KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zivotni-styl

Jak vyhrát sám nad sebou. Zbavte se pokušení a lenosti

Někdy se zdá, že celý náš život je jeden velký boj. Boj s emocemi, s leností, s pokušením a tak dále. Ne vždy tenhle boj vyhráváme. S pomocí několika psychologických triků můžete ale pokušení odolat a zbavit se lenosti. Shromáždili jsme pro vás 10 triků, které vám pomohou lépe pochopit sebe sama a dostat svůj život pod kontrolu.

...

1.       Přistupujte sami k sobě pozitivně

Nebuďte na sebe příliš přísní. Mějte se rádi. Odpouštějte si slabosti, oslavujte své úspěchy. Netrestejte se za chyby, neustálým připomínáním si viny ničeho nedosáhnete, pouze propadnete smutku.

Vtip je v tom, že váš mozek se vás snaží vždy a za všech okolností udržet zdravé. A to i po psychické stránce. Pokud tedy zaznamená špatnou náladu, snaží se najít způsob, jak se jí zbavit. A nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je začít ignorovat problém.

Příklad: Snažíte se držet dietu, ale neodoláte a sníte kousek dortíku. Přichází sebeobviňování a špatná nálada. Co mozek udělá? To, čemu jste se snažili vyhnout. No co, dieta už je porušená, tak si dám ještě! Sladké mi aspoň zlepší náladu.

Co dělat místo toho? Ano, neodolali jste a dali jste si kousek koláče. Svět se nezboří. Další si už ale nedám!



2.       Nenechte se vlákat do pasti

Slevové kupony, akce zdarma, ochutnávky. Nic není doopravdy zadarmo. Mozek většiny lidí cítí povinnost dárek nějak splatit, vynahradit. Cítí se zavázáni. Proto obvykle nikdy nezůstaneme jen u produktu, který je nám nabízen zdarma, ale něco přikoupíme, i když to nepotřebujeme.

Vyhýbejte se spontánním nákupům nebo návštěvám restaurací. Později můžete litovat. Vždy můžete slušně odmítnout slovy: Potřebuji si to promyslet.



3.       Čtěte knihy pravidelně ale ne příliš

Rádi čtete, ale nemáte čas? Určete si počet stran denně. Nebude tak hrozit, že kvůli knize zanedbáte jiné povinnosti, a zároveň si tak udržíte pravidelný režim. Ideálních je přibližně 12 stran denně. Váš mozek se nestačí unavit.



4.       Trénujte i svou mysl, nejen tělo

Vizualizujte svá přání. Myslete na objekty, dovednosti, činnosti a situace. A najděte si během dne čas je i praktikovat.

Příklad: Když si představíte činku, vaše svaly se skutečně začnou prokrvovat. Váš mozek se totiž chystá na zatížení. Samotné představy vám samozřejmě nezajistí sportovní postavu, ale motivují vás a připraví vaše tělo na aktivitu. Vaše cesta k vytouženému cíli se tak zkrátí.



5.       Nekláboste během návštěvy posilovny

Po jakékoli fyzické námaze nebo extrémní situaci se člověk stává upovídanějším než v běžném životě. Jste pak mnohem náchylnější k tomu říct něco, čeho byste později mohli litovat. Například vyzradit tajemství nebo nějakou osobní záležitost, zvláště pokud se nacházíte ve společnosti svých přátel.

Během cvičení se totiž zrychlí puls, zrychlí se dech, mozek reaguje stejně, jako kdyby čelil nějakému nebezpečí. Zmobilizuje všechny své síly, aby se mohl hrozně postavit. Je připraven bojovat anebo se dát na útěk. Není čas myslet na takové věci, jako co by se říct hodilo a co ne. Tady jde přece o život. Mějte to na paměti a klábosení si nechte na později.


6.       Odinstalujte si mobilní hry

Anebo na ně alespoň na chvíli zapomeňte. Mobilní hry většinou hrajeme ve chvíli, kdy nějak potřebujeme zabavit mozek. Ale taková činnosti nijak nepřispívá jeho vývoji. Raději svůj mozek procvičujte.

A cvičit můžete doslova. Konec konců, při cvičení se mozek prokrví a to mu udělá víc dobře než řešení hlavolamů.



7.       Řešte úkoly postupně. Velký úkol si rozložte na více dílčích

Pokud se toho na vás nahrnulo příliš nebo čelíte jednomu velmi obtížnému úkolu, uděláte nejlépe, pokud si povinnosti rozdělíte a začnete je řešit postupně. Váš mozek se tak přestane soustředit na obtížný úkol a místo toho se soustředí na jednotlivé malé úkoly, které lehce zvládne. Práce vám tak bude rychleji ubíhat a budete se cítit lépe.

Například, pokud potřebujete vytvořit důležitou prezentaci, sepište si nejprve jednotlivé body a ty si pak postupně odškrtávejte.



8.       Nakupujte účelně, ne spontánně

Nakupování. Plánujete nakoupit jen pár věcí, ale nakonec strávíte v obchodě několik hodin a nechcete snad ani raději vidět výsledný účet.

Důvodem toho je hormon touhy. Dopamin. Tento hormon začíná pracovat ve chvíli, kdy naše oko padne na něco zajímavého a atraktivního. A ano, platí to i o úplně obyčejných věcech, které nakupujeme v obchodě, nejen u lidí. Jakmile se dotkneme předmětu, který v nás vyvolává produkci dopaminu, hormon začne účinkovat ještě silněji, krev se hrne do tváře, srdce bije rychleji. A tak než se nadějete, máte košík plný zbytečností.

Jak se tomu vyhnout? Dejte ruce do kapes a zbytečně se nedotýkejte a neprohlížejte si zboží, o které stejně nemáte zájem. Neplýtvejte časem, hledejte jen to, pro co jste si přišli.



9.       Odložte talíř, jakmile se cítíte sytí

Nepřejídejte se, ani když jste ve společnosti nebo na návštěvě. Jednoduše odstraňte talíř z očí nebo ho zakryjte ubrouskem. To vám pomůže na jídlo už nemyslet. Jakmile totiž odstraníte pokrm z očí, mozek zastaví produkci dopaminu. Jakmile jídlo nevidíte ani necítíte, mozek hormon neprodukuje.



10.   Hodinu před spaním ztlumte všechna světla v místnosti

To vám umožní spát klidněji a zdravěji. Když se ztlumí světla, mozek zaznamená signál „stmívá se“, a tedy je čas ke spaní. Lépe se vám proto usne. Navíc mozek začne produkovat melatonin, metabolismus se začne pomalu zpomalovat a duševní procesy postupně přejdou na režimu „odpočinek“.


ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek