KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zpravy

Facebooková politická reklama z Ruska zasáhla během amerických voleb až 126 milionů Američanů

V období mezi lety 2015 až 2017 a obzvláště během amerických prezidentských voleb v roce 2016, bylo vytvořeno až 80 000 falešných příspěvků ze 120 ruských stránek, které přímo obdrželo zhruba 29 milionů Američanů. Díky sdílení a sledování se tyto příspěvky dostaly až mezi 126 milionů Američanů. Toto přiznání, které učinil Facebook, bude nyní předloženo výboru soudní komory amerického Senátu. 

...

Podobnou aktivitu zaznamenal i Twitter či Google

Svědectví Facebooku ohledně politické reklamy z Ruska je součástí vyšetřování ohledně podpory amerického prezidenta Donalda Trumpa ze strany Rusů během jeho prezidentské kampaně. Zástupci Facebooku, Googlu a Twitteru  budou svědčit ohledně ruské politické reklamy během středečního slyšení.

Podle právního poradce Facebooku Colina Stretche se jedná o materiál, který se objevil mezi lety 2015 až 2017. Příspěvky vytvořené Rusy se podle všeho široce rozšířily a mohlo je vidět až 126 milionů lidí. Podle Facebooku byla zadavatelem až 80 000 příspěvků ruská firma blízká Kremlu.

„Naším zřejmě nejpřesnějším odhadem je, že až 126 milionů lidí mohlo během dvouletého období zhlédnout tento obsah. To se rovná zhruba jednomu z 23 000 příspěvků v rámci celkového obsahu,“ uvedl Stretch ve svém písemném svědectví, podle něhož ruský zásah otevřel „nové bojiště pro naši firmu, pro náš průmysl i pro naši společnost.“

Facebook zablokoval ruské účty, které následně nahlásil americkým donucovacím orgánům. Podobnou aktivitu zaznamenal na svých platformách i Twitter, který zaregistroval až 2752 podezřelých účtů registrovaných v Rusku.

Společnost Google mezitím oznámila, že na serveru YouTube objevila až 18 kanálů spojených s dezinformační kampaní ze strany Kremlu. Zástupci Faceebooku a Twitteru mezitím oznámili kroky, které podniknou, aby veřejnosti poskytli více informací o tom, kdo kupuje, zadává a vidí politickou reklamu na jejich stránkách.


Ředitel Facebooku Mark Zuckerberg. Foto: Manu Fernandez/AP

Součástí reklam bylo například podněcování ke strachu z muslimů

Návrh zákona, který byl odhalen počátkem tohoto měsíce, vyžaduje, aby sociální sítě uchovávaly veřejné soubory volebních reklam a aby se ujistily o tom, že zahraniční jednotlivci či subjekty nebudou zadávat politickou reklamu k ovlivnění Američanů.

Facebook v dubnu letošního roku poprvé uznal své využití ze strany vlád usilujících o manipulaci s veřejností v jiných zemích. Sociální síť byla k politické reklamě využita i v případě voleb ve Francii. Společnost popsala takovéto taktiky jako „informační operace,“ přičemž jednotlivé země využívají šíření zavádějících a falešných informací v rámci plnění geopolitických cílů.

Ředitel Facebooku Mark Zuckerberg už dříve zamítl názor, že by sociální síť měla dopad na výsledky prezidentských voleb s tím, že se voliči rozhodují „na základě svých zkušeností.“ V září však své dřívější stanovisko přehodnotil s tím, že se jedná o velmi důležitou záležitost, kterou nelze přehlížet.

Součástí ruských reklam bylo například podněcování ke strachu z muslimů, či diskriminace Afroameričanů. Prezident Donald Trump mezitím snahu o manipulaci voleb ze strany Ruska dlouhodobě odmítá. 

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek