KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zivotni-styl

12 tipů, jak správně dodržovat pravidla etikety

V dnešní době začíná být stále větší vzácností potkat někoho, kdo vám podrží dveře nebo ví, jak se správně chovat při stolování. Pravidla etikety upadají v zapomnění a tak je načase si je zopakovat. Podívejte se na 12 způsobů, jak se stát opravdovým mistrem slušného chování. 

...

1. U stolu vyčkejte na to, až budou všichni obslouženi

I když máte sebevětší hlad, slušností je počkat, až budou mít své talíře s jídlem před sebou všichni. Ať už jste u stolu tři, nebo je vás deset, vždy vyčkejte na, až budou všichni připraveni k hodování. Výjimkou je hostina u velkého stolu, kde obsluhuje najednou několik číšníků. Zde stačí vyčkat na obsloužení lidí ve vašem bezprostředním okolí.


2. Při hostině ukliďte ze stolu všechny své věci

Všechny věci, které nemají co do činění s jídlem, by měly ze stolu během jídla zmizet. Zcela běžně narazíte na situaci, že se v restauracích vedle talířů objevují mobilní telefony, klíče, kapesníky či krabičky cigaret. Tyto věci se ke správnému stolování v žádném případě nehodí, nehledě na to, že zpravidla odvádějí pozornost jak od jídla, tak od konverzace.

3. Nepoužívejte u stolu mobilní telefon

Pokud se omlouváte, jdete-li na toaletu, měli byste se omluvit i v případě použití mobilního telefonu. Nikdy nikomu nevolejte ani nepište přímo od prostřeného stolu. Pokud je to opravdu nutné, omluvte se a své hovory vyřešte někde stranou.

4. Pokud si nechcete nechat dolít další víno, poklepejte prsty na okraj sklenice

Jestliže si nepřejete, aby vám číšník u stolu dolil další víno, nemusíte skleničku pokládat na druhý konec stolu a dělat, že k vám už nepatří. Stačí, abyste pouze položili prsty na její okraj a řekli: „Ne, děkuji.“


5. Nepoužívejte hlasitý odposlech, pokud nejste v místnosti s lidmi, kterých se to týká

Nepoužívejte hlasitý odposlech tehdy, pokud jsou ve vašem okolí lidé, kteří nemají s daným hovorem nic společného. Pokud jednáte s někým na dálku, zavřete dveře kanceláře, aby hovor slyšeli jen ti, kteří jsou k tomu povolaní.


6. Kdo první přijde ke dveřím, je vždy podrží osobě, která jde za ním

V tomto případě je jedno, zda dveře drží muž či žena, slušností je to v obou případech.

7. Neohřívejte v mikrovlnce potraviny se silným zápachem, pokud nejste sami

Toto pravidlo platí hlavně ve společných ubytovacích prostorech, na kolejích či internátech. Ne každému voní všechno a to, co vám může vonět lákavě, může druhé odpuzovat. O své svačině a jejím možném aroma je dobré přemýšlet i v případě, že se chystáte jet někam s lidmi automobilem, vlakem nebo letět letadlem.


8. Na letišti nepředhánějte ostatní

Pokud čekáte na výdej svého zavazadla, udělejte krok vpřed až tehdy, jakmile jej uvidíte. Tlačit se a zaclánět ostatním ve výhledu je vysoce neslušné.

9. Pokud nastupujete do výtahu, nechte vystoupit ostatní a podržte dveře

Jakmile se před vámi otevřou dveře výtahu, nesnažte se si ihned najít skulinu, jak se dostat dovnitř, aniž by ostatní stačili vystoupit. Pokud jdete do výtahu jako první, platí zde stejné pravidlo, jako u otevírání běžných dveří.


10. Zdržte se odesílání e-mailů s jednoslovnými odpověďmi

Pokud je vše, co chcete v e-mailu sdělit, pouhé „děkuji“, takový email vůbec neodesílejte. Příjemci pouze zabírá místo ve schránce. Pokud už e-mail odesíláte, sluší se odpovídat v celých větách nebo sdělit něco, co má opravdovou informační hodnotu.

11. Při konverzaci nesledujte mobilní telefon

Opravdu neslušným chováním je to, pokud s někým hovoříte a při tom zároveň sledujete svůj mobilní telefon. Ať u ji vnímáte, či nikoliv, dáváte tím jednoznačně najevo, že druhé osobě nevěnujete plnou pozornost, nebo že vás nezajímá, co říká.


12. V e-mailech buďte vždy zdvořilí

Při psaní e-mailů se vyvarujte expresivních výrazů, zdůrazňování velkými písmeny nebo velkým počtem emotikon. Není vhodné připojovat velké soubory a vždy je třeba příjemce slušně oslovit a na závěr e-mailu připojit pozdrav. Elektronická pošta už je dnes brána jako ekvivalent pošty tradiční, a tak by každý e-mail měl mít stejné náležitosti, jako plnohodnotný dopis (zvlášť, pokud má pracovní povahu).


Autor: ElS

Zdroj: RD

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek