Jak poznáme negativní myšlenky u sebe i jiných

Negativní myšlenky a postoje jsou totiž zakořeněny hluboko v osobnosti. Nejde tak o pouhé názory, které by šlo jednoduše rozmluvit a druhou osobu o jejich zbytečnosti přesvědčit. Stejně složitý může být také jejich původ, který často pramení buď z nedostatku vlastního sebevědomí, nebo z negativních životních zkušeností.

Přístup plný nezájmu a pesimismu však může vyvolat i stres nebo nechuť. Stačí, když jste nuceni k činnosti, která vám vůbec nic neříká, nebo vás dokonce odpuzuje. Pozorný člověk může sám na sobě pozorovat odliv energie, chuti pracovat i přemýšlet. Naše vědomí přejde do stavu tolerantního robota, který je schopen dělat v podstatě cokoliv, ale za cenu absolutní ztráty zájmu či zápalu. Stejně tak lze negativní myšlenky vycítit i v našem okolí.

Lidé, kteří se často bojí, i když není čeho, nebo v 99 procentech případů vždy hledají spíš důvody, proč něco nejde, než jak dosáhnout toho, aby to šlo, jsou nejčastějším příkladem negativního myšlení, se kterým se setkáváme. Dobrovolně se vzdávají svobodného myšlení a strach z posunu směrem dozadu je pro ně tak velký, že se neodváží ani k žádnému posunu dopředu.

Přílišná snaha pomoct není dobrá

Dnešní doba se zdá býti pro negativní myšlenky jako stvořená. Antidepresiva jdou na dračku a vysoké procento lidí musí se svou hlavou pravidelně zápasit. Přirozenou reakcí na skleslého a smutného člověka je většinou z naší strany snaha rozveselit jej a přivést ho na lepší myšlenky. Tento postup však nemusí být vždy tím nejvhodnějším.

Pokud je psychický stav vážně narušen a daná osoba už navštěvuje odborného lékaře, nebo dokonce bere nějaké léky, slova útěchy a povzbuzení ji většinou nijak nepomůžou. Reálnou psychickou poruchu totiž nikomu nerozmluvíte, stejně jako mu nerozmluvíte chřipku nebo anginu. Neustálá snaha radit a být aktivní tak ve výsledku může mít přesně opačný výsledek a stav dotyčného ještě zhoršít. Někdy je totiž zkrátka potřeba nechat takového člověka, aby se se svou hlavou vypořádal v klidu a zcela sám.

 

Autor: Jak