KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Zimní strava z pohledu tradiční čínské medicíny

Tradiční čínská medicína je založená na rovnováze protikladných energií jin a jang a na teorii pěti elementů. Mezi ně patří dřevo, oheň, země, kov a voda. Každému elementu je přiřazeno jedno roční období. Zvláštnostmi jednotlivých elementů se řídí také strava. Zimnímu období je přiřazen element voda

...

Charakteristika elementu voda

Element voda je spojen s vlhkostí, černou barvou i s přemírou energie jin (energie ženského principu). Toto spojení není náhodné. Vlhko, chlad, krátké dny, dlouhé noci a málo světla připomíná vodu.

Vlastností vody je vlhkost, chlad a prosakování směrem dolů. Voda symbolizuje uschování, konzervování. Element voda je spojen také s rozjímáním, meditací, tajemstvím, smutkem i strachem.

Podle tradiční čínské medicíny bychom měli v tomto období věnovat více času spánku, relaxaci i setkávání s přáteli. Rovněž bychom měli více pečovat o ledviny a močový měchýř, orgány, které jsou přiřazeny k elementu voda.

Tradiční čínská medicína nepovažuje ledviny pouze za vylučovací orgán. V ledvinách sídlí vnitřní energie a emoce strachu. Podle terapeutů, zabývajících se tradiční čínskou medicínou není třeba řešit strach a obavy psychofarmaky.

Tyto zmíněné potíže lze odstranit úpravou jídelníčku a dalšími prostředky posilujícími ledviny, které má tato alternativní medicína k dispozici.

Chuť elementu vody je slaná

Jednotlivé elementy jsou spojeny se základními chutěmi. Přiřazení slané chuti k elementu voda není náhodné.

Sůl má podobně jako voda vlastnost konzervovat, uchovat.

Navíc slaná chuť působí změkčování a uvolňování blokád životní energie, kterou tradiční čínská medicína nazývá energií čchi. Tyto blahodárné účinky má pouze mírné solení.


Nadměrné používání soli naopak poškozuje ledviny. Kromě toho způsobuje nadměrné vysušování a tuhnutí těla a s tím spojené zdravotní potíže.

Potraviny pro zimní období

Na jídelníčku v zimním období se mají objevovat zejména slané a hořké potraviny, které mají na naše tělo zahřívací účinek. Základem jídelníčku je maso a obilí. Mezi koření typické pro toto období patří skořice, anýz, fenykl, hřebíček, bobkový list, tymián.

Na našem talíři by se měly objevit ryby a plody moře, maso, česnek, cibule, vlašské ořechy, luštěniny, zejména fazole, jáhly, oves, pohanka a další obiloviny, vejce, slunečnicová, sezamová a dýňová semínka.

Čerstvá zelenina a ovoce nejsou doporučovány, výjimkou je občasná konzumace čerstvých jablek (ideálně zimních odrůd) a hlávkového (či kysaného) zelí. Vhodné ovoce je sušené, například rozinky, sušená jablka, zelenina má být nakládaná, ideálně kvašená a tepelně upravená.

Mezi zeleninu doporučovanou pro zimní období patří kořenová zelenina, pórek, česnek, cibule, hlávkové zelí, lilek a dýně.

Jako dochucovadlo kromě koření se zahřívacím účinkem poslouží mořská sůl, kvalitní sójová omáčka a mořské řasy wakame a nori. Tyto řasy si výborně rozumí s obilovinami a luštěninami.

Nejvhodnější nápoj pro zimní období je teplý čaj. Energii lze rozproudit také menším množstvím červeného vína, zejména svařeného, a medoviny. Povoleno je také občasné pití minerálních vod. Minerály se totiž v zimním období lépe vstřebají do organismu.

Vhodná jídla pro zimní období

V zimním období by měla výrazně převažovat teplá strava, zejména jídla, která jsou připravována pečením nebo dlouhým vařením.


Ke slovu přicházejí husté polévky či krémy, vývary z masa a kořenové zeleniny, obilninové kaše, pečená masa, ryby upravené na různé způsoby,  luštěninová jídla, veškeré druhy nákypů, těstoviny z tvrdé pšenice (semoliny).

Ke slaným jídlům by měla být servírována dušená nebo nakládaná, ideálně kvašená, zelenina. Kompoty a sušené ovoce jsou vhodné ke sladkým jídlům.

Příklad zimního jídelníčku

Ráno nás výborně zahřeje polévka, například hovězí vývar se zeleninou, luštěninová polévka nebo zeleninový vývar s krupkami. Pokud máte rádi sladké, můžete posnídat například ovesnou kaši s jablky, rozinkami a skořicí.

Příkladem dopolední svačiny je hrst směsi semínek a teplý čaj.

K obědu si můžeme dopřát zeleninový vývar, fazole adzuki s dušenou mrkví a dýní, ochucenou řasou nori a dušenou rýži s pohankou.

Odpolední svačina může být tvořená dušeným červeným zelí na oleji s kmínem, bobkovým listem a mořskou solí nebo kysaným zelím či jinou kvašenou zeleninou.

Povečeřet můžeme pečenou rybu s rýží. Zeleninová příloha může být tvořená dušenou mrkví s červenou řepou ochucenou mořskou solí.

Co nejíst v zimě?

V zimě bychom se měli vyhnout potravinám, které mají na naše tělo ochlazující účinek. Příkladem jsou potraviny a nápoje z ledničky, tropické ovoce, včetně oblíbených citrusů, hlávkové saláty, rajčata, různé lehké letní saláty a strava s velkým množstvím rafinovaného cukru.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek