KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zpravy

Google čelí rekordní pokutě 65 miliard Kč za propagování svých nákupních služeb před konkurencí

Evropská komise udělila Googlu pokutu ve výši 2,42 miliardy eur (65,34 miliard Kč) poté, co rozhodla, že společnost zneužila svou moc dominantního internetového vyhledávače a porušila tak protimonopolní zákon a zásady volného trhu, když ve výsledcích cíleně přednostně propagovala svou vlastní službu pro srovnání nákupů před ostatními společnostmi.

...

Nejvyšší pokuta za narušení trhu

Jedná se o nejvyšší pokutu, kterou Evropská komise za narušení trhu dosud udělila. V rámci rozhodnutí musí Google ukončit své protisoutěžní praktiky do 90 dní, jinak bude čelit dalším trestům. Společnost uvedla, že zvažuje odvolání.

Pokud však Google způsob, jakým provozuje službu „Nákupy Google“, během 3měsíční lhůty nezmění, může být nucen uhradit pokuty ve výši 5 % denních celosvětových příjmů své mateřské společnosti Alphabet. To se dle poslední finanční zprávy společnosti rovná 14 milionům dolarů (336 milionům Kč) za den.

Komise uvedla, že rozhodnutí o tom, jaké změny ve službě učinit za účelem napravení protisoutěžních praktik, ponechá na samotném Googlu.


Prosazováním vlastního srovnávače nákupů Google porušil protimononopolní zákon

Margrethe Vestagerová, komisařka EU pro hospodářskou soutěž, prohlásila: „To, co Google praktikuje, je dle antimonopolních zákonů EU ilegální. Odepírá ostatním společnostem možnost soutěžit na základě svých kvalit a, co je nejdůležitější, odepírá evropským zákazníkům výhody hospodářské soutěže, skutečnou volbu a inovaci.“

Rozhodnutí by mělo posloužit jako precedens

Vestagerová dodala, že toto rozhodnutí by se mohlo stát precedentem, který určí, jakým způsobem bude řešit související stížnosti týkající se protěžování, které Google ve svém vyhledávači poskytuje svým mapám, výsledkům o cenách letenek a seznamům místních podniků.

Google již dříve naznačil, že společnosti Amazon a eBay mají větší vliv na kupní návyky veřejnosti a nyní znovu prohlásil, že neschvaluje tvrzení, která jsou proti němu vznášena.

Mluvčí společnosti ve vyjádření ohledně rozhodnutí komise řekl: „Když nakupujete na internetu, chcete najít produkty, které hledáte, rychle a jednoduše. A inzerenti chtějí tyto stejné produkty propagovat. To je důvod, proč Google ukazuje nakupovací reklamy, a spojuje tak naše uživatele s tisíci malých i velkých inzerentů způsobem, který je užitečný pro obě strany.“


Na mobilních zařízeních nabídky produktů zcela dominují nad zbytkem příspěvků

„Se vší úctou nesouhlasíme se závěry, které byly dnes předneseny. Rozhodnutí komise detailně prozkoumáme, zatímco budeme zvažovat odvolání, a budeme nadále pracovat na dokázání naší neviny.“

Služba Nákupy Google zobrazuje obrázky a ceny relevantních produktů spolu s názvy obchodů, ve kterých jsou dostupné, a jejich případným hodnocením. Detaily produktů obsahují nápis „sponzorováno“, což upozorňuje na skutečnost, že na rozdíl od běžných výsledků vyhledávání obsahují pouze položky, za jejichž zobrazení inzerenti zaplatili.

Evropská komise službu Nákupy Google vyšetřuje již od roku 2010. Vyšetřování bylo zahájeno na základě stížností od řady společností, mezi nimiž byl například také Microsoft. Nicméně Microsoft se dle dohody o vzájemném nenahlašování regulačním orgánům, kterou minulý rok s Googlem uzavřel, k rozhodnutí komise nevyjádřil.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek