
Reklama ženy tmavé pleti neznevažuje
Modelka se nechtěně ocitla v centru zuřivého sporu kvůli třísekundovému šotu, který společnost Dove zveřejnila na svém facebookovém profilu. Záběry byly vystřiženy ze standardní reklamy a zachycují Lolu Ogunyemiovou v tričku tělové barvy, které svlékne a promění se v bílou ženu a následně v Asiatku.
Podle Ogunyemiové fotografie z klipu vytvářejí špatný dojem, ale celá reklama Dove černé ženy vůbec nijak neznevažuje, ale oslavuje naopak etnickou rozmanitost.
Lola Ogunyemiová je Britka nigerijského původu, která se ve svých 10 letech spolu s rodiči odstěhovala do americké Atlanty.
„Nepovažuji se za rasistku,“ řekla ve středečním rozhovoru pro BBC.
Kritici záběry přirovnávají k rasistickým reklamám z 19. století
Mnoho lidí na Facebooku a Twitteru napsalo, že klip naznačuje, že bílí lidé jsou čistší a krásnější než černoši a přirovnali ho k reklamám na mýdla z 19. století, které zobrazovaly černochy, jak se drhnou, aby se vybělili.

Ogunyemiová přiznává, že statické fotografie vybrané z reklamního klipu, které se během víkendu šířily po internetu, působí špatným dojmem. Dodává však, že celá půlminutová televizní verze přináší mnoho dalších záběrů a jejím jednoznačným vyzněním je, že všechny ženy si zaslouží kvalitní produkty.
„Záběry, které vyvolaly mediální rozruch, podávají trochu jiný obrázek,“ řekla.
Společnost Dove se za záběry na Facebooku omluvila a napsala, že „postrádaly promyšlenou prezentaci žen různé barvy pleti“.
Ogunyemiová pro list Guardian řekla, že si během svého dospívání „velmi dobře uvědomovala většinový názor, že lidé s tmavou barvou pleti, a to obzvlášť ženy, by vypadaly lépe, kdyby měly světlou pleť.“
Podle jejího názoru by se měla firma Dove bránit obviněním z rasismu tím, že srozumitelně vysvětlí myšlenky a poselství, které kritizovaný klip ve skutečnosti vyjadřuje.
Komentáře (0)