
Obavy z budoucnosti médií
„Chceme prošetřit, jestli tyto platformy nezneužívají tržní sílu při obchodních jednáních a nepoškozují zákazníky, tvůrce mediálního obsahu a inzerenty,“ řekl předseda Australského úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a spotřebitelů (ACCC) Rod Sims a dodal, že vyšetřování se bude zabývat chováním Facebooku a Googlu v Austrálii, abychom „v plné šíři porozuměli jejich vlivu na australský trh“.
Vláda toto šetření údajně nařídila kvůli obavám o budoucnost mediálního sektoru, který v posledních letech trpí finančními ztrátami, poklesem pracovních míst i šířením falešných zpráv.
Vyšetřovatelé disponují rozsáhlými pravomocemi a mohou vyžadovat od Googlu, Facebooku i dalších firem detailní informace včetně výslechů odpovědných osob.
Google i Facebook mají podobné potíže i v Evropě
Kvůli podezření ze zneužívání monopolního postavení již od roku 2000 opakovaně evropské regulační úřady vyšetřovaly přední technologické firmy, jako například Microsoft, Intel, Apple, Google, Facebook a Amazon. Googlu v současné době z Evropské unie hrozí pokuta ve výši více než 1 miliardy eur kvůli zneužívání monopolu na internetové vyhledávání. Tato pokuta by se mohla stát největším finančním trestem v historii zneužívání monopolního postavení.
V jiné kauze Evropská unie šetří, zda Google neoprávněně nezablokoval konkurenční internetové stránky, které využívaly jeho vyhledávací panely a reklamy. Rovněž prošetřuje omezování poskytovatelů mobilních služeb, kteří používají Android a obchod s aplikacemi Play od Googlu.
Úřad na ochranu osobních údajů ve Španělsku letos v září obvinil Facebook z porušení zákonů chránících soukromá data a důvěrné informace o občanech. Podle španělského úřadu společnost Facebook sbírala osobní data svých uživatelů, aniž by od nich k tomu měla jejich „jednoznačný souhlas“ a neinformovala je o tom, jak tyto informace využije.
Sociální síť Facebook též dostala pokutu 150 000 eur (téměř 4 miliony korun) od francouzského úřadu na ochranu osobních údajů za způsob, jakým sledovala své uživatele, aby jim pak následně ušila na míru reklamu. Tato pokuta vyplynula z širšího vyšetřování chování Facebooku též v Belgii, Nizozemí, Španělsku a Německu.
Komentáře (0)