KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zivotni-styl

Jak poznat syndrom vyhoření a předejít mu?

Atmosféra na pracovištích se během posledních let výrazně změnila. Vykořisťovatelské praktiky průmyslové revoluce byly odstraněny právními předpisy a práce byla definována jako místo, kde člověk může najít své naplnění a získat spravedlivou odměnu za odvedenou práci. Ale i tato definice se časem změnila a potřeby zaměstnanců se staly znovu těmi méně důležitějšími.

...

Nalezení osobního naplnění skrze práci se stalo náročnějším a progresivní pracovní stres vedoucí k syndromu vyhoření se stává bolestivou realitou pro čím dál tím víc lidí. S těmito změnami se situace na pracovištích jeví stále více zaměstnancům jako silně stresová. Pracovní stres je důsledkem přetížení našich smyslů a neschopnost dokončit úkoly. Konečným důsledkem dlouhodobého stresu je syndrom vyhoření.

Syndrom pracovního vyhoření se rozšiřuje tím, jak:

  • se slučují korporace a zájmy akcionářů se stávají prioritou
  • pracovní místa jsou eliminována nebo snižován jejich počet z důvodu technických inovací
  • více produkce se přesouvá do zámoří, kde jsou levnější náklady na pracovní sílu
  • propouští se častěji, protože se očekává, že pracovník udělá více práce za méně peněz

Syndromem vyhoření častěji trpí ti, kteří si nedokážou stanovit priority a uvést svůj život do rovnováhy. „Začíná to tak, že máte pocit, že nejste schopni držet krok s ostatními. Nestíháte v práci ani v rodině. Cítíte sníženou schopnost nastavit si limity. Pak po nějaké době začnete mít neurčitý pocit a přestanete se tolik zajímat o práci i další věci, které vás kdysi naplňovaly,“ říká psycholožka Jarmila Pavlíková. Syndrom vyhoření začíná jako pocit fyzické, mentální nebo emocionální únavy, která trvá stále déle. Víkendy, svátky ani dovolené už jednoduše nepomáhají.

„Může se stát, že začnete inklinovat k návykovým látkám, změní se vaše chutě k jídlu, špatně spíte nebo začnete mít fyzické nebo psychické problémy. Cítíte se rozzlobeně, jste nepřátelští nebo depresivní,“ dodává Pavlíková.

„Zajímavé je, že většina těch, kteří jsou v nějaké fázi syndromu vyhoření, má tendenci ignorovat příznaky a vytrvat v režimu přetížení, dokud se úplně nezhroutí. Často se stává, že si vyhoření u vás všimnout dřív kolegové a nadřízení, než vy sami,“ varuje Pavlíková. Nejvíce pak syndromu vyhoření podléhají workoholici, idealisté a perfekcionisti.


Příčiny syndromu vyhoření v práci:

  • Pracovní přetížení
  • Pracovní konflikty
  • Nedostatečná podpora
  • Nadměrná byrokracie
  • Žádný jasný cíl
  • Střety mezi jednotlivci a organizací

Prevence syndromu vyhoření

Dávejte si pozor na své odmítání

Když jsme vystavení stresu po dlouhou dobu, máme tendenci popírat, že máme problém. Prvním krokem při vyrovnávání se s pracovním stresem, je naslouchání svému tělu. Pokud ucítíte první příznaky, přiznejte si to a naučte se na stres vhodně reagovat.

Vyvarujte se izolaci

Když nás zatěžuje pracovní stres, je společenský život to poslední, na co máme náladu. Je to však podle odborníků jeden z nejúčinnějších způsobů, jak se odreagovat. Blízkost jiných lidí přináší nové poznatky a snižuje negativní účinky rozrušení a deprese.

Snižte své nasazení

Projděte si hlavní oblasti vašeho života a uberte v těch, ve kterých projevujete největší nasazení. Například, pokud se vaše úzkost zvyšuje s určitými činnostmi (schůzky, přesčasy), změňte k nim svůj přístup, omezte je nebo úplně eliminujte.


Naučte se přemáhat sám sebe

Stejně jako všechno ostatní v přírodě, tak i naše těla mají nějaký rytmus a potřebují jak čas na práci , tak i čas na odpočinek. Přimějte se k odpočinku, i když se vám to nebude vůbec hodit nebo se vám nebude chtít. Vytvořte si relaxační rituály, na které se budete těšit.

Minimalizujte své starosti

Starosti obvykle vyřeší jen málo problémů, ale naši obecnou úzkost dokáží vyburcovat na maximum. Pokud si všimnete, že jste posedlí svými obavami, promluvte si s přáteli, pokuste se najít řešení problému, a pak to nechte jít.

Pečujte o své tělesné potřeby

Když nenaplníme některou z našich základních fyzických potřeb, máme tendenci syndromu vyhoření podléhat častěji a jednodušeji. Zajistěte si proto kvalitní spánek, výživnou a pravidelnou stravu, dostatek pohybu a vyhněte se návykovým látkám.

Pečujte o sebe více než o ostatní

Pravděpodobnějšími kandidáty na syndrom vyhoření jsou ti, kteří se více zajímají o potřeby druhých než o ty vlastní. To je taky důvod, proč jsou k vyhoření náchylné zdravotní sestřičky, doktoři, učitelé a lidé v profesích, které se zabývají pomáháním druhým. Naučte se říkat „ne“. Zkuste delegování zodpovědnosti na druhé.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek