dost“ a nehrozí přejídání se.

Výsledek: Po pár dnech jsme se naučili používat příbor docela dobře i obráceně. Tenhle způsob hubnutí se nám neosvědčil!


6.       Vybavte kuchyni studenými barvami

Metoda: Tmavomodré, světlomodré a zelené barvy potlačují chuť k jídlu a zklidňují naši mysl. Naše podvědomí si tyto barvy nespojuje s žádným jídlem (většina takto barevných věcí nebyla pro naše předky jedlá). Naopak červená a vůbec všechny teplé barvy chuť k jídlu zvyšují (všimli jste si někdy restaurace vymalované studenými barvami?).

Výsledek: Pokud nebylo jídlo skutečně velice chutné a lákavé, ani jsme ho nedojedli. Tahle metoda opravdu funguje, musíte se chladnými barvami ale doslova obklopit!


7.       Večeři podávejte za soumraku

Metoda: Tento způsob hubnutí je čím dál oblíbenější. V temné místnosti nevidíme dobře na svůj talíř, nevidíme, kolik jídla jsme už snědli a kolik ho ještě zbývá, a proto přestáváme jíst přesně ve chvíli, dy máme dost.

Výsledek: Metoda částečně funguje, v potemnělé atmosféře jsme jedli pomaleji a rychleji si připadali sytí. Jídlo se pro nás stalo rituálem: jíst v šeru bylo romantické a vyvolávalo vzpomínky na dovolenou.


8.       Snídejte těžko stravitelné potraviny

Metoda: Snídaně je prý nejdůležitějším jídlem dne. Neměli bychom ji vynechávat, a to zvlášť tehdy ne, pokud se pokoušíme zhubnout. Pokud navíc jíme potraviny, které naše tělo tráví dlouho, nasytí nás na dlouhou dobu a my vydržíme delší čas bez další svačiny.

Výsledek: Tahle metoda se skutečně osvědčila. Po vydatné snídani jsme vydrželi bez dalšího jídla až do oběda.


9.       Choďte ke stolu jako do restaurace

Metoda: Půjdete-li ke stolu vždy upravení a ve svých společenských šatech, budete mít nutkání chovat se formálně. Budete více dbát na to, jak jíte, jak přitom vypadáte. Budete jíst pomaleji a důkladněji žvýkat. Nebudete se chtít umazat, budete sedět rovně, nebudete jídlo hltat. Ve výsledku sníte méně.

Výsledek: Funguje skvěle. Doporučujeme!


10.   Máte hlad? Dejte si 2-3 plátky hořké čokolády

Metoda: Tmavá čokoláda v malém množství dodá energii, ukojí vaši touhu po sladkém a přitom neuškodí vaši váze.

Výsledek: Několik kousků kvalitní tmavé čokolády (s obsahem kakaa alespoň 70%) skutečně úspěšně zahání jak hlad, tak chuť na sladké. Sytí se pak cítíte nejméně hodinu. Funguje.


11. Akupresura

Metoda: Podle akupresury je jedním z hlavních bodů sloužících k potlačení chuti k jídlu mezi horním rtem a nosem. Přiložte ukazováček na toto místo, přitlačte a masírujte.

Výsledek: Ani během ani po masáži jsme nic necítili. Nám to nefungovalo.


12. Jíst více a po menších dávkách

Metoda: Místo jednoho velkého oběda dva menší. Každý chod si rozdělte na několik talířů a dělejte mezi nimi přestávky. Jeden talíř si vezměte hned, další za pár minut. Ráno jezte tučnější jídla, energie se během dne stihne spálit, a večer už jen jídla lehká, která nezatíží váš metabolismus během spánku.

Výsledek:  Ze všech metod fungovala tahle nejlépe. Cítili jsme se dobře, žaludek nebyl nikdy prázdný, nikdy přecpaný. Pocit sytosti přetrvával celý den.

13. Přežvykujte každé sousto 40x

Metoda: Čím déle žvýkáme jídlo, tím více času má náš mozek na vyslání signálu „mám dost“. Odborníci na výživu považují za ideální přežvykovat každé sousto 40x.

Výsledek: Tento způsob opravdu částečně funguje, ale přežvykovat každé sousto 40x jsme opravdu nezvládli. To bychom se brzy zbláznili a trávili nad obědem půl dne. Žvýkat dlouho je velmi nepříjemné, a tak jsme měli brzy dost a zbytečně se nepřejídali. Takže ano, metoda funguje, ale není to zrovna dlouhodobě udržitelný způsob stravování se!


14. Používejte malý talířek

Metoda: Nandejte stejné množství jídla na dva talíře: jeden velký, druhý malinky. Ačkoli dobře víme, že velikost porce je stejná, opticky nám připadá, že více jídla je na malinkém talířku. Tímhle způsobem můžeme obelstít vlastní podvědomí. Ačkoli sníme málo, budeme si myslet, že jsme snědli jídla hodně a máme už dost.

Výsledek: Ano, je pravda, že stejné množství potravin na různě velkých talířích vypadalo odlišně. Při pohledu na velký talíř jsme si říkali: „Tohle nás přece nemůže nasytit!“ Při pohledu na malinký talíř jsme ale byli s porcí spokojeni. Metoda funguje.


Závěr

Dříve jsme si mysleli, že správná dieta, to je vždy omezení stravy – jíst méně, vyhýbat se tučným jídlům, vyhýbat se sladkostem. Jíst více zeleniny, místo smažení vařit. A k tomu samozřejmě sportovat.

Jenže radikální diety jsou dlouhodobě neudržitelné. Jsou velkým tlakem na naši psychiku, navíc nás vyčerpávají, často dochází k nedostatku některé z životně důležitých látek, minerálů a vitaminů. Diety jsou proto nebezpečné i našemu zdraví.

Ukázalo se, že triky odborníků na výživu mohou být skutečně velmi účinné. Některé z nich sice nefungovaly, ale jiné nás příjemně překvapily.

Samozřejmě, co funguje u jednoho, nemusí nutně fungovat u druhého. Vyzkoušejte tyhle metody sami a uvidíte!

Víte o dalších tricích, které vám usnadňují hubnutí? Zapomněli jsme na něco? Napište nám o nich! 

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek