KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zivotni-styl

11 mýtů, které nám zbytečně komplikují život

Žvýkačka ničí plomby, cukr je nezdravý, migrace probíhá kvůli chudobě, Unie zakázala křivé banány... Dezinformace a mýty mezi lidmi stále kolují. I když některé z nich jsou naprosto nepochopitelné a už na první pohled nepravděpodobné, stále jim často uvěří velký počet lidi jen proto, že jsou na internetu dostatečně vidět.

...

Eurodeník pro vás tedy zjišťoval, co je pravdy na některých nejčastějších mýtech. Tady jsou odpovědi:

Mýty o jídle:

1. Smažené jídlo je nezdravé

Když u jídla používáme správný proces smažení, je naopak velmi zdravé a našemu tělu prospěšné. Největší chybou při smažení je, že lidé nehlídají teplotu a nepostupují přesně podle instrukcí receptu. Pravě při nedodržení správné teploty dochází k nasátí oleje do jídla. Nízká teplota zvyšuje vstřebání tuku, proto se pro většinu jídel doporučuje optimální teplota smažení cca 190°C.

2. Vejce nikdy, zvyšuje cholesterol

Podle dietologů jsou vejce velmi dobrým zdrojem kvalitních bílkovin a ve žloutku se skrývá řada důležitých vitaminů.

Podle posledních výzkumů navíc vaječný žloutek neobsahuje tolik cholesterolu, kolik se původně uvádělo. Větší vliv na cholesterol než žloutek mají potraviny s velkým podílem nasycených mastných kyselin jako například smetana, výrobky ze smetany či sádlo.

3. Žvýkání je neslušné a žvýkačka ničí vaše zuby

Existuje mnoho mýtu a teorií o výhodách a nevýhodách žvýkaček. Mnozí se domnívají, že žvýkačky způsobují vrásky, protože podporuji nadměrnou aktivitu svalů. Díky tomu se zrychluje oslabení podpůrné tkáně pod kůží, což vede ke ztrátě elasticity pokožky a vzniku vrásek. A je to skutečně potvrzeno odborníky na kosmetiku a plastickou chirurgii. 

Na druhou stranu ovšem vědecké studie zároveň dokazují, že žvýkání žvýkaček řadě lidí pomáhá lépe se vyrovnat se stresovou zátěží. Žvýkačky zmenšují chuť na malá jídla a působí jako prevence proti vzniku zubního kazu. Zdravou plombu guma nezničí, ale dokáže rozhýbat výplň, která už má něco za sebou. Taková oběť ovšem za prevenci mnohem horších zdravotních potíží, které způsobuje nadměrný stres, rozhodně stojí.


4. Konzumace cukru je nezdravá

Cukry rozhodně nepatří mezi zdravou stravu, ale když budete jíst správné cukry a v přiměřeném množství, zvýšené hladiny cukru v krvi se rozhodně bát nemusíte. Ani absolutní vyhýbání se cukru není dvakrát rozumné, jelikož mozek ani svaly bez glukózy a svalového glykogenu nemají jak jinak získávat energii.

Mýty o hubnutí:

5. Konzumace sacharidů způsobuje tloustnutí

Naše tělo potřebuje sladké jako zdroj energie pro správnou činnost mozku, který spotřebuje až čtvrtinu energie získané z glukózy. Málokdo si uvědomuje, že škroby a vláknina jsou také sacharidy. Velké množství sacharidu obsahuje pečivo a brambory.

Sacharidy jsou nejrychlejším zdrojem energie, jsou vhodné pro ledviny, krevní oběh a svalovou hmotu, pomáhají udržet tělesnou teplotu, jsou významnou stavební složkou pro buňky. Žádný z extrémů neprospívá hubnutí, měli bychom dbát na vyvážený a pestrý jídelníček. Strava s vysokým podílem cukrů může být prospěšná za předpokladu, že jejich převážná část bude tvořena cukry komplexními, tedy škroby a vlákninou. Vysoký obsah vlákniny v těle totiž snižuje působení přebytečných cukrů.

6. Při hubnutí vypijte co nejvíc sklenic vody

Tenhle mýtus nejvíc rozšiřuje televize, časopisy a internet. Hubnout, sportovat a do těla dostávat litry vody totiž vyžaduje skutečně obří dávku vůle. Přitom voda, i když byla jednu chvíli dietology klasifikovaná téměř jako zázračný lék, vám ve snáze zhubnout nikterak nepomůže. 

Dnes přibývá lékařů a vědců, kteří vyhlašují válku pitné mánii. Zatím také neexistuje žádný vědou podložený důvod, aby se zdravý člověk v mírném klimatickém pásmu nutil vypít denně dva až tři nebo víc litrů tekutin. Pití je správná součást čistění organismu, ale pitný režim se neřídí žádnými univerzálními pravidly.

7. Tělu neprospívá čokoláda

V minulosti byla čokoládě přisuzována zázračná moc. Tvrdilo se, že kakao posiluje žaludek a činnost mozku, je afrodiziakum, zvyšuje smyslnost a tlumí bolest. Jisté výzkumy prokázaly, že mnohé z těchto mýtů mají pravdivý základ.

Kvalitní čokoláda s minimálním podílem kakaa 70 % v rozumném množství prodlužuje život a nevede k obezitě.  Naopak konzumace čokoládových pochoutek, náhražek nebo obyčejné mléčné čokolády, která obsahuje jen 25 % kakaové sušiny, je zdraví nebezpečné. Pravidelná konzumace kakaa může zamezit vzniku příčin, které vedou k srdečnímu infarktu nebo mozkové mrtvici. Naopak nedávné bostonské průzkumy prokázaly, že hořká čokoláda snižuje krevní tlak, příznivě ovlivňuje funkci cév a citlivost na glukózu.


8. Večeří můžeme klidně vynechat

Hodně lidí věří zásadě, že když nebudou jíst po 17. hodině, účinně zhubnou. Hladovění večer kvůli hubnutí ale na rozdíl od pisálků a rádoby specialistů na stravu nedoporučují lékaři. Odbornici na výživu nám radí, abychom si po setmění dopřáli k jídlu místo kalorické bomby typu vepřo knedlo zelo dietně upravený pokrm, například ryby nebo zeleninový salát. 

Přibližně tři hodiny před spaním bychom pak měli přestat konzumovat jakoukoliv stravu, aby měl organismus dostatek času vše přes usnutím strávit a zpracovat.

UVAŘTE SI NĚCO ZDRAVÉHO: Skopové s cibulí

Mýty, které jsou úplně zbytečné:

9. Většina dětských úrazů vzniká při tělocviku

Řada lidí si myslí, že jejich děti jsou nejvíce ohroženy při tělocviku. Není to pravda! Podle národních statistik z organizovaných hodin, jako například z tělesné výchovy, zde dochází k výrazně menšímu počtu úrazům než například během školních přestávek mezi hodinami či během mimoškolních aktivit.

10. Evropská unie zakázala křivé banány

"Příliš křivé okurky a banány nesmí na český trh." Žádný takový zákaz nikdy Evropská Unie nevydala. Pouze někteří zemědělci si prosadili stanovení kategorií pro ovoce a zeleninu, která se v zemích EU prodává. Jednotné parametry znamenají lepší kvalitu. Obchodník ví, co si objednává a zákazník zase, co si kupuje. Norma určovala, že kvalitní banán musí být na vnější straně trsu alespoň 14 cm dlouhý a jeho dužina na řezu musí mít minimálně 27 mm. 


11. Imigrace existuje kvůli rostoucí míře chudoby 

Je to nesmysl. Imigrace neroste kvůli rostoucí míře chudoby ve třetím světě. Je tomu přesně naopak. Míra chudoby celosvětově klesá. V některých, pro Evropu důležitých, částech světa dokonce dost rychlým tempem. Podle statistik Světové banky měl region Blízký východ a severní Afrika v roce 1981 míru extrémní chudoby - denní příjem méně než 40 Kč na osobu v paritě kupní síly - na úrovni 29,3 procenta. V roce 2011 to bylo již jen 11,6 procenta.


Autor: ALE

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek