KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

Zhubněte severskou dietou

Severská dieta, nazývaná také nordická dieta, je jednu z nejnovějších diet. Přestože tato dieta na rozdíl od mnohých módních diet neslibuje rychlé hubnutí, je velmi oblíbená. Co je důvodem její obliby?

...

Vznik severské diety

Severská dieta je výsledkem spolupráce mezi dánskou restaurací a vědci z kodaňské univerzity. Tato dieta byla představena v roce 2014 na Evropském kardiologickém kongresu v Barceloně. Jeden z autorů severské diety, Meinert Larsen, o ní tvrdí, že jejím hlavním cílem je předejít nemocem srdce a cév. Hubnutí je vedlejším příznivým efektem tohoto způsobu stravování.

Podstata severské diety

Severská dieta ve skutečnosti není žádnou dietou. Jedná se o návrat ke zdravému způsobu stravování předků obyvatel skandinávských národů. Severská dieta je založena na konzumaci ryb, plodů moře, masa ze zvěřiny či z dobytka chovaného na volných pastvinách, lokálně pěstovaných celozrnných obilovin a sezónní zeleniny a ovoce.

Žádná umělá náhradní sladidla, žádné zvýrazňovače barvy a chuti ani jiné chemické látky. Vše v bio kvalitě.

Severská dieta neobsahuje nadbytek masa, jak by se mohlo na první pohled zdát. Dny, kdy se konzumují ryby a plody moře, se střídají se dny, kdy se konzumuje maso a se dny vegetariánské stravy.

Co jíst při severské dietě?

Základem severské diety je kořenová zelenina (mrkev, řepa, petržel, celer, ředkev), brokolice, květák, špenát, houby, luštěniny, za studena lisovaný řepkový olej, jablka, hrušky, brusinky, borůvky a další bobule, losí maso, zvěřina tučné ryby jako je losos, sleď a herynk.

Součástí jídelníčku jsou celozrnné obiloviny a výrobky z nich, jako jsou celozrnné těstoviny, celozrnné pečivo. V jídelníčku nechybí další lokální zelenina a ovoce, ořechy, semínka, mléko a mléčné výrobky s nižším obsahem tuků, vejce, drůbež. Zelenina se konzumuje syrová, dušená či vařená.

Maso se konzumuje méně často a menší porce, severská dieta doporučuje častější konzumaci ryb a plodů moře. Ryby a plody moře jsou na jídelníčku vyznavačů severské diety několikrát týdně.

Z nápojů je doporučována čistá voda, neslazené ovocné a bylinkové čaje.

Severská dieta v našich podmínkách

Jelikož žijeme v jiných podmínkách než obyvatelé Skandinávie, je třeba v případě, že ji chcete zkusit, severskou dietu přizpůsobit našim podmínkám. Například losí maso se u nás velmi těžko shání, je proto možné ho nahradit jehněčím masem.

V každém případě platí pravidlo konzumace základních potravin v kvalitě bio. Rovněž platí konzumace lokálně vypěstovaných potravin. Polotovary, instantní jídla, uzeniny, lahůdkářské saláty, paštiky a jídla obsahující chemické látky nemají v severské dietě místo.

Z masa je doporučována zvěřina, jehněčí, hovězí maso, drůbež, plody moře, mořské ryby i naše říční ryby, jako je pstruh, lín, cejn, okoun, kapr a další. Z tuků je doporučováno používat zejména řepkový olej.

Máslo, bylinky, brambory, vlašské ořechy, lískové ořechy, mák, lněná a další semínka, ostré koření, celozrnné obiloviny, luštěniny, mléko a mléčné výrobky s nižším obsahem tuků, vejce, sezónní zelenina a ovoce patří mezi doporučované potraviny při severské dietě. Je možné si dopřát také lehčí omáčky.

Z kuchyňských úprav je doporučováno pečení, vaření, dušení, vaření v páře. Pije se voda, neslazené ovocné čaje, bylinkové čaje, voda s citronovou šťávou.

Na čem si můžete při severské dietě pochutnat? Jáhlová kaše se švestkami, ovesná kaše s jablky, medem, pečený losos se špenátem a vařenými brambory, dušené hovězí maso s kořenovou zeleninou, cibulí, rajčaty a dušenou pohankou, nastavovaná kaše s cibulkou, kapr vařený na modro na staročeský způsob s vařenými brambory, bylinkami, máslem – to vše jsou příklady jídel, na kterých si můžete beztrestně pochutnat, pokud se rozhodnete pro severskou dietu.

Čemu byste se měli naopak vyhnout?

Sladkosti, cukrovinky, bílé pečivo a další výrobky z bílé mouky, tučné mléko a tučné mléčné výrobky, uzeniny, paštiky, lahůdkářské saláty, instantní potraviny, polotovary a další potraviny plné chemických látek – to jsou potraviny, kterým se vyznavači severské diety vyhýbají obloukem. Ani pro slazené nápoje nemá severská dieta místo.

Severská dieta jako klíč ke štíhlosti?

Severská dieta je klíčem ke štíhlosti. Její tajemství spočívá ve vhodné kombinaci zdravých, sezónních, základních potravin v bio kvalitě a ve střídmosti. Se severskou dietou můžete za 12 týdnů zhubnout 3 kg. Je to sice velmi pomalé hubnutí, zato vás v žádném případě nečeká jo-jo efekt ani zdravotní problémy z důvodu nedostatku některých potřebných látek pro tělo. Budete hubnout zcela přirozeným způsobem.

Severská dieta vás učí střídmosti, učí vás zdravě jíst, přemýšlet nad tím, co jíte. Při severské dietě se nestresujete, nepočítáte kalorie ani si nevyčítáte jídlo. Severská dieta a přejídání se nejdou dohromady.

Pokud budete dodržovat pravidla severské diety, nestane se vám, že večer přijdete domů hladoví a budete se vlivem nezvladatelného hladu nekontrolovaně cpát.

A kromě toho budete zdraví a plní energie. Je potřeba si uvědomit, že v jádru nejde pouze o dietu a změnu jídelníčku, ale také o jiný životní styl a pohled na jídlo jako celek.

 

Autorka: Evžena Janovská

Foto: © Wikipedia

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek