KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zpravy

Turecké město představilo v MHD vagóny pouze pro ženy, kritiku za „vyloučení žen“ odmítá

Ženy z tureckého města Bursa mají od tohoto měsíce možnost využívat v místní nadzemní dráze speciální vagóny určené jen pro ně. Inovace – napodobující podobná řešení z Japonska či Německa – však vyvolala vztek u feministek a opozičních politik.

...

„Bursa má nejlepší kvalitu života v zemi,“ pochlubil se pro Hurriyet Daily News starosta města Recep Altepe po jednání na radnici, při kterém bylo toto řešení schváleno. „Problémem není to, že muži a ženy již nadále nemohou být ve stejném vagónu – jen se snažíme klást důraz na jejich pohodlí.“

Ještě před vlnou kritiky Altepe, který řídí čtvrté největší turecké město s populací přes 2 miliony, prohlásil, že představení vagónů vyhrazených pouze pro ženy na konci každé městské soupravy se setkalo se souhlasem „od lidí z různých sociálních vrstev“ a že návrh již schválil i provozovatel městských vlaků, společnost Burulas.

Oznámení o novém pravidle se aktuálně nachází pouze na jedné stanici ve věstě. V blízké budoucnosti by se ale mělo rozšířit na 40 dalších.


Krátce poté, co se informace o nových pravidlech a segregovaném cestování v Burse dostala na veřejnost, objevili se první kritici. Podle opoziční političky Nurhayat Altacy Kayisogluové, která své rozhořčení nad novým opatřením vyjádřila ve videu, toto řešení dláždí cestu k návratu k pre-republikánským hodnotám a ničí desetiletí práce s cílem propagovat v zemi genderovou rovnoprávnost.

„Tohle je jenom začátek!“ varovala Kayisogluová ve svém videu, které zveřejnila tento týden. „Je nám jasné, že tato mentalita nemůže vyřešit problémy, kterým ženy čelí. Nemůžete vyřešit problémy žen tím, že je vyloučíte z veřejného života! Vyzkoušíte toto řešení zde a pak ho rozšíříte na další místě. Nemůžete to dovolit.“

Altepe, jež je členem vládnoucí Strany spravedlnosti a rozvoje (AKP), která čelí ze strany opozice dlouhodobě obviňování za svou údajnou snahu znovu zavádět principy konzervativního islámu do již sekularizované společnosti, „polemiku“ své politické oponentky odmítl.

„Ještě předtím, než byl tento systém představen, jej prezentovali ve špatném světle, přičemž o něm byly zveřejněny nemilosrdné a iracionální kritická prohlášení,“ řekl Altepe. „Na veřejnosti nikdo nemá právo obtěžovat kohokoliv druhého. Nikomu nic nezakazujeme – ženy mohou použít kterýkoliv vagón budou chtít…A ti, kteří se snaží rozdmýchávat problémy si nejsou vědomi fungujících příkladů z Tokia a New Yorku.“

Myšlenka veřejné dopravy pouze pro ženy sahá více než 100 let do minulosti. Na začátku 20. století byly vagóny pouze pro ženy testovány v Japonsku i Spojených státech. Nápad však začal velmi rychle ztrácet popularitu, když se první aktivistky za práva žen rozhodly setřást z žen obraz křehkých bytostí, které potřebují, aby je muži chránili. Od vstupu do nového milénia však pomalu a jistě zažívá opětovný návrat.

Vagóny "pouze pro ženy" v japonské Ósace:

Japonsko, které se potýká s nejplnějšími vlaky či metrem na světě, se potýkalo s „epidemií“ osahávání žen v přeplněném MHD. V roce 2000 zde proto byly zavedeny oddělené vagóny pro ženy. Podobný koncept dnes rovněž funguje v Indii, Brazílii a od loňského roku i v některých německých vlacích. Britští labouristé by stejné řešení rádi viděli v londýnském metru, ale návrh zatím zůstává bez realizace.

Vlakové vagóny pouze pro ženy v indické Bombaji:

Propagátoři tvrdí, že toto řešení chrání ženy před obtěžováním a fyzickým nepohodlím, které cestování ve zcela nacpaném vagónu, kde se lidé tlačí jeden na druhého, představuje.

Kritici naopak říkají, že je toto řešení symbolicky neatraktivní a nespravedlivé jak k ženám, které líčí jako panny v nesnázích, tak k mužům, kteří jsou všeobecně považováni za sexuální škůdce. Řada oponentů rovněž tvrdí, že v denních špičkách se toto řešení ukazuje jako velmi nepraktické, mnohdy je těžko vymahatelné a v neposlední řadě vystavuje ženy, které se rozhodnou cestovat ve společných vagónech, většímu riziku, neboť již jeho zavedení naznačuje, že se dobrovolně pohybují v nebezpečném prostředí.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek